Gå til innhold

er det bare jeg som synes "hjemmelagde" gaver er noe..

Anbefalte innlegg

så hvis du får en dyr gave som koster mange 1000 som noen bare har kjøpt uten å tenke seg om da som du har fra før så setter du mer pris på det hi enn om du får noe som folk har lagt ned jobb i for å gjøre det personlig.

Fortsetter under...

jeg liker ikke dyre gaver som jeg ikke har bruk for heller jeg..... jeg blir sjelden eller aldri oppfattet som et uttakknemlig menneske...men et ærlig menneske..og jeg synes faktisk det er tanken som teller før jul....setter mer pris på et besøk enn et par med strikka sokker som jeg har 90 par av fra før liksom....

men men...for all del...er jo kjempeflott at folk er forskjellige.... jeg synes gavehysteriet har tatt over jeg.... synes ikke det er det viktigste....og nei..jeg kommer ALDRI til å like "hjemmespøta" ting av folk som faktisk har mer vilje enn evner til å lage gaver....

om jeg ikke er takknemlig for ting ungene mine lager?? jo selvsagt!! jeg ELSKER å se hva ungene mine har laget...og de står fremme i julen / påsken eller når det skulle være...men TANTEUNGER sine hjemmelagde ting...det kan noen andre ta seg av...jeg ville aldri funnet på å gi vekk ungene sine ting til folk med barn..de har nok tenker jeg...

jeg ser det heller ikke som et mål å bare fylle opp skap og boder med ting man ikke trenger... vi prøver å leve ganske minimalistisk..og å ha huset fullt av "nips" og ting som ikke fungerer for oss... eller som vi ikke trenger...nei det ser jeg ikke vitsen med... da blir det VELDIG lite plass til oss i huset etterhvert......

men flott med de som setter pris på sånne ting.... jeg er ikke helt der...og jeg vil ha meg frabedt å bli sammenlignet med dem som bare vil ha "dyre gaver til 1000 kr"....sånn er jeg faktisk ikke..... men synes gavene skal passe til mottaker..og det er faktisk lov å si at i år har vi ikke råd til gaver...men vi vil gjerne komme innom og gi av tiden vår til dere...

så....det så...

Jeg synes kanskje det virker litt utakknemlig.

Jeg blir alltid glad for det jeg få, og jeg elsker hjemmestrikkede sokker. Særlig til ungene, for de er storforbrukere av dem.

I det hele tatt er jeg veldig glad i strikkede, heklede ting. Selv har jeg gitt bort en del svære firelags heklede grytekluter, og tror faktisk de er populære. Ser de alltid henger fremme hos folk, og at de er godt brukt.

Filtfyrstikkesker er jo kjempekoselige å ha i jula da:) Og en julekule er en flott gave.

Men mannen min sin tante har pleid å sende små glass/porselensgaver fra Nille. Og jeg klarer ikke å ha dem fremme. Synes selvsagt ikke det er dumt å få det, men jeg får litt dårlig samvittighet, for de kommer nok aldri til å være pynt annet sted enn på et barneom hvis en unge liker dem. Men hun har gått over til julemarsipan nå, og det var lurt:P

jeg synes også bilder av andres barn er gørr! derimot har jeg mer og mer sansen for julekort med bilde av barna, noe jeg før synes var en grusom skryte-tradisjon. hehe.

hjemmestikka tøy til lille og sokker til meg selv er derimot det jeg setter mest pris på. mamma og bestemoren min legger så mye kjærlighet i de klærne. og bestemor som er over 90 år strikker sokker til alle barna vært år enda hun blir sliten av det. hun synes det er kos.

konfekt og hjemmelaget drops vil jeg gjerne ha. sure pepperkaker og hjemmelaget såpe synes jeg er kjedelige greier.dorullnisser og girlander står ikke høyt på ønskelista mi, ikke engang fra min egen datter.

Annonse

Det er de fineste gavene jeg får altså! Jeg blir kjempe glad når jeg ser at noen har lagt sin tid å flid i å lage med noe helt spesielt som ingen andre har. At de har brukt så mye av sin tid til meg, framfor å raske med seg noe i butikken.

Vi har fått kjempe mye fint som hjemmelagede gaver både fra voksne og barn. Jeg synes det er sååå koselig og flott å ta vare på alle de raritetene som barna har laget (både egne og tante osv) for så å sette fram til jul. De blir så stolte når de kommer på besøk. Fra voksne har vi alltid fått kvalitetsting som er skikkelig fint å ha; roesmalt kaketine, ullsokker av hjemmespunnet ull, strikka kofte, votter, egenmalt service, malt konjakkglass, utrolig fint oljemaleri, egen tatte bilder fra naturen som er innrammet og forstørret (har fått ett kjempe fint et av en blåklokke, aldeles nydelig), fenalårstativ, beholder til pappvin, vesker, rips gele, konfekt, brød og maaange andre ting.

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser slike tråder for folk tar slike ting så lett til seg og så tørr de kanskje ikke å gi bort det fine de har laget til for eksempel meg som synes det er helt storveis å få. Synes også det er et poeng med de som ikke har så god råd, men som ønsker å gi noe likevel.

Eg må seie meg enige med ...ferdigHELTferdig...!

Heimelaga ting er skikkeleg koseleg å få!:) Det at folk bryr seg såpass at dei brukar tid på å lage noke til meg, betyr så utruleg masse for meg! Og noke av det beste eg kan få på julafta er heimestrikka sokkar! For det er noke som blir brukt (og utslitt). (sist jul hadde mamma latt vere å strikke sokkar til meg, fordi ho trudde eg hadde så mange par frå før. Men då fikk ho ein forsiktig forespørsel i romjula om ho kunne lage eit par, for då hadde eg kun 2heile par igjen).

Har sjølv kun ein tanteunge, men heimelaga julekort, teikningar og andre ting ho har laga er koseleg å få!:)

Heimelaga gåver er betre enn ugjennomtenkte gåver som noken har kjøpt i første og beste butikk. Har ein ikkje noke fornuftig å gi, så vil eg personleg heller få eit koseleg julebrev eller berre ei lite helsing. For vi leve i eit materialistisk samfunn, og dei aller fleste her i landet har usunt mange ting som dei strengt tatt ikkje treng.

Eg har ikkje bruk for handkle eller sjampo/parfymesett, for handklea eg får er aldri økologiske og sjampo/parfyme kjøper eg det eg treng sjølv. Har fortsatt igjen av den parfymen eg fikk til jul for 5år sidan (brukar skjelden parfyme).

Gi meg heller noke eg kan trenge; strikkasokkar, pengar(er permitert student, uten jobb og intekter), nye ullkle, ei hue som tettar for øyra og som ser normal ut på meg(eg ser rar ut i nesten alle huer), sko som tåler å bli brukt (høge fjellsko, vasstette vintersko o.l.), ny hårbørste, bøker (ikkje sånne bestselgar krimbøker), invitasjon til ein fjelltur, ski som passar til meg. Eller noke anna i linande sjangerar.

ehm.....så å gi vekk til Fretex noe som andre har brukt tid og energi på å finne til akkurat DEG, det er ok...men å si at man ikke ønsker seg "ditt eller datt"...det er fy fy...for da er man utakknemlig...og ufyselig?? hva er man når man bare later som om man liker ting og så lemper det ut av huset så fort som mulig liksom....

jeg ler meg ihjel!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...