Gå til innhold

starte med tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille gutt er nå 3 mndr.. jeg startet med å bruke vanlige papirbleier,, men hadde egentlig lyst å begynne med tøybleier..

kan jeg starte nå?

og hva bør jeg bruke.. ? klarer ikke orientere meg i junglen... er lommebleie best---eller er det all-in-one bleiene.. eller brettebleier???hvor mange trenger jeg,,?hva må jeg ha utenom selve bleia??

setter stor pris på tips og veileding..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan starte nå! Men jungel er absolutt rette ordet. Jeg syns du skal kjøpe noen få (gjerne brukte, rimelige) bleier av ulikt slag å starte med, du finner fort ut hva du er komfortabel med. Alle ulike typer bleier har sine fordeler og ulemper, foreldre har ulike preferanser, og babyer har ulike behov. Hvis du i tillegg leser litt her og på forumet til tettinntil.no, så finner du nok ut av det.

Selv har jeg hatt stor nytte av "omtaler" på tettinntil.no, der brukere gir karakter og beskriver de ulike bleietypene.

Vil uansett råde deg til å ikke bruke for mye penger før du har gjort deg litt kjent med noen tøybleier.

Lykke til! Og ikke gi opp om du får litt "startvansker", siden du er vant med engangsbleier vil du sikkert oppleve at det er litt annerledes å bruke tøybleier.

Skrevet

Vi begynte med tøy da tvillingene var ca 4 måneder. Nå er de 15 måneder og vi har ikke brukt mange pakkene med engangs på dette året ;)

Hvilken type bleier dere vil bruke kommer egentlig an på barnet og dere.

Alt-i-ett har den fordelen at det alt henger sammen, så de minner mest om engangsbleier.

Ulempene er at a) de tørker sent, B) flere mener at man trenger ekstra innlegg for at man skal slippe å skifte hver annen time.

Lommebleier må fylles med innlegg, men så er de like enkle å forholde seg til som engangs.

Både lommebleier og alt-i-ett har en utside av pul (polyuteranlaminert stoff), noen barn reagerer på at dette blir for tett og at det kommer for lite luft til huden.

Brettebleier har den fordelen at de holder (nesten) hele bleieperioden. Har du først kjøpt inn så har du bleier, liksom.

Det eneste som må oppdateres er yttertrekkene. Du kan velge mellom pul-trekk og ullbukser.

Formsydde bleier er en slags alt-i-ett-bleier uten yttertrekk. Må ha et yttertrekk for å holde tett.

Lagsydde bleier/prefolds er delvis brettede brettebleier. Må ha yttertrekk.

Inne på finn er det stadig vekk noen som selger brukte tøybleier. Da kan du prøve litt forskjellig uten å bruke altfor mye penger. Kenguruloftet har testpakker med forskjellige bleier.

Registrerer du deg på tettinntil.no kan du få tilgang til tøybleieforumet(registrer via kontrollpanelet). Der kan du lese omtaler og få råd om hva som kan passe din situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...