mathildes mamma Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Tulla på straks 9 mnd er hjemme med pappa om dagen, mens jeg jobber. Får mm morgen og kveld, men spiser vanligvis masse fast føde (grøt, brød, frukt, middag o.l) Torsdag og fredag var det helt umulig å få i henne noe som helst fast føde, hun tok kun litt mm av meg morgen og kveld (+ våknet et par ganger på natta) Sambo fikk kun i henne vann. Lørdag var jeg hjemme og klarte å lure i henne noen skjeer grøt og seinere en tredjedels middagsglass, men det var en kamp. Natt til i dag har hun hatt skikkelig diaré og det har fortsatt utover formiddagen. Nå gir jeg kun kokt vann og mm pga diarèen, så nå vet jeg ikke om hun ville tatt fast føde. Hun har siklet mye i det siste og har begynt å spise på fingrene sine, kan mat-nekt og diarè skyldes tannframbrudd? Eller er det sannsynlig en infeksjon? Snakket med en sykepleier (på legevakta) som mente det nok var infeksjon, og man bare måtte se det an. Men "alle andre" sier det sikkert er tenner. Har ikke sett antydning til en eneste tann..... Begynner å bli litt redd for vekta hennes, hun har ikke så mye å gå på fra før... Noen erfaringer med mat-nekt og diaré i forbindelse med tenner?
grolla Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Nå er det vel en kjennsgjerning at tenner ikke gir slike symptomer du angir, og at sammenfall her er en tilfeldighet. Så jenta di har nok en infeksjon av et slag. Når det gjelder ernæringssituasjonen blir man jo alltid bekymret når barnet ikke orker å spise. Men husk at væske er det viktigste! Gi gjerne litt juice for å spe på litt. Så små barn blir raskere dehydrerte enn større barn (diare medfører væsketap), og du bør følge godt med på inntak av væske og sjekke at bleiene er våte. Tell diarebleier også, så har du et mål på væsketapet. Hvis diareen vedvarer ville jeg kontaktet fastlegen i morgen, forutsatt at jenta ikke blir slapp, tar til seg lite væske, har tørre bleier osv. Da ville jeg troppet opp på legevakten og insistert på en sjekk i løpet av natten. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå