Gå til innhold

NOEEN SOM HAR HATT BLODPROPP Å BLØDNINGER I SVANGERSKAPET?

Vipsern

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i uke 10 og har apc resistenc og skulle begynne på fragmin om 2 uker, men fikk på mandag en blodpropp i venstre legg å går nå da på klexane sprøyter morgen å kveld. Så på torsdagen når jeg var på do ble den full av blod så det ble sykebil til fredrikkstad, trodde jeg hadde mistet men ble lykkelig da barnet var der å det gikk bra med oss begge 2. Legene sa man kan ha blødninger men att man blør ekstra kraftig pga blodfortynnende. Jeg prøver å ta det med ro og ikke være redd men er egentlig liv redd. Redd for att proppen skal løsne, eller for å miste barnet og det igjen er farlig for meg pga blod tapet pga blodfortynnende. Noen som vet mere om disse tingene? Bør man måle inr? Bør jeg være i ro? Pappan min døde av dette, men han fikk ikke behandling da. Takker høyere makter og er veldig glad for att både jeg og barn har det bra, men er redd for resten av svangerskapet + må gå på marewan etter svangerskapet resten av livet. Noebn som vet mere om det? Beklager viss dette virker veldig depperimerende, er takknemlig jeg. Renate

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt blodpropp i svangerskapet, men to ganger før. Bruker derfor Klexane nå. Det er normalt å blø litt mer enn vanlig når du bruker blodfortynnende. Proppen løser seg opp selv når du er kommet i gang med medisineringa og vil ikke gjøre noe skade i blodårene.

INR måler du kun når du bruker Marevan (tabletter). Klexane/Fragmin er såpass stabilt at du ikke trenger å måle like ofte. Jeg skal måle blodtykkelsen (D-Dimer) 3 ganger hos hematolog i dette svangerskapet for å få riktig dosering. Du vil bli dosert etter vekt. Du bør ikke være for mye i ro, lev som normalt.

Sannsynligvis trenger du bare å fotrsette med blodfortynnende (Klexane og/eller Marevan) i 3-6 mnd etter fødsel. Hvis ikke fastlegen din kan svare, be om henvisning til hematolog.

Håper det svaret hjalp deg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...