Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 2. november 2008 #51 Skrevet 2. november 2008 oki, tråla fort gjennom hele tråden her, og skjønner diskusjonen ang by/bygd; -bor i byen, lar han ALDRI ligge alene i vogna utafor butikker, kafeer osv -han får ALDRI sitte igjen i bilen, om det bare så er for "10 sekunder". Er jeg ute på langtur, og må innom bensinstasjonen på do, får han værsågod bli med -når vi er på besøk til besteforeldrene på bygda, lar jeg han ALDRI ligge alene i vogna utafor butikken, selv om alle kjenner alle-og det er max 5 personer som går forbi -han kan godt ligge i vogna alene rett utafor stuevinduet til mormora- der jeg ser han hele tiden, men jeg går jo ikke og legger meg i badekaret eller no slikt, døra står også på gløtt, så jeg hører han jo.. Er ikke snakk om at jeg er hysterisk eller at han får traumer av å våkne alene her og der.. Det er MIN unge som JEG har satt til verden. Da får jeg jammen meg passe på han også så godt jeg kan-mens jeg kan, selv om det betyr at det tar lengre tid for å sette han fast i setet, vekke han, osvosv..
Gjest Skrevet 2. november 2008 #52 Skrevet 2. november 2008 ja, det gjør vi. Jeg går inn å betaler bensina uten å ta han med inn.. Og jeg løper inn på kiwi hvis jeg skal ha et par ting ( ikke ukeshandel selvfølgelig). Men ser jeg på vei inn at det er lang kø så går jeg ut å henter han igjen.. Setter han ikke i vogna utenfor kafeer o.l hvis han sover.. Han er snart to år.. og hvis han er våken også, så løper jeg inn.. og det går helt greit. aldri kommet ut og han har skreket.. Ingen som ser han der han sitter heller.. vinduene er helt svarte så han ser ut, men ingen inn. Og.. for meg så spiller det ingen rolle hva andre syns.. Om jeg løper inn i to minutter for å kjøpe melk.. så går det veldig bra;)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. november 2008 #53 Skrevet 2. november 2008 når småen var liten så hadde jeg han i vogna inne på butikken og han sov. så jeg satte vogna sånn ca midt inne i den lille nærbutikken og gikk frem og tilbake og hentet varer. også tok han som jobbet der, som jeg kjenner halveis. og skulle være morsom, så han hjemte vogna. pokker så redd jeg ble! gjorde ikke de igjen :S i bilen kunne jeg ikke gått fra han.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #54 Skrevet 2. november 2008 Det ER stor forksjell på by og bitte liten knøttebygd hvor man kjenner alle og alle kjenner deg! Jeg ville ALDRI latt en liten unge/baby sitte igjen i bilen i mer sentrale strøk, aldri satt vognen igjen utenfor butikken osv. Aldri! Men her vi bor? Gjør det stadig vekk og tenker ikke over det engang, situasjonen kan faktisk ikke sammenliknes engang. Tror faktisk ikke de som aldri har bodd i en knøttliten trygg bygd har forutsetning til å forstå at det kan fungere slik heller, man blir somregel veldig fokusert rundt den livsstilen man selv lever. Jeg ville forøverig heller ikke latt ungene sitte igjen alene i bilen på et annet lite sted, kun her vi bor og er kjent.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. november 2008 #55 Skrevet 2. november 2008 ja det er jeg enig i alva. det blir jo litt som og løpe inn og hente bilnøklene mens barnet sitter i bilen uten for huset. der er det jo trygt på en helt annen måte (og det gjør jeg støtt)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. november 2008 #56 Skrevet 2. november 2008 Jeg kunne nok ikke satt ungene alene i bilen hvis jeg skulle inn å handle, men hender jeg må inn å veksle penger for å fylle bensin og da tar jeg ikke ut ungene de 2 minuttene det tar. men er det lang kø på butikken så går jeg heller ut igjen. Vil ikke være fra de lengere enn det.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #57 Skrevet 2. november 2008 nei er du galen, det tørr jeg nå ikke. Om hun sovner vekker jeg henne og tar ho med inn.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #58 Skrevet 2. november 2008 Jeg skjønnerr absolutt ikke argumentet om by vs bygd.. Bilen kan fortsatt begynne å brenne, begynne å trille eller barnet kan bli redd selv om man bor på bygda! Greit nok, det skjer ikke hver dag at en bil begynner å brenne uten grunn, men det skjer oftere enn man tror, og OM det skulle skje mens barnet satt i bilen så ville man nok ikke klart å leve med seg selv etterpå,, jeg hadde hvertfall ikke klart det. Det tar 2 ekstra minutter å ta barnet med inn, toppen av latskap å ikke gidde synes jeg.. Og å komme med denne "jeg er ikke hysterisk" komentaren i tide og utide blir bare for dumt, er langt ifra noen hysterisk mamma jeg heller, men noen ting er bare for meg en selvfølge å ikke gjøre. Lurer på om dere som synes dette er greit hadde løpt bort i butikken 30 m unna huset mens barna ble igjen hjemme også?
Gjest Skrevet 2. november 2008 #59 Skrevet 2. november 2008 For det første. Det tar langt mer enn 2 minutter å overtale og drasse med seg 3 barn inn i butikken ;-) Jeg har aldri hørt om biler som selvantenner sånn helt uten videre, kun lest om 1 eksempel for noen år siden. Lar jo ungene sitte igjen i bilen dersom jeg kommer på jeg har glemt noe og må rett inn i huset å hente det igjen. Bilen kan ikke begynne å rulle, det er flatt her. Jeg er vel heller en såkalt hysterisk mamme enn en ikke-hysterisk en i følge majoriteten av brukerne her inne, men akkurat her synes jeg det er greit å la dem være igjen i bilen i 1 minutt når jeg jo likevel ser bilen hele tiden og alle vet hvem jeg er osv. Ville aldri gjort det noen andre steder da og reagerer kraftig på det når jeg ser babyer og små barn alene i biler på større steder. Jeg tror nesten man må bo på en minibygd for å forstå forskjellen jeg, det er mye jeg gjør og lar ungene gjøre her som jeg aldri, aldri, aldri ville turd andre steder.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #60 Skrevet 2. november 2008 Nei, her går vi aldri fra noen på den måten, gitt! Vet at mange her inne synes det er "hysterisk" - men heller hele hurven og litt lenger tid i butikken, hva er det som haster slik? Livets hastighet ble skrudd ned når barna begynte å komme - og det er herlig!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. november 2008 #61 Skrevet 2. november 2008 Når jeg er i ene enden av hagen er det over 30 meter til huset mitt. Ja, jeg lar henne sove inne mens jeg er ute:) Et barn kan bli redd uansett om hun våker i senga, i vogna, på hytta, i båter og alle andre steder. Jeg ser henne alltid fra vinduet og er ikke mer en fem -seks meter unna henne. Våker hun er det ikke værre enn å legge varnene ned og gå å hente henne:)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. november 2008 #62 Skrevet 2. november 2008 Les linken jeg la ut tidligere i tråden. Jeg var der da det skjedde, og jo det skjedde helt uten videre. Hadde det vært barn i bilen alene, ville de ikke klart å redde dem.
Lykke X 4 Skrevet 2. november 2008 #63 Skrevet 2. november 2008 Nei, det hadde jeg aldri gjort. Jeg kjenner noen som bor på et bittelite sted. De lot deres to små sønner sitte igjen i bilen. En mann kom og tok bilen med ungene i. Heldigvis så endte dette godt, politiet fikk stoppet han. Hva om babyen f.eks slutter å puste mens den ligger alene i bilen? Det vil du ikke klare å se gjennom et butikkvindu.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 2. november 2008 #64 Skrevet 2. november 2008 Jeg antar da at ingen her inne forlater barna sine i lekegrinden mens de går på toalettet eller henger opp klesvask o.l. For tenk om lekegrinda tar fyr? Det skjer kanskje ikke så ofte, men oftere enn man tror.Hva om den begynner å trille (man har jo slike grinder med hjul på, fysj og fysj), eller barnet plutselig skjønner at det er alene i rommet og får varige arr på sjelen? Det kan jo få komplekser og tro at mamma har stukket av. Jeg mener, det tar jo gjerne et minutt eller tre på toalettet avhengig om det er bommelom eller bimmelim. Hva er mest skadelig for barnet, å være med mor inn på toalettet hver gang hun må gjøre sitt fornødne, eller å vente i lekegrinda/vippestolen og bli skånet for kreftfremkallende odører? Hva om taket ramler ned i stua mens ungen ligger på leketeppet sitt? Hva om en innbruddstyv kommer inn det åpne stuevinduet ditt ( viktig å gi lille bebisen frisk luft vettu ) og napper med seg ungen? What if, what if? Det finnes langt verre ting enn å springe inn på butikken og kjøpe en liter melk mens det sovende barnet sitter fastspent i setet sitt i en låst bil når man bor på bygda i et oversiktlig miljø. Jeg gjør det ikke selv, men så bor jeg på et større sted, dessuten syns det er innmari gøy å ha ungen til utstilling på armen
TrustNoOne (but Me) Skrevet 2. november 2008 #65 Skrevet 2. november 2008 Tenk om babyen slutter å puste mens du kjører bil og hører på radioen? Det vil du ikke klare å oppdage mens du synger høyt til P4...
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. november 2008 #66 Skrevet 2. november 2008 Tror du alle her har slike laken som registrere om barnet puster? Tror du alle her er inne sjekker til sine sovene barn hver tredje minutt? Hva om de slutter å pust på natta? Er mye som kan skje, alltid:)
Gjest Skrevet 2. november 2008 #67 Skrevet 2. november 2008 Jeg har ikke noe problem med å ta den sjangsen egentlig ;-) Da er det langt større risiko for at huset skal begynne å brenne mens vi sover, men jeg legger meg like ful til å sove hver kveld uten å være redd.
Honningmelon Skrevet 2. november 2008 #68 Skrevet 2. november 2008 Eneste gangen jeg går i fra barna i bilen er når jeg skal betale for bensinen på en av de to bensinstasjonene her på bygda. Da står bilen kliss inn til bensinstasjonen og vinduene, og jeg ser de hele tiden og er tilbake om 1 min. Poenget her er at jeg ser dem hele tiden, og er borte max 1 minutt. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Det blir det samme som om jeg lar de sitte i bilen mens jeg løper inn i vårt eget hus for å hente noe jeg har glemt. Og når du over her sier at man ikke kan se gjennom et butikkvindu og barnet slutter å puste... merker man det noe bedre om man sitter inni bilen og kjører? Hvis barnet sitter bakovervendt i bilen og sover for eks?
TrustNoOne (but Me) Skrevet 2. november 2008 #69 Skrevet 2. november 2008 Du har min støtte, Den heldige eier av ett barn
Lykke X 4 Skrevet 2. november 2008 #70 Skrevet 2. november 2008 Men tenk om barnet ditt faktisk slutter å puste når du har latt det ligge alene igjen i bilen? Det er mange situasjoner hvor vi ikke kan ha full kontroll over denne faren for pustestans hos spedbarn. Men dette kunne du da fint ha unngått om du hadde orket å ta med deg ditt lille barn inn i butikken! Hvilken samvittighet skulle du da sittet igjen med? Det er ingen problem å ta med ungen i butikken, idag som man har så praktiske bilstoler, og vogner du kan feste bilstolen på, samt at det finnes egne handlevogner med babystol. Jeg synes det er uforsvarlig å la babyen ligge alene igjen i bilen, men det er nå min mening.
solei Skrevet 2. november 2008 #71 Skrevet 2. november 2008 Tar alltid min med når vi er aleine. Men ikke pga brannfare.En bil med avslått motor kan ikke brenne selvsagt.
Lykke X 4 Skrevet 2. november 2008 #72 Skrevet 2. november 2008 Dette sjekket vi ofte når vi kjørte bil, faktisk. Som regel satt det en baki med babyen.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #73 Skrevet 2. november 2008 Da bør du aldri få flere enn to barn ;-) Eller blir det ikke plass bak i bilen. Sprry, men da er man faktisk litt hysterisk synes jeg, om man må sitte bak i bilen med babyen i tilfelle den slutter å puste når man kjører bil. Risikoen for det er ekstremt liten fordi det bråker å kjøre bil og den halvsitter. Da er risikoen betydelig større om natten når det er stille og babyen ligger flatt. Sitter dere å følger med på babyen hele natten også da? Og er foreldre osm ikke har pustelaken uansvarlige? Har eltatt på flere førstehjelpskurs hvor ambulansepersonal har fortalt oss at slike pustelaken ofte er bortkastet fordi at innen de gir beskjed om pustestopp er det uansett for sent å redde livet til babyen.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. november 2008 #74 Skrevet 2. november 2008 Hva om du flytter barnet over på eget rom i an alder av 9 mnd og den dør i krybbedød? Hvilken samvittighet hadde en sittet igjen med da? Tross alt er det anbefalt å ha de på samme rom til de er året:) Hadde hun dødd i bilen, så kunne hun like gjerne gjor det i senga eller i vogna. Jeg hadde blitt like lei med uansett, men dårlig samvittighet? Nei! Dessuten har jeg ikke et spedbarn, men ei som er over to:)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. november 2008 #75 Skrevet 2. november 2008 Hehe, sikkert stygt, men nå greier jeg ikke annet enn å le. Hva med oss som kjører alene, skal vi ha barna fremme slik at vi kan sjekker pusten gjevnlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå