Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Snuppa vår er nå 3 uker gammel (el ung rettere sagt;), og har endel ting jeg lurer på... Sliter litt m amminga, og bruker brystskjold. D funker forsåvidt greit, men litt usikker på om hun får i seg nok mat per måltid.. Som regel suger hun nemlig bare i ca 10-15 min på en pupp, før hun blir sliten/ lei.. Snurper sammen munnen og nekter å spise mer.. Har hørt no om at de kan bli fortere sliten i munnen av å drikke fra brystskjold, men ikke sikker på om d stemmer- noen som vet..? Hvor lenge ammer dere per gang..? Og fikk beskjed på sykehuset om å amme hver 3. time ca på dagtid, dvs å vekke baby hvis hun sover for å gi henne mat.. Er dette vanlig, dvs å amme "etter klokka", og ikke etter d babyen viser av behov..? Føles litt kjipt å dra henne ut av søvnen iblant, hvis hun f.eks nettopp har funnet roen og sovet en halvtime el no...
Mamma til lille M&L Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Heisann:) Har selv en datter på 4 uker. Jeg ammer hver 3. time dersom det passer seg sånn, men følger ikke klokken slavisk. Dersom Mathea netopp hadde sovnet ville jeg nokke ikke vekt henne fordi det var gått 3 timer. Så sant ikke jenta di er født altfor tidlig og det derfor er viktig for henne med hyppig mating, ville jeg ikke tenkt sååå mye på det. Men det går sjelden mer enn 4 timer mellom hver amming her i huset. Angående brystskjold har jeg hørt att barnet får i seg mindre melk, og må "kave" mer for melken enn uten. Har ett par liggende, (sliter med veldig såre brystvorter nå etter brystbetennelse og sopp hos Mathea) men velger å ikke ta de i bruk foreløbig, selvom amminga kan være ganske så smertefull til tider. Har du brukt brystskjoldene lenge? Og har du snakket med ammepoliklinikken? De kan sikkert hjelpe deg og veilede Lykke til videre med amminga!
Gjest Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Min er 4veker, så er fersk sjølv, men eg kan no prøve å svare litt likavel:) Har ikkje vore bort i brystskjold, men er dt noke du må bruke, eller kun midlertidig? Innbille meg at det er enklast uten, men skal ikkje seie noke sikkert. Min er enten treig, eller berre veldig glad i puppen. han drikke i 10-15min, tar litt pause, for så å drikke meir. Han brukar vel som regel ein halvtime (++) trur eg. Til meg sa dei at han ville gi beskjed når han ville ha mat. Men at det ikkje burde gå FOR lenge mellom kvart måltid. Om han nettopp har sovna, så er det heilt uaktuelt for meg å vekke han. Då får han heller mat når han vaknar (som oftast vaknar han fordi han vil ha mat, og får han mat for nok, så halvsøv han gjennommåltidet og får dermed sove godt igjen når han er ferdig å ete).
reenie Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Heia! Vi har ei snuppe på 5 mnd i dag,som har brukt skjold hele tiden.Vesla får i seg mere enn nokk mat!Hun er god og rund:)så om jenta di virker ok,ikke gråter og sover godt så burde alt være ok!Jenta mi hadde litt for uvane å sovne på puppen siden melka renner av seg selv,så derfor så sugde hun som regel bare i 10 minutter ca!De får mere mat i seg på kortere tid,med skjold! Hvis jenta di øker i vekt og trivest,så skal du absolutt ikke vekke henne,hun sier ifra når hun er sulten!Men er hun tynn og spiser lite så kan det være aktuelt å vekke! Du ser hvis hun har mange våte bleier i løpet av dagen,da får hun i seg nokk mat! Ble litt surrete skrevet,håper du skjønner sammenhengen:) Jeg har vært litt sløv,og bruker fortsatt skjold fordi det er så greit på mange måter,kommer til å fortsette også,for nå kommer tennene straks:) Håper du ble litt klokere nå;)lykke til!
reenie Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Ja nå ser jeg at andre skriver at barnet får i seg mindre melk med skjold,så da tror jeg rett og slett at det er individuelt!Du får bare prøve deg frem!Snuppa spiser nå uten skjold også uten problemer,men blir da urolig etter ei stund,det blir for langsomt for henne! Ser det når hus spiser grøt også,maten skal inn i full fart!uffa ikke helt sunt,men tenker at hun sikkert regulerer dette selv;)
blockarella Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Hei! Min lille gutt på 7 uker spiser sånn ca hver tredje time på dagtid, oftere om kveld/ettermiddag. Jeg vekker han ikke dersom han akkurat har sovnet, men sover han flere timer så passer jeg på at det ikke går mer enn ca fire timer mellom mat om dagen. Så lenge din lille virker fornøyd og legger på seg, så hadde jeg nok ikke vekket henne... Du kan veie henne på Helsestasjonen dersom du er i tvil. Brystskjold kjenner jeg dessverre ikke til, men lillegutt er kjapp ved puppen - kun 10-12 min som regel... :-)
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Hei ;-) Jeg slet også fælt med amminga. Brystskjold ble redninga for meg. Går uten også, men jeg blir så fort sår at jeg kommer til å fortsette med skjold. Gullet mitt er 5 uker gammel nå og han legger fint på seg. Han får kun mm via det skjoldet. Han spiser i 10-15 min. Oftest fra et bryst, men innimellom vil han ha begge. Han spiser ca hver 2-3. time om dagen og hver 3.time om natten, en sjelden gang går det så mye som 4.timer. Jeg vekker ham sjelden om han sover mer enn 3 timer. Jeg legger ham kun til puppen når han sover om jeg har brystspreng, ellers får han si i fra selv -noe han klarer uten problemer ;-)
Mama B Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Jeg hadde også store ammeproblemer i starten. Men hadde hørt så mye skrekkhistorier om brystskjold, at jeg nektet å prøve. Men etter 4 uker med konstant grining på meg måtte jeg krype til korset:-) da var sprekkene i brystvortene så store og både blødde og verket. Helt jævlig! Skjoldene ble min redning. Jeg brukte dem i fem dager, og har ikke trengt dem siden. Jeg likte ikke skjoldene pga at jeg kjente at brystene ikke ble tømt. brystene lakk og jeg hadde konstant brystspreng. Ikke bra. Dessuten fikk gutten masse luft i magen, og ble tydelig ikke mett. Men det var redningen min da jeg holdt på å gi opp ammingen pga veldig såre brystknopper. Håper du finner en god løsning på det! :-)
Isabella12 Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Det er sikkert bare en kort periode nå du må vekker henne for amming! Ville fulgt rådet de gir på sykehuset, så går det seg helt sikkert til i løpet av noen uker. Husk at du kan ta kontakt med helsestasjonen om du trenger hjelp eller råd også.
ny_mor Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 jeg fikk beskjed på sykehuset om vekking hver tredje time til ammingen var godt i gang (altså for å få igang melke produksjonen). Deretter kan babyen spise når hun vil, med mindre hun er for tynn...
Gjest Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 Jente mi på 7 uker sover fra 00.30 - 08.15 omtrent hver natt uten amming...Hun våkner om hun er sulten å sier klart ifra når hun må ha mat... Helsesøster sier at det er helt greit å la barnet sove hele natta. Jeg pumper meg ofte før jeg legger meg på kvelden å fryser ned melk så jeg har i tilfelle ting skjer fremover! Jeg har aldri fulgt 3 timers regelen å jeg mater når hun er sulten. Ligger ofte å ammer 1 time totalt på kvelden før hun sovner å får i seg såpass mye mat at hun sover gjennom natta. Hun er våken mange timer på dagtid å elsker å ligge å bable med oss.
Trulte76 Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 jeg brukte ikke skjold, men hadde auuuu vonde brystvorter. Sår på begge to. Jeg ammet ikke no lengre enn 15 min jeg heller i begynnelsen. dessuten anbefalt JM meg på sykehuset at han ikke skulle suge så lenge siden jeg var så sår. Men han var godt fornøyd han. Nå er han 10 uker og jeg ammer han kanskje 5 minutt så er han fornøyd Sterkere til å suge nå, så da går det fortere Så virker hun fornøyd så er hun nok god og mett. I begynnelsen ammet jeg veldig ofte. Følte jeg gjorde ikke noe annet, men det begynte å rette seg når han var ca 8 uker Fikk beskjed på sykehuset jeg også å vekke han etter 3 timer. Men sover hun 4 timer på dagen, hadde jeg bare latt henne sove. Og gi henne mat når hun selv vil a mat, for dette regulere hun selv
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2008 Tusen takk for mange kloke svar, jenter! Hva skulle jeg gjort uten dere;)? Jeg tenker også som så at man strengt tatt vil merke om baby ikke er mett, ved at hun da ville grått mye/ vist tegn på mistrivsel..Og d gjør hun jo ikke! Men man blir jo litt usikker likevel sånn i starten, "hysterisk 1.gangsmamma" hehe=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå