Gå til innhold

Til dere som sliter med nattavvenning/ammeslutt, et lite positivt innspill :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare dele min erfaring med nattavvenning, ammeslutt, nattevåk og alt annet som hører med når en ammer de "store"....

Jeg har alltid følt presset utenfra til å slutte å amme, nå er jo dattera mi 12mnd og da skal man hvertfall ikke amme på natt!

jeg ammet dattera mi alt fra 2 til 5 ganger per natt, helt frem til forige tirsdag.... hun bruker ikke smukk, kosebamse eller andre ting å trøste seg med, så puppen fungerte godt som trøst og kos. Syntes det var helt greit, men ble selfølgelig sliten de gangene hun våknet fem ganger og jeg skulle opp kl06.00 på jobb... men det gikk jo det også.

Har alltid tatt ting på hennes forutsetninger og hennes tempo, og har alltid tenkt at hun selv vil slutte med puppen når hun er moden for det.

Hadde planer om å likavel prøve nattavvening nå i november, for å selv skulle kunne få lov til å ha meg noen kvelder med jentegjengen og kunne være med på møter på jobb, etter ett år uten å vært vekke fra henne en eneste natt. Også så hun skulle få mer sammenhengende søvn.

Tirsdag skjedde det store! Jeg hadde i forkant sluttet med kvelds og morgenpupp, uten noe særlig protester.

Tirsdagskveld kl2300, som vanlig, våknet hun og ville ha pupp (trodde jeg). Til min store forskrekkelse snudde hun seg mot meg, og BEIT tak i brystvorta, og snudde seg tilbake igjen! jeg ble litt satt ut, og det bar vondt, men jeg prøvde å legge henne til igjen, men beit meg bare igjen, skreik og ville ikke ha... nei, nei tenkte jeg, Da får du være uten da!!!! Den natten våknet hun ikke mer, og jeg fikk sove min første hele natt på mange måneder!

Siden det har hun ikke våknet og ville ha pupp, så nå er alt som heter amming over. Det kan gå an :) Slapp alt som heter skrikekurer osv, hun sluttet når hun selv var moden for det! :)

Våkner fortsatt en gang om natta, skriker litt, men legger seg rett ned og sover igjen. Uten mammas melk... :)

føles litt rart ut å slutte å amme etter så lang tid, men også litt godt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så deilig da! (ikke å bli bitt, mn at hun sluttet selv ) ;)

har ei som er helt desperat ettr puppen, og har blitt værre etter at hun begynte i barnehagen... så håper at dt samme skjer mde oss!! ;)

Skrevet

Fint å høre at dere fikk det til uten problemer. Det er viktig å ta det i barnets eget tempo, og ikke se på det som en kamp.

Jeg ammer fortsatt både morgen og kveld, og en sjelden gang om natta når han er syk eller ekstra gretten, og gutten min er 16 mnd. Ser ikke noe problem med dette, bare fordeler egentlig. Amming er genialt når han er syk og ikke vil spise annet. Etter hvert har det blitt lite amming på natta helt av seg selv, og det er deilig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...