Gå til innhold

Prevansjon etter fødsel? hva bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk lite info av legen min på 6 ukerskontroll. han mente spiral var tingen uten å forklare hvorfor.

hva bruker dere og hvorfor? noe som er mer anbefalt/bedre?

Skrevet

Vi holder oss til gummi. Funka før (eh, før vi slutta med det, altså...), og jeg er lite gira på å stappe i meg hormoner som jeg blir sur og dvask av (følte meg som en gammel kastrat når jeg gikk på p-piller for noen år siden. Funka fint i det forholdet ettersom eksen var tarvelig i senga og minst like dvask sjøl uansett, men nå vil jeg gjerne beholde litt humør, energi og sexlyst). Spiral har jeg ikke noe tro på, jeg blør mer enn nok som det er. Nei, skulle jeg bytta ut gummien, måtte det bli for en sånn der sikker-periode-kalkulator-dings. Hormoner har jeg nok av fra før :)

...men det er vel de færreste som foretrekker gummi når man er i godt etablerte forhold da.

Skrevet

Spiral. Mindre blødninger, kan sitte i 5 år, kan bli gravid med en gang den er tatt ut.

Skrevet

Jeg brukte først Cerazette, men har blitt så distre i det siste, så jeg glemte den hele tiden. Hadde derfor tenkt på hormonspiral, men det syns ikke min kjære noe om... Så jeg har valt p-stav, eller implantat om du vil. Det er et minipille-preparat, altså uten østrogen, slik at den kan brukes mens man ammer. En liten tynn pinne på 3-4 cm som sitter rett under huden på overarmen. Jeg tålte godt Cerazette, og tåler denne også godt, ikke hatt noen blødninger i det hele tatt. Den kan sitte inne i 3 år, og det er likedan som med hormonspiral at når den tas ut, så kan man bli gravid ganske umiddelbart etterpå (for noen tar det jo alltid litt tid..)

Jeg er i alle fall fornøyd til nå etter en mnd. Bare send en pm hvis du har spørsmål:)

Skrevet

Bruker Cerazette. Har ikke mensen, så jeg er ganske fornøyd ;p

Skrevet

Hei :) Jeg tenkte endel på dette og sjekket forskjellige alternativer på nett. www.lommelegen.no. Valgte til slutt kobberspiral da jeg ikke ville ha preparater med hormoner i forhold til at jeg vil bli raskt gravid igjen. Ville egentlig ha p-stav som blir satt inn i overarmen, men de kunne ikke sette den på legekontoret mitt :( Men spiralen har fungert veldig fint til nå, jeg har ikke fått menstruasjonen tilbake enda da, sønnen min er 4,5 måneder.

Skrevet

jeg bruker nuva ring.

kan sette den i og ta den ut selv. sikker er den også :) å så kan man velge å gå i ni uker uten mensen ha den i ei uke og ha ni mens frie uker :) kjempe kjekt :) skal man no spesielt kan man planlegge når man vil ha mensen hehe.

Skrevet

Sitter her med en forbanna hormonspiral! Jeg blør og blør også blør jeg enda litt til!! Vurderer å gå over på pillen igjen, men skal gi det litt mer tid. Håper jo at det skal gå seg til, for det er jo veldig praktisk om men slipper å plages :-)

Skrevet

Jeg hadde spiral sist, og lander nok på det denne gang også. Må bare sjekke at vi ikke har blitt gravid etter at vi sparket i gang sexlivet - og hadde en ganske juicy happening uten å tenke prevensjon, hehe.... Skal bare avkrefte ang graviditet, skal godt gjøres uansett, da jeg fullammer og vel så det. Men man skal aldri si aldri.

Fikk resept på minipiller, men liker ikke tanken på noen som helst form for p-piller og skal uansett ikke ha noen som form for hormoner i meg.

Det er forresten kobberspiral man kan bli gravid med, når man tar den ut altså, med hormonspiral kan det gå lengre tid. Har masse venninner jeg, som har brukt piller, hormonspiral, -stav eller -ring - som det tok en god stund for å bli gravid. Det kan jo være tilfeldig, men trenger ikke være det. Man overfører jo over lengre tid en jevn strøm med hormoner over til kroppen.

Ikke ment som et moralinlegg mot hormoner altså, bare et lite varsko dersom man vet at man ønsker kortest mulig prøvetid dersom man skal i gang med en til...

Skrevet

Klønete det jeg skrev om spiraler....

Mener at man raskt kan bli gravid etter uttak av kobberspiral, selv om det anbefales å vente en mnd eller to uansett, så klimaet inni der får gått seg til litt og at man med hormonspiral ikke nødvendigvis får alle hormoner ut av kroppen ved bare å ta ut spiralen. Slik har jeg forstått det i hvert fall.

Skrevet

Til dere som har satt inn spiral (ikke hormon) - hvor lenge bør den sitte inne? Hvor lenge kan den sitte inne? Og gjør det vondt? (har nemlig fått skrekkhistorier)

Skrevet

hei femina.

jeg bare lurer, hvem som har foralt eller hvor du har lest at det kan ta tid å bli gravid etter bruk av hormonspiral?

jeg har nemlig fått hormonspiral, og legen forsikret meg om at man kan bli like kjapt gravid som ellers etter den er fjernet, som p-pille.

Så ble litt nysgjerrig :)

Liker den ikke uansett, har bare hatt den 7uker, men blør enda, og har blitt litt mer skeptisk.. skulle nok ikke forhastet oss sånn der...

Skrevet

Vi bruker også gummi, trodde aldri vi skulle komme til å bruke det fast. Men det fungerer supert her! Bruker det kun i såkalte usikre perioder, så er vel kanskje ikke helt 100% (men jeg kjenner syklusen min min rimelig godt etter flere års prøving på å bli gravid). Passer meg utmerket at også mannen av og til må løpe på badet etter en hyggestund ;)

Har egentlig hatt planer om å begynne på nuvaring etter ammslutt, men nå synes vi kondomer fungerer så greit at jeg vet ikke om det blir noe av.

Skrevet

Hei. Jeg satt inn hormonspiral for 3 uker siden. Har småblødd siden, men det måtte man visst regne med de første 3 mnd siden hormonutslippet fra spiralen er størst i starten. Før jeg ble gravid hadde jeg utrolig mye problemer med blødninger HELE tiden før og etter mensen, så jeg fikk anbefalt hormonspiral siden man da blør mindre og kan miste mensen helt (håper virkelig det!). Kobberspiral er ikke et alternativ for meg siden man da gjerne blør mer og jeg styrtblør under mensen fra før. Var ganske vondt å sette inn, synes jeg da, men nå merker jeg ingenting. Helsesøster sa til meg at man kunne bli gravid med en gang man tok den ut. Den varer i 5 år.

Skrevet

Jeg har brukt cerazette, men nå gir jeg en lang F i hele pilla!! Får bli kondom til jeg kan gå over på vanlig p-pille.

Har vært så plaget med utslett i ansiktet pga pillen ( rødt, tørt, kvisete og klør), at nå gidder jeg ikke mer =(

Jeg fikk og anbefalt spiral på 6 ukers kontrollen.. Men den er vistnok ikke noe særlig å bruke med mindre du har tenkt å vente 2-3 år til nestemann. Pluss at den er ganske dyr.

Nå er ingenting av dette selv-erfart, bare viderefører det jeg har fått høre, så det er sikkert andre her med mer erfaring på det temaet :)

Skrevet

gikk på cerazette, ble sur og deprimert og bare blødde!! grrr.. sluttet på de, og VIPS! når mini var ca 5 mnd var jeg gravid igjen;)

Skrevet

Har brukt Conludag etter begge fødsleen, har nå satt inn hormonspiral.

Gjest amandine
Skrevet

Femina!

Sjekk først om du er gravid, he he , ikke fått tilbake mens og fullamming gjorde ingen forskjell, i dag er storebror 5 år! Kjempestas med to tette, da:) Jeg har forresten hatt kobberspiral,var godt fornøyd men kraftige blødninger. Denne gangen er vi definitivt ferdige med barn så min kjære skal klippe strengen. Og jeg er glad jeg ikke skal tenke på prevansjon mer! Men nå har vi fire barn :)

Skrevet

Bruker sånn ladycomp, som måler temp for å finne sikre perioder. Veldig digg å slippe hormoner og sånt.

Skrevet

hei....brukte gummi fram til eg satte inn hormonspiral 3 mnd etter fødseln....blør litt enda,men da er heilt vanleg.....er veldig fornøgd med den...klarer ikkje å ta p-piller,så eg er veldig fornøgd

kan ha den inne i 5 år...men eg skal a den ut om 1.5 år ca då me ønsker å begynne å prøve på nr 4 då-----

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...