Gå til innhold

Foreldre! Hva forventer dere av barnehagen?

Anbefalte innlegg

Som siste års forskolelærerstudent, har jeg så smått begynt å tenke på det at jeg faktisk skal være avdelingsleder i en barnehage fra høsten av. Både gleder og gruer meg:)

Vil helst jobbe på småbarnsavdeling med barn fra 0-3 år, og prøver å danne meg et bilde av hvordan jeg vil drive denne avdelingen.

Hva forventer du som forelder av småbarnsavdelingen?

Tilvenning i barnehagen, måltid, soving, lek og aktiviter, samarbeid mellom hjem og barnehage, det fysiske miljøet (ute og inne), leksaker og utstyr, og ellers andre ting du måtte komme på.

Takknemmelig for alle behjelpelige svar:)

Fortsetter under...

Godt spørsmål..... for jeg lurer på hva jeg egentlig kan forvente av barnehagen.

Ser at datteren min på 2,5 år som går på en småbarnsavd 1-3 år trives men lurer innimellom på om hun også kjeder seg litt.

Hva kan vi forvente av barnehagepersonalet? Skal de ikke være litt aktive sammen med disse små? Jeg forventer ikke at de skal være like høyt og lavt som barna hele tiden, men at de er litt aktive JA. I barnehagen hvor datteren min går ser jeg svært sjelden at de ansatte er "aktive" når barna er ute i "frilek". Nå det er pene dager er de stort sett ute enten hele formiddagen eller ettermiddagen. Tror ikke at jeg har sett noen av de ansatte på småbarnsavdelingen være "aktiv" å leke med barna på noen måte. Bare står stive som stokker og beveger seg kun når det er nødvendig for å tørke snørr, trøste e.l.

Er jeg for kravstor når jeg sier at jeg ønsker (og tror nok at kanskje noen av de 4 eldste barna på avdelingen) at de voksne også leker litt mer aktivt med dem ute (og da mener jeg ikke nødvendigvis å grave i sandkassen!)? Det samme gjelder vel også innendørs. Jeg har lagt merke til at de aller fleste barna på avdelingen er glade i å danse, men kan ikke huske å ha sett noen av de voksne danse sammen med dem, bare sittende å se passivt på.

Dette var kanskje ikke noe svar på det HI egentlig spør om men jeg lurer jo egentlig litt på det samme... Hva KAN vi som foreldre forvente av barnehagepersonalet? Er litt redd for reaksjonen til avdelings/ped.leder om jeg nå skal ta dette opp på kommende foreldresamtale. Kjedelig om det skal bli "sur" stemning om jeg tar dette opp for alle de ansatte er egentlig helt supre og barna elsker dem jo :D

Nå er det vel bare korte perioder i løpet av dagen du faktisk ser bhg-personellet sammen med barna (ved levering/henting). Hvor engasjerte de er i tida mellom vet du jo ingenting om. Så hvis du skal ta dette opp, så trø forsiktig.

Det finnes flere måter for en voksen å være aktiv på i lek. Enten leker man MED barna. Dette er bra, men ikke alltid. Barn har godt av å bruke fantasien og leke med hverandre uten vokseninnblanding. Det er gjennom slikt samspill de lærer mest! Voksne er også aktive i leken når de observerer barnas lek, og griper inn/hjelper der det er nødvendig. Kan jo hende at de voksne virkelig er bevisst dette, og at det er grunnen til at de utad kan se passive ut?

Det skader ikke å spørre, bare husk å ikke komme med beskyldninger.

Har selv reagert på dette i barnehagen til datteren min, passive voksne. Jeg får inntrykk av at de er lite engasjerte og mer opptatt av klokka enn av barna. Jeg spurte jeg, uten å kritisere, men spurte om det var et bevisst valg at de voksne samlet seg ved sittegruppa istedet for å fordele seg utover hele plassen både foran og bak barnehage (eh, ble visst litt kritikk allikevel - sarkastisk?). Synes heller ikke de behøver å klatre i klatrestativet, skli på sklia sammen med fem-åringene, men småbarna trenger jo litt hjelp og "dytt bak" noen ganger for å bevege seg ute. Hvis alle de voksne står ved siden av sandkassa, kan det være vanskelig for en ett/to-åring å komme seg ut av sandkassa til nye utfordringer. Det går jo på sikkerhet også, at de ansatte skal fordele seg på hele utearealet.

Selv sluttet jeg å jobbe i barnehage etter sju år, fordi jeg følte at engasjementet ikke var der på den samme måten mer. Absolutt flere som burde finne seg en annen jobb og slippe til de nyutdannede/ unge eller eldre engasjerte. (Ikke førskolelærermangel her i kommunen).

Jeg forventer at du som ped. leder har en genuin interesse av mitt barn og andres barn, tar imot barnet mitt slik at hun får en god start på dagen og hjelper støtter og tar ansvar hvis leveringen er vanskelig. jeg forventer at dere har gode rutiner på bleieskift, så ikke det blir noen såre rumper, og ellers gode sikkerhetsrutiner både ute og inne. Jeg vil at datteren min skal få hvile hver dag, selv om hun har sluttet å sove, få variert og sunn mat. Jeg forventer at de ansatte på avdelingen har god kommunikasjon seg imellom og at beskjeder og informasjon kommer dit den skal. Ser også at min datter ler og sprudler når de ansatte ler og sprudler. Ser gjerne at det er få, men gode leker - alle lekene behøver ikke stå framme til enhver tid. Min datter får ikke tegne med tusjer eller fargelegge før hun blir tre, da jeg mener dette ødelegger tegneutviklingen, så forventer gode tykke farger eller stockmarblokker på en småbarnsavdeling.Gode muligheter for å øve seg på rollelek, inndeling i grupper for å få mer ro i leken. Forventer ikke, som mange andre foreldre, at dere skal være ute med de minste i all slags vær, men vil gjerne at datteren min skal få muligheten også i barnehagen til å lære og kjenne og bli glad i natur og uteaktiviteter. Jeg blir veldig glad når jeg får informasjon om hva datteren min har gjort i barnehagen den dagen, ikke bare mat og do, men små fortellinger, småting som er store ting for foreldre.Elsker å se bilder fra barnehagehverdagen, noe vi som foreldre aldri kan bli en del av.

Jeg har mindre forventninger til at det skal "skje noe", altså lange turer eller aktivitetsdager, på en småbarnsavdeling. Gode rutinesituasjoner, ro og nærhet er så viktig med de små.

Ønsker deg masse lykke til som ped. leder. Det er fantastisk å jobbe på småbarnsavdeling, forresten, og det er så bra at du allerede nå reflekterer over denne vedig viktige jobben du skal inn i. Tror du blir et supert tilskudd til den barnehagen som får deg!

alle som jobber på avdelingen skal være aktive sammen med barna så mye som mulig. ikke i den grad at de ødelegger leken for barna, men for å hjelpe barna til å utvikle seg gjennom leken. stille spørsmål rundt ting, vise/forklare barn sammenhenger(eks hvorfor marken bor i jorda, hvorfor det regner, hvorfor mister trærne blader på høsten osv osv osv) og nye måter å gjøre ting på sånn at barna blir klar over muligheter, introdusere dem i nye leker( rollelek, butikklek osv osv osv)

om man synes at de voksne i bhg er for passive, så ta det opp! det står i rammeplanen at de voksne skal være der for barna til enhver tid, observere dem i lek,veilede dem når de trenger det osv... det står ikke dette helt ordrett såklart, men det er det det innebærer...

så er det de minste barnas rett til medvirkning som er en vanskelig oppgave for barnehagepersonell... det går ut på at barnas ønsker og interresser akal tas på alvor. dette kan ikke personalet i barnehagen vite om de ikke observerer barna å ser hva de interresrer seg for...

i barnehagen til sønnen min så de at barna var veldig interreserte i buss, så da tok de med seg alle barna på busstur:) da gir man de minste barna medvirkning....

det synes jeg er veldig viktig iallefall... er ferdig utdanner førskolelærer selv på våren, og jeg må si jeg gruer meg som fy..... synes det er sykt mye ansvar å lede en avdeling! tror jeg skal satse på førskolelærer først før det blir noe ped leder her i gården...

masse masse lykke til!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...