Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Tenåringen min er begynt å røyke, og vil gjerne vite hvor mye penga han har brukt/bruker på det...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Sikkert, men får ikke noe svar på det...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 koster 80 kr i kiosk, sikkert 70 i butikk....mye penger ja..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Tenåringene trikser og mikser litt når de røyker. De skaffer det ofte på litt "uvanlige" måter. Bare så det er sagt. Har samme problemet her. Og en 20-pakning koster mellom 65-70 kroner, kanskje litt dyrere på bensinstasjoner.
SaDa Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Jeg kjøpte til mannen min på butikken på fredag og ga 70 kr for en 20 pk
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Håper virkelig du ikke gir han penger til røyk og at han betaler for det selv om han er så dum. Ville kuttet ut alt som heter lommepenger.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Mamma og pappa kuttet ut lommepenger og begynte å kaste røyken min hver gang de fant den. Det endte med at jeg måtte forsyne meg av lommebøkene deres for å få penger. Det ble dyrt i lengden! De kaster røyk, jeg tok penger til ny, som igjen ble kastet, jeg tok mer penger osv.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Legger selvfølgelig ikke lommeboken slik at ungene får tak i den og uansett er det svært sjelden noe penger der siden vi begge bruker kort. Og om man blir en tyv bør man straffes for det også. Husarest og annet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #12 Skrevet 2. november 2008 De gjemte selvfølgelig lommebøkene, men jeg fant dem. Hadde de ikke penger så tok jeg f.eks. en ost de nettopp hadde kjøpt og byttet den på butikken i en pakke røyk. Husarrest prøvde dem på, men jeg snek bare ut eller ikke kom hjem fra skolen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Er du stolt av deg selv? Får håpe du får like vanskelige og ufordragelige barn.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 Nei, flau, derfor signerer jeg med anonym. Jeg prøver bare å formidle at ting ikke alltid er så enkelt som man tror.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #15 Skrevet 2. november 2008 Nå har jeg prøvd litt ulike varianter for å gjøre så min tenåring ikke røyker: pratet, kjeftet, gitt husarrest, tatt det jeg har funnet at tobakk og lightere, ikke gitt ukepenger osv osv. Ungen røyker enda, på tross av dette. Og sa selv: Bare gi meg husarrest. Du ser jo at det ikke virker, likevel. Jeg overser det og godkjenner/aksepterer det ikke, selv om jeg har lyst å gjøre noe. jeg kjøper ikke røyk til ungen, men vet at h*n klarer fint å skaffe selv, på mange ulovlige måter. Men så lenge jeg ikke vet hvordan, er det lite jeg kan gjøre.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 Røyka selv i smug i mange år. Mamma og pappa fant aldri ut av det, så vi hadde ikke noen konfrontasjoner. Tror vel egentlig ikke at jeg ville ha hørt på dem uansett, men ville iallefall ikke ha brydd meg om hva de sa hvis de kjefta og smelte. Tror kanskje mitt beste forsøk ville være å prate med tenåringen som en voksen. Ikke gi ham tillatelse til å røyke og å gjøre som han vil altså, men ta en samtale som om mellom to voksne, diskutere, forklare. Mitt beste råd iallefall. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå