Gå til innhold

Når kan man begynne å handle til babyen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg får ikke "lov" å handle noe før vi vet kjønnet - så klær og stash venter jeg med!

Var innom Barnas Hus og spurte om vogner, og 2009 modellene skulle være i butikkene på nyåret (mulig å bestille via produktktalog, men vi vil jo prøvekjøre). Det var lurt å bestille 2-3 måneder før den skulle taes i bruk fikk jeg beskjed om.

Tror jeg begynner å handle møbler/ytrtyr osv i februar eller noe sånn.. ?

Jeg tenkte å begynne i februar med de store tingene- det som skal skrus og henges opp, for jeg har lyst til å gjøre det selv (er litt sta). Tar ikke sjangsen på at jeg blir for tjukk og sliten til å få gjort det sjøl også må andre gjøre det. Kan vente til mars med bilstol og barnevogn. Men klær og andre ting kjøper jeg inn ettersom jeg ser det. Har allerede vært på salg på HM og Lindex, jeg blir så fryktelig glad hver gang jeg kommer hjem... bretter det sammen og legger det i den nye kommoden:P Har kjøpt siden før jeg ble gravid.

Utålmodig heter det! Har tatt ut klesskuffen flere ganger, sett på klærna, bretta de sammen og sortert etter størrelse. Har også en hel skuff med små kosedyr så babyen bare kan velge og vrake hva den liker best:) -ler-

Men jeg kjenner ei som skal ha i midten av februar, og det eneste hu har kjøpt er seng. Så det er kanskje lurt å vente?

Annonse

Handler nok ikke noe særlig før etter jul, nei... men har begynt å se, i tilfelle det er noen vordende besteforeldre som vil bidra med noe, og da er det greit å vite litt av de store tingene som man kanskje kan tenke seg. Klær handles ikke inn før etter ordinær UL, men har et par småting på lur fra før da (men veldig lite).

jeg har vært helt i skyene siden jeg fant ut at jeg var gravid, så jeg har kjøpt seng og barnestol og vogn allerde jeg, har bare ikke klart å vente:) Noe klær har det også blitt, men siden vi ikke vet kjønnet enda har jeg vært veldig forsiktig!

Vogna og barnesete var jeg utrolig heldig med (var på gooba.no og fikk tak i en kombivogn til en latterlig pris)

Nå har jeg også full kjøpestopp til vi vet hva det er;)

hehe:)

Vet du, man har aldri noen garantier, mammas første fødte døde under fødselen.

Barnet kan dø etter fødslen.

Barnet kan dø i en bilulykke på vei hvem fra sykehuset.

Skal man tenke på alt som kan skje, så blir man gal.

Om noe går galt, å man har kjøpt masse har man minst 3 valg.

1. Spare det til man får et barn, lagre det et sted man ikke ser det hver eneste dag.

2. Selge det

3. Beholde det , se på det hver eneste dag å forlenge sorgen.

Men personlig, så tror jeg ikke tapet blir noe enklere om man ikke har kjøpt noe, å jeg tror ikke det trenger å bli noe hardere om man har kjøpt inn masse heller.

Man får nesten bestemme selv når man ønsker å kjøpe ting.

Ingenting er riktig, ingenting er galt.

Med førstemann så kjøpte jeg litt klær og slikt før jeg var 12 uker, vogn kjøpte jeg på åpnings salg å sparte masse penger, da var jeg vel 15 uker.

Å resten kjøpte jeg litt nå å da alt ettersom når det var salg på de forskjelige tingene. For jeg gidder ikke kjøpe ting til fullpris hvis jeg kan få dem til halv pris.

For meg passet det heller ikke å vente til slutten av svangerskapet, enorm mage og bekkenløsninger gjore at jeg orket ikke spesielt mye så jeg hadde ikke fått vært med å kjøpe tingene om vi skulle ventet til siste liten, da måtte vi bare ha bestemt oss for hva vi skulle ha.

Å så måtte mannen eller noen andre ha stikke å kjøpt det.

Jeg er glad jeg ikke glipp inn av innkjøpene, syns det er så koselig å gå å titte. Så for oss var dette riktig.

Å så vet man aldri om man føder tidlig heller ;)

Men nå har jo det skjedd at folk har føda uten å ha handlet inn, å går jo helt fint det også. Nybakte pappaer, besteforeldre, tanter og onkler er flinke til å få i stand ting så det meste er klart når mor og barn kommer hjem.

Men er jo mange som er i toppform helt til ungen spretter ut, så er jo mange det passer å handle for på slutten også.

Som sagt, finnes ingen fasit.

Her er jeg helt enig, man har aldri noen garanti.

Så da syns jeg ikke man skal gå rundt å tenke negativt men heller gjøre det som passer for hvær enkel.

Jeg er nå i 12 uke og har allerede bestilt vognen som jeg fant på salg til veldig god pris på barnas hus.

Dette er mitt andre barn og vet jeg ikke klarer å vagge rundt med bekkenløsning og stor mage på slutten av svangerskapet for å handle inn alt til babyen.

Dessuten hadde vi litt problemer med vognkjøpet til førstemann, hadde bestilt den og bilstolen ca fem mnd i forveien, og da det nærmet seg termin måtte vi purre ganske mange ganger før vi endelig fikk vognen - rett før term- bilstolen fikk vi ikke før tre uker etter term og gjett om vi var sur... til og med feil farge... (alt var betalt på fohånd i butikken) Vi fikk ikke noe beklagelse engang.. de sa bare sånt skjer .

Så derfor mener jeg folk må få kjøpe det de ønsker når de vil det :)

Hilsen mamma til snart to :)

"Hva om det går galt da, har dere tenkt på det?".

Hvis du er gravid selv så VET du at vi sliter med de tankene, de fleste av oss! Vi er redde for at noe skal skje, men vi gleder oss over at vi er gravide og alt det som følger med!

Jeg har ikke kjøpt noe selv, men det er fordi vi ikke vet kjønn enda - og tenkte å benytte oss av jula, og ønske oss litt gavekort her og der.

Det finnes ingen garanti for noen ting. Jeg kan bli påkjørt på vei til legen på mandag for alt det jeg vet.

Annonse

Derfor mener jeg at folk må gjøre det de føler for...

Jeg var også slik i mitt første svangerskap- men jeg slet også med fødsels angst på toppen. (jeg var helt sikker på at både jeg og barnet kom til å dø)

Jeg var så langt nede at jeg ikke klarte å fungere i hverdagen, Men da sa tilslutt mannen min stopp og ba meg pakke bort ALLE svangerskapsbøker vi hadde i huset og tok meg med på handletur.

Det var det faktisk han som var mest bekymret i forhold til barnet i begynnelsen og det smittet over på meg.

Denne gangen vil jeg ikke tenke slike tanker, om noe skjer så er det en mening med det.

Som oftest er det fordi det er noe gale med fosteret og da gjør kroppen vår det som er naturlig.

Hadde det ikke vært for det så hadde ikke jeg levd idag, fordi min mor mistet et barn da hun var tre mnd på vei, tre mnd etterpå ble hun gravid med meg...

Selv om jeg var utrolig redd for å miste de 12 første ukene, så har jeg allerede planlagt alt til punkt og prikke. Angsten for at noe skal gå galt kan umulig være så stor! Uansett hvor galt det kunne gå, så er barnet elsket og i et år nå har jeg vært på salg sammen med gravide venninner og kjøpt klær til min egen, kjøpt håndklær, bøker og andre ting, bare for å gjøre meg klar til at det kan komme noe. Jeg pakket bort disse tingene tidlig, slik at jeg ikke trenger å se på de om jeg plutselig skulle miste.

Men når jeg så babyen på ultralyd i uke 11, følte jeg en enorm lettelse sammen med samboeren min som har vært superpositiv hele veien! Jeg har ikke følt et sekund mer angst etter det, og det er godt å ikke være redd lenger. Det finnes ingen grunn for at det skal gå galt nå, millioner av kvinner har født friske barn før meg, og det er ingen ting galt med meg som gjør at barnet ikke skal komme friskt ut nå som det har gått 12 uker.

Jeg føler jeg blir litt irritert av Anonym som går rundt på hvert "koselig" innlegg og sprer ekle spørsmål... Virker veldig egoistisk å sette sånne tanker hos folk, men det er kanskje bare meg. Kanskje hun har behov for å lufte sine problemer og tanker, men jeg får vondt i meg når jeg leser "Hva hvis noe går galt, jeg venter med å kjøpe til fødselen"... "Hva tenker du om å være gravid, og ta duotest" osv... Folk kan vel tenke hva de vil om prov. aborter og innkjøping av ting, men noen ganger går det litt for langt...

Jeg har ikke kjøpt noe særlig ting enda. Jeg planlegger å kjøpe de store tingene etter jul.

Jeg har ikke tenkt noe særlig på barnevogn, bilsete, eller de praktiske innkjøpene enda. Jeg har kun fokus på upraktiske ting så langt :o)

På lørdag formiddag reiste jeg feks inn til min favoritt bokhandel med ett mål i sikte: Jeg gikk i barneavdelingen, og spurte om de fortsatt selger diktsamlingen "Så Rart" av Inger Hagerup. Denne boken husker jeg fra min egen tidlige barndom. Å lese diktene om "Tordivel", "Natten lister seg på tå", "Bakeren på en bitteliten øy" osv satte meg tilbake til da jeg var 4 år gammel og lå på sykehuset, og jeg tenkte at denne boken MÅ babyen min ha.

Ellers har jeg pakket frem 6 bittesmå bilder som enda har plastikken på. Jeg samlet alle bildene i denne serien for 10 år siden, for jeg visste dengang at de var til min fremtidige baby. Nå er det endelig på tide å henge de opp.

Det er litt herlig å sette seg selv til side, og gjenoppleve et barns verden igjen..... Håper det blir så bra som jeg tror. Jeg gleder meg til å bli mamma.

Jeg er ikke redd for å miste lenger, engstet meg så mye i 1. trimester at jeg tror jeg brukte opp evnen.

Jeg er så heldig at jeg skal arve nesten alt av klær og utstyr fra søstra mi som har to små sønner. Jeg vet jo ikke kjønnet enda, men hadde aldri kledd ungen i rosa uansett...

Men jeg gleder meg veldig til å gå å kjøpe inn litt ting likevel. Bare som et ledd i det å glede seg! Når magen strutter, da skal jeg gi meg selv lov. Er 15 uker nå, så kanskje om en måneds tid?

Gleder meg!

Hehe, jeg tror jeg også brukte opp den evnen i 1. trimester.

Jeg har kjøpt inn litt når vi har funnet noe, og vi går veldig bevisst inn i babybutikker for å titte. Veldig lurt å sammenligne priser! Følger med på finn.no, der fant vi forresten en kurvseng vi har kjøpt, den er perfekt!:)

For meg er det viktig å bygge opp hjemmet og følelsene på å skulle bli mamma, spesielt nå siden bevegelsene og livstegnene ikke finner sted enda. Da knytter jeg et lite bånd med å tenke frem i tid på hva bebisen kan trenge. Syns det er super koselig jeg:)

Men pga bryllup i desember må vi vente med å kjøpe noe dyrt til etter nyttår, men tror vi kanskje hadde kastet oss over vognsalget nå før jul hvis vi hadde kunnet! Spar penger jenter;) de kommer til å koste oss dyrt disse små krabatene!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...