Gå til innhold

Oppfølging i svangerskap nr 2 når nr 1 ble født prematurt?

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Sitter her og er forholdsvis nygravid med nr 2 (er 9+3 i dag). Fikk for 2 år siden i morgen en gutt født i uke 32+5 pga svangerskapsforgiftning og blødninger.

Hva slags oppfølging kan jeg vente/har jeg rett på denne gangen?

Var hos legen på tirsdag og han mente jeg ikke skulle ha noe ekstra oppfølging, hvilket jeg syns var ekstremt rart og fryktelig skummelt. Fikk da grått meg til en ekstra kontroll i desember, i tillegg skal jeg jo på UL på sykehuset i jan. og tilbake til legen i feb.

Hva slags oppfølging fikk dere som har hatt sv.forg. i første svangerskap når dere gikk med nestemann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen ekstra kontroller før jeg i uke 24 ble innlagt med fare for prematur fødsel.. (Forkortet og myk livmorhals med nebbing) Da fikk jeg UL annenhver uke etterpå- Ikk eløfte, ikke gå for mye, ikke samleie osv.

Fikk 34+2.

Første startet med vannavgang uke 34+0, hun ble tatt med ks 34+3

Skrevet

Hei, dessverre er det mange leger som vet lite om svangerskapsforgiftning. Legen din skal skrive en henvisning til sykehuset der første svangerskap beskrives. Ved tidligere svangerskapsforgiftning er det vanlig å få time ved sykehus ca uke 16, for vurdering av evnt. forebyggende behandling. Samtidig gjøres ultralyd. Uke 18-20 vanlig rutineUL. Uke 24 UL med måling av motstand i arteria uterina (blodåre til livmor). Motstanden i disse årene (en på hver side av livmoren) skal normalt forsvinne utover graviditeten. Gjør det ikke det kan det være økt sjanse for svangerskapsforgiftning. Deretter er det vanlig med UL annenhver uke for å måle vekst hos barnet(ofte vekstretardasjon ved svangerskapsforgiftning).

Stram opp legen din, eller bytt!

Skrevet

Jeg har ikke hatt svangerskapforgiftning, men fikk en gutt i uke 34 pga vekstavvik og økende bt. Mest trolig pga morkakesvikt. Har hatt 2 svangerskap etter dette og har blitt nøye fulgt opp med ekstra ultralyder. I svangerskap nr 2 fødte jeg til termin, men fikk likevel den samme oppfølgingen i svangerskap 3.

Hos meg var det ikke fastlegen, men sykehuset som avgjorde at jeg skulle ha oppfølging.

Skrevet

Fødte 35+0 etter spontan vannavgang sist. Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og var da allerede innlagt på sykehus...

I dag er jeg i uke 37 og ennå ikke født...

MEN oppfølging har vært super. Fastlegen min skrev henvisning til ordinær UL på sykehuset (Tønsberg) hvorpå de avgjorde videre oppfølging... Har hatt ørten kontroller for å sjekke BT og urin. Og i tillegg UL med vekstestimering på sykehuset hver mnd fra ordinær UL.

De sjekket ikke noe motstand slik det nevnes i andre innlegg her - men veldig få har kunnskap om dette rett og slett!!!

Har vært mest hos min supre jordmor og et par ganger hos fastlegen. Alle linjer på mitt helsekort er nå fyllt ut og da er ikke alle UL kontroller ført på en gang. Så det sier litt om hvor mye oppfølging jeg har fått.

Så STÅ PÅ KRAVA - du har krav på ekstra oppfølging ja!!!!!

Skrevet

Akutt ks i uke 33 forrige gang pga alvorlig sv.skapsforgiftning.

Oppfølgingen så langt (er i uke 31 i dag):

* vanlige legekontroller frem til uke 28 (altså en gang i mnd fra uke 12)

* ordinær ul i uke 19

* ul i uke 28 og 30 med lege

* legekontroll i uke 28 og 30

* skal både til jordmor og ul med lege i uke 32, og etter det vet jeg ikke hva som skjer, for det har ikke blitt planlagt enda...

Fikk også foreskrevet albyl-e fra uke 28.

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde det samme som den i mitt første svangerskap for 5 år siden. Utviklet alvorlig sv.skapsforgiftning/HELLP og måtte forløses med haste ks i uke 28+2.

Da jeg ble gravid igjen for 2 år siden fikk jeg tett oppfølging fra uke 20. Fastlegen min, jordmor og gynekolog på sykehuset mente at dette var forsvarlig. Sjansen for å utvikle sv.skapsforgiftning på nytt var noe større siden jeg hadde hatt det før, men at det er sjelden at en får det flere ganger. Hvis en er så uheldig og får det flere ganger kommer det gjerne tidligere i neste sv.skap. Men uansett er det ytterst sjelden at det utvikles tidligere enn uke 20.

Da jeg ble gravid på nytt tok jeg tidlig kontakt med fastlegen min, allerede i uke 7. Hun var fast bestemt på at jeg skulle ha tett oppfølging, men ikke før fra uke 20. Frem til uke 20 hadde jeg vanlig oppfølging hos jordmor. Jeg var jo selvfølgelig veldig på vakt for å jakte på event symptomer på sv.skapsforgiftning denne gangen! Fra uke 20 hadde jeg oppfølging hver uke, annenhver uke hos jordmor og annenhver uke hos gynekolog med UL på sykehuset. Urinprøve og blodtrykk ble sjekket hver uke. Ved minste tegn til økning av noen verdier på prøvene ble det tatt blodprøve av meg for å sjekke den ut. I første sv.skap ble ikke sv.skapsforgiftninga oppdaget før det var for sent og haste ks var eneste løsning. I det siste sv.skapet ville det ha blitt oppdaget på et tidlig stadium p.g.a. den tette oppfølginga og behandling kunne komme i gang tidlig. Men alt gikk kjempefint og ingen tegn til sv.skapsforgiftning. Gikk til og med 2 uker over tida denne gangen og fødte ei stor jente på nesten 4,5 kg.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...