Gå til innhold

Sykemelding og syden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke lov å dra på ferie/utenlands dersom du er sykmeldt. Dersom de oppdager at du har vært utenland tipper jeg du mister rettigheter, men om du ikke sier ifra og de ikke oppdager det skjer det vel ingenting, men det er jo en risk å ta.

Ja. Legen må bare skrive at det du er sykemeldt for ikke kan forverre seg i utlandet. Og det sto på skjemaet at legen må skrive at det er tundt veiende grunn til at du kan dra til utlandet istede for å være på jobb i stede. Dette gjelder for pengene du får.

Dra kan du uansett.

Jeg er 100% sykemeldt.

• 2 uker senere...

Ser ikke noe særlig bra ut å reise på ferietur til syden når man er sykemeldt da. Gir jo uttrykk for at du er ganske oppegående spør du meg.

Jeg synes det er litt lav arbeidsmoral, da kan du heller da ut ferie i sykemeldingsperioden og motta feriepenger fra arbeidsgiver.

Annonse

Så siden jeg har bekkenløsning og helt "gyldig grunn" til å være sykemeldt så skal jeg heller bruke ferien min til dette? Da jeg faktisk har krav på sykepenger?

Og logikken er?

Og komme til varmere strøk hjelper på bekkenløsning.

Tror det er mye misunnelse ute og går til tider jeg.

Og så lenge detter er godkjent av lege og nav så er det vel ikke feil eller? Nei vet du hva.....

Hvis du har sånn bekkenløsning at du ikke greier å verken gå til ordinært eller tilrettelagt arbeid, skal det være ganske ILLE, så da skal du i grunn ikke greie å gå til stranden i syden heller. Har ikke noe med misunnelse å gjøre, synes bare sykemeldinger blir misbrukt. Jeg har jævlig bekkenløsning selv jeg, men har aldri falt meg inn å sykemeldt meg og så reise til syden, hvor hører det hjemme liksom, for ikke å snakke om signalene du gir arbeidsgiver og kollegaer. Varmere strøk eller ikke asså, det der er bare tull. Har du bekkenplager kan du likesågodt gjøre en innsats hjemme med fysioterapi og trening, med et formål om å komme tilbake i jobb.

Jeg går både til fysio og bassengtrening 1 gang i uken.

Vet ikke hvor mange barn du har,men måten du skriver på så tipper jeg at du ikke er så gammel.

Jeg går gravid med mitt 5 barn.Har også ett barn med funksjonshemmninger. Grunnen til at jeg er sykemeldt er fordi jeg rett og slett ikke har mulighet til å sitte i rullestol eller gå på krykker etter svangerskapet nr.5

Med andre ord forebygging som sikkert fysioterapauten din også har fortalt deg om siden du har bekkenplager.

Så nei,bekkenløsningen min er ikke så ille nå,men når den blir trigget av stress,masse gåing og sitting så kan jeg ikke gå på jobb.

Så hvis du føler at det er misbruk av sykemelding så er det helt opp til deg. Men synes ikke du skal være så kjapp til å dømme andre.

Det er ikke alle som har til intensjon og være trygdemisbrukere.

Reis til syden med god samvittighet du. Så lenge ikke hverken NAV eller legen protesterer så er det vel greit vel? NAV bruker da å slå hardt ned på "trygdemisbruk" hvis de oppdager det, så hvis de godkjenner det så...

God ferie, og nyt varmen du. :-)

Annonse

Var vel ikke sykemelding på psykisk grunnlag det var snakk om i dette tilfellet...det var bekkenløsning.

Kan skjønne litt fra begge sider her. Bare HI som er sykemeldt vet sin historie og sine plager, en sydentur er vel fint og bra.

På en annen side kan jeg forstå at det ikke er helt allment akseptert å reise på ferie til syden når man er sykemeldt. Dette er fordi at folk ofte forbinder sydenturer med fullt kjør, og mye aktivitet. Kan være snakk om misunnelse, men kan også være ment som en tankevekker om hva som er sosiale normer når det kommer til å være fraværende fra yrkeslivet på grunn av fysiske plager, og tross i dette reise til en plass som er forbundet med høy aktivitetsfaktor og ferie.

Men!!! For all del, god tur! Bare du vet hva som er rett og ikke;-) Syden er forsåvidt et vidt begrep...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...