Gå til innhold

Hjelp Hjelp! Dagpengene etter man har født?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe med, for jeg har virkelig ikke peiling..

Jeg har ikke jobba noenting i mitt svangerskap, men har hatt oppsparte midler, så har liksom klart meg helt fint.

Nå for 1 mnd siden begynte jeg å motta dagpenger. og siden jeg ikke har dagpenger i 6 av 10 mnd, så har jeg også mottatt engangsstønaden. For jeg kan jo ikke få foreldrepenger.

Nå har jeg bare en mnd til termin og lurer på hva jeg skal gjøre etter jeg har født?

Må jeg ringe til NAV og si fra meg dagpengene? Mister jeg de automatisk eller skal jeg bare fortsette å sende meldekort og motta dem som før?

Prøver å lese inne på NAV sine hjemmesider, men finner absolutt ingenting om det..

Vil bare ikke gjøre noe ulovlig liksom:o)

Håper virkelig noen kan hjelpe..

Fortsetter under...

Engangsstønaden skal dekke de tre ukene før termin (når du går ut i permisjon) samt 6 uker etter fødselen. I denne perioden kan du ikke motta dagpenger.

Etter det kan du søke om gjenopptak av dagpenger men KUN om du er reell arbeidssøker, dvs at du må ha skaffet dagmamma eller annen pass til barnet ditt slik at du kan ta det som eventuelt måtte dukke opp av jobber.

Du får altså ikke dagpenger for å være hjemme med barnet ditt.

Det var dumt at du ikke meldte deg arbeidsledig straks du mistet jobben din, for dagpenger regnes som grunnlag for barsel. Hadde du mottatt arb.ledighetstrygd i 6 av de siste 10 mnd før termin så hadde du fått barselspenger beregnet på grunnlag av dette. Men siden du altså valgte å leve på oppsparte midler og kun har stått arbeidsledig i en måned så får du ingen barselspenger. :(

Lykke til!

• 1 måned senere...

Du plikter å melde fra til NAV når du ikke lenger har krav på dagpenger, fordi du for eksempel får andre stønader. Det er et grensesnitt som overfører data til systemet for dagpenger om hvem som får andre stønader, men det er ofte litt på etterskudd. Ikke noe greit hvis det blir kluss med dobbeltutbetalinger og senere trekk.

• 1 måned senere...

Hei, et tips jeg fikk av min rådgiver på nav var at hvis man ikke har rett til foreldrepenger eller barselpenger, så meld deg på et nett studie eller skole med godkjenning fra statens lånekasse. Søk om stipend og lån. Og det mnd utbetalte beløpet fra lånekassen vil gå over til permisjons penger etter fødselen. Har ikke undersøkt dette på lånekassens hjemmesider, men absolutt verdt en undersøkelse.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...