Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 ...fra uopplyste mødre som hører på bestemora si!! Her har vi små babyer som nettopp har kommet ut av en trygg mage, og det eneste instinket de har for å overleve er å få opp melkeproduksjonen til mammaen sin, sånn at de får spise og vokse. Også klager mora etter en times amming at babyen bruker henne som SMOKK!! Til opplysning så suger barnet for å stimulere brystet til å produsere mer melk. Det er jo så innlysende at enhver bør skjønne det - jo mer amming, jo mer melk! Men neida, i stedet for å være glad for at barnet suger og koser seg, så stapper de en gummi-smokk i kjeften på babyen. Og lurer på hvorfor_de_har_for_lite_melk_tre_måneder_senere.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde vært strålende fornøyd om ungen hadde brukt meg som smokk jeg, så problemer vi hadde med å få ungen til å ta pupp... hun lærte seg ikke å ta pupp før hun var 2 mnd, hehe, litt seint ute...=P Smokk ville hun ikke ha før hun var 4-5 mnd. Men jeg skjønner jo at det kan være litt stressende å føle seg som en melkeku døgnet rundt også. vet ikke om du sikter til et spesielt innlegg, men...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Niks, sikter ikke til et spesielt innlegg, men til de 90 prosentene av mødre her til lands som ikke skjønner hvorfor de mister melka etter tre måneder! Kjenner til ammehistoria di, sauen, må ha vært frustrerende :-S
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Okey, I see... Ja, det er vel en av de litt slitsomme tingene man bare må gjennom når man har nyfødte, og noe av det eneste som hjelper for å få igang melkeproduksjonen. Du ser jo hvordan det gikk med meg... (Men det var sansynligvis også endel fysisk/hormonelt betinget da, siden pumping omtrent ikke klarte å få igang noe melkeproduksjon - det pleier jo som regel å stimulere endel ihvertfall). Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi begynte med smokk i det hele tatt, ungene har jo egentlig ikke behov for det... For sugebehov har de jo bare i økeperioder, og da er det jo meningen de skal suge på puppen og ikke smokken...=P Tror nok vi begynte for å få henne til å sovne lettere om kvelden, og vips så har vi en etåring som MÅ ha smokk med i senga, hvis ikke blir hun hysterisk... Neste unge får ikke se en smokk engang. Det de ikke vet har de ikke vondt av...=P
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Jeg skal si deg at jeg satt nesten "stand by" med puppen ute i 3 måneder, for å få til ammingen. Av og til måtte jeg gjøre andre ting(som å gå på do, dusje, lage mat, vaske litt, handle osv), og da var smokken god å ha. Kom ikke å si at barnet trenger puppen hele døgnet i 3 måneder, og at det er eneste måten å få god nok melkeproduksjon! Hadde vi ikke hatt smokk, så hadde det vært tilfellet her. By the way; ammet til barnet ikke ville lenger, som 10 måneder gammel. Noen barn har bare større sugebehov enn andre. Jeg har også hatt flaskebarn, og skulle jeg da gitt mme hele døgnet? Det sier seg selv at det ikke går an. Og sugebehovet er egentlig uavhengig av metthetsfølelsen. Det har jeg sett etter et puppebarn og et flaskebarn.
Gjest Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Jeg bare føler for å forsvare besteforeldrene litt. Personlig er min erfaring at bestemødre har mye mer vettugt å si om amming en mødrene. For eksempel bestemora til mannen min syntes det var så flott at jeg ga poden pupp når han ville ha det, for sånn hadde hun også gjort det alle sju ungene, og hun hadde ammet alle til de var over året. Min svigermor derimot maste om at jeg ga ungen pupp for ofte for hun var redd det ville gi vondt i magen hos ungen og meg såre bryst. Gjett hvem jeg hørte på ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Er så enig med tankegangen din, sauen Godt å høre at vi er flere som har det synet på smokk. Jeg var rimelig bestemt før vi fikk barn at smokk ikke skulle introduseres, og det har vi holdt oss til. Vet ikke om det har bidratt til super amming (og ammer enda, 16 mnd), men jeg begynner å lure litt på hvorfor de fleste venninner som har brukt smokk dagen lang fra første stund sluttet å amme etter 4-5 mnd. De sa de bare mista melka... Ja, ja, hver sin smak, bruk smokk den som vil, men jeg syns det burde finnes mer info fra helsestasjoner om smokkbruk, sånn at folk er klar over at sugebehov = barnet vil øke melkeproduksjonen, og det du nevner med smokkavhengighet om natta. Godt å slippe det, ja
winneboo Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Verden er ikke svart/hvit da. Datteren min begynte med smokk da hun var 2 mnd fordi jeg var lei av å blø ut av brystvortene mine. Fikk ikke noen problemer med ammingen, fullammet i 6 mnd å ammet frem til 1 år. Har aldri hatt mangel på melk i ammeperioden, selv om hun brukte smokk. Hun brukte smokk til 2 mnd før 3-års dagen sin. Da hadde vi snakket om å slutte med den en god stund. En dag var hun klar å kastet alle smokkene sine i søpla. Siden har hun ikke spurt etter de å det er nå 3 mnd siden. Smokk er en lettvint løsning ja, men den har gitt mer glede enn skade her i huset hvertfall. Greit at det ikke anbefales å gi smokk til en baby som er en dag gammel, siden ammingen ikke er godt nok i gang. Men jeg valgte å gi henne smokk etter 2 mnd, noe som også roet henne ned når hun hadde kolikk.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Ja, neste unge skal ikke få noe smokk, der skal jeg være streng. Og så skal jeg ta smokkavvenningen på småen nå snart, tror det er lettere når de er rett over året enn når de f.eks har passert to. Hun bruker heldigvis lite smokk om dagen, da.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Kaklehøne: ja, da er bestemora til mannen din en klok dame som ikke hørte på 'ekspertene' i sin tid. Ellers så fikk hun barn litt før den idiotiske epoken med 'amming hver 4. time, og ligge og skrike ellers'. Du er heldig som fikk sånn skryt av en gammel dame, for det er klart at vi hører på de vi mener er erfarne. Og mange stakkars jenter hører på mødrene sine og bestemødrene sine, og tror at babyen skal ligge i vogna dagen lang, ammes sjeldent og ikke skjemmes bort. Makan. Jeg har nemlig fått høre fra mange gamle damer at jeg ikke skal amme mer enn hver 4. time, og at jeg ihvertfall ikke burde bære i bæresjal, for det ble babyen BORTSKJEMT av!
babygullz <3 vilde Skrevet 1. november 2008 #11 Skrevet 1. november 2008 Jeg føler ikke jeg gjør aent enn å amme jeg..sitter konstant med puppen ute på lufting og snuppa hengenes i den. d er ikke mat hver 2-3 time, men hver halvtime, hvertfall. Jeg har fulgt mammas råd om å amme mest mulig for å få opp melkeproduksjonen, og vi får jo lønn for det også, mye melk`c,") og snuppa hadde lagt på sg 300 gram siden forrige uke;) så jeg er happy=D men en smokk er bra å ha om man fx. må en tur på do eller faktisk spise litt før man ammer!
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Jeg syns det blir litt anderledes når ungen er blitt såpass stor og gjerne bruker det mye for kos. etter noen måneder har det jo gjerne stabilisert seg litt, og man har ikke økedøgn så ofte som tidligere... Forstår også godt at du trengte "avlastning" når du hadde store sår osv, og for all del - det er ditt barn! Jeg er bare litt overgitt over at vi introduserte smokk, siden hun ikke hadde noe sugebehov i det hele tatt, ikke engang når det kom til bryst. Så det var jo VI som skapte en "uvane" for henne, som hun opprinnelig ikke trengte. Og jeg tror også at det er vanlig å måtte amme store deler av døgnet i en måned eller to etter fødsel. Etter dette vil jo melkeproduksjon og unge lettere tilpasse seg, og ungen har gjerne lengre perioder mellom ammestundene.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Tja... Tror nå kanskje du også er litt på bærtur her, selv om det du sier nok stemmer til en viss grad. Min sønn fikk smokk da han var 1 dag på nyføddintensiven. Vi forsatte og bruke smokk da vi kom hjem, da han helst ville sove med puppen i munn. Jeg sluttet ikke og amme av den grunnen! Jeg ammet til han var over året, og hadde i tilegg myyyye melk, så jeg donerte til morsmelk banken de 6 første månedene. Så her stemte det ikke.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Så dere mener at nyfødte babyer suger kun fordi de er sultne? Det stemmer vel ikke helt. Babyer suger for å kose seg også, for trygghet og for å roe seg ned. Melkemengden bestemmes heller ikke kun ut fra hvor ofte en ammer, men kan være forskjellig fra mor til mor. Matilde fikk smokk allerede da hun var 2 dager gammel, på sykehuset, og bruker den mye. Likevel har jeg aldri mangla melk, og ammer fremdeles uten problemer, 8mnd
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Nei, verden er ikke svart-hvit. Det er nok mange som bruker smokk bevisst og sjeldent, og ser på det som en god hjelp. Men det fins ikke nok info om smokkbruk og hvor skadelig det kan være for melkeproduksjonen. Kan hende jeg har uvanlig uopplyste venninner med barn, men de jeg kjenner som har brukt smokk ved første anledning har også gitt opp amminga etter noen få måneder. Uten at de skjønner hvorfor.
babygullz <3 vilde Skrevet 1. november 2008 #16 Skrevet 1. november 2008 Noen putter faktisk en smokk i munnen på baby istedenfor å amme, og går helt etter klokka å ammer kun hver 4 time fra daqg 1, da tror jeg faktisk at man får mindre melk enn om man hadde lagt ungen til puppen hele tiden i starten for å få opp produksjoenn Det stemmer på tanta mi, med første babyen amme hun kun hver 3 time, og lot ungen ligge å skrike ellers, det skule gå 3 time, basta! hun fikk nesten ikke melk. Med andre ungen, la hun til puppene hele tiden, og fikk masse melk...
winneboo Skrevet 1. november 2008 #17 Skrevet 1. november 2008 Altså etter 1 år syntes jeg egentlig at smokken bare var noe tull. Greit når hun var baby, men etter 1 år så visste jeg jo egentlig at smokken ikke var noe hun egentlig behov for. Sugebehovet var jo over for lengst. Jeg hadde ikke introdusert smokk hvis det ikke hadde vært for blødende brystvorter og kolikk. Men hvis jeg får flere barn så kommer jeg ikke til å gi smokk med mindre jeg syns det er nødvendig for barnet og meg. Ja det er helt vanlig å amme døgnet rundt de første ukene. Gjorde ikke annent enn å ha puppen hengene ute døgnet rundt i begynnelsen. Men det var ikke selve ammingen som gjorde at jeg fikk sår, men det var sugene etter hun hadde spist. For da sugde hun ikke rundt hele brystvorten, men kun på tuppen, å DA ble jeg sår..hehe.. Tror alle barn kan fint klare seg uten smokk, men "in the heat of the moment" er det veldig lett å velge en slik løsning. Den dagen hun slutta med smokken var den beste i hele mitt liv. Fikk jo en helt ny unge. Før det masa hun om smokken konstant(hun hadde den kun på natta) men masa om den hele dagen fordet..blæ.. Men så fort hun hadde kasta den, glemte hun den helt bort. For nå er hun blitt stor jente, å det er hun veldig stolt av
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #18 Skrevet 1. november 2008 Jeg var kjempefornøyd at første mann sugde og sugde dagen lang... Det var sikkert deilig for henne og få rosa melk og annen smak på den etter hver. Jeg derimot var ikke like fornøyd med såre brystvorter der det kom mer blod enn melk tid tider.
Gjest Skrevet 1. november 2008 #19 Skrevet 1. november 2008 Jo, gamle bestemor er noe for seg selv. Da hun så meg bære lille babyen i sjal sa hun "Ååååååååååå så flott, det gjør sikkert at barnet føler seg veldig trygt samtidig som du kan gjøre ting i huset, genialt!" Det er sant at hun er ganske gammel, men jeg tror mest at hun kanskje ikke hadde tilgang på så mange "eksperter" ettersom hun bodde omtrent så øde du kunne bo. Hun har for eksempel aldri født på et sykehus. Derfor fulgte hun sine egne instinkter og hørte på sin mor igjen.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #20 Skrevet 1. november 2008 Sier ikke at ALLE mister melka av smokkbruk! Dømmer heller ikke de som bruker smokk bevisst og ved spesielle behov! Problemet mitt er de mødrene som bruker smokk på babyen dagen lang, og ikke ser sammenhengen med lite melkeproduksjon! Og helsestasjonen gir ingen info om dette!
winneboo Skrevet 1. november 2008 #21 Skrevet 1. november 2008 Oki jeg har helt andre erfaringer enn deg. Som jeg skrev har datteren min brukt smokk, å jeg har aldri hatt problemer med melkeproduksjonen. De venninnene jeg har så har alle barna brukt smokk å ingen av de har hatt problemer med melkeproduksjonen. De har også ammet veldig lenge. Sier ikke at det du sier er feil, det er fullt ut mulig å forverre ammingen med smokk, men jeg tror det er veldig individuelt. Jeg tenkte aldri tanken på at smokk kunne ødelegge for hvor mye melk jeg produserte. Her i huset likte ungen puppen mye mer enn smokken. Så tilbød jeg pupp så tok hun den uten å mukke. Men hun tok imot smokken dersom hun ikke fikk pupp. Å den var selvsagt etter at hun hadde spist. Hun hang mer i puppen enn i smokken for å si det sånn. Tror det er viktig å gi mer pupp enn smokk. Men man må bare finne en balanse. Det er jo ikke riktig å gi smokken hver ungen skriker, kan jo hende ungen er sulten. SÅ jeg tilbød alltid puppen først, å så fikk hun smokk når jeg merket at hun kun sugde på puppen for å suge å puppen var tom.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #22 Skrevet 1. november 2008 Min gutt gjorde vel ikke annet enn å suge første 6 ukene, han sugde 45 min på hvert bryst og ville ha begge hver gang. På kvelden skiftet jeg bare fra bryst til bryst, i 4 timer, nesten uten å legge han ned imellom. Han hadde vannblemmer på leppa så hardt og mye ville han suge, og du kan tenke deg hvordan brystvortene kjentes og så ut. Prøvde hardt med smokk etter 3 uker, men min ville ikke ha. Det var så jæ.... vondt å amme de første 3 ukene at jeg gråt når jeg la til, og var like ved å avslutte ammingen flere ganger. Føler absolutt ikke at jeg er en mor som "sutret" fordi jeg måtte amme en time. Som vanlig skjærer man /HI) alle over en kam, og tenker ikke på at noen faktisk har stort sugebehov som man kanskje kunne avhjulpet noe med smokk. Jeg fullammet forøvrig i 6 mnd, og ammer ennå (over 1 år).
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #23 Skrevet 1. november 2008 Huff, unner ingen å amme til de blør. Heller ikke dere jeg sikter til. Men hvorfor fortsette å bruke smokk når dere sluttet å ha såre brystvorter? En annen ting som ble nevnt her: ja, babyen suger noen ganger for å få nærhet og kos. Er smokken en verdig erstatning for den kosen da? HI
Matildesnusk + lille ups Skrevet 1. november 2008 #24 Skrevet 1. november 2008 Dersom kosesugebehovet til babyen er så stort at resultatet blir blodig melk og ei mor som gruer seg til å amme fordi det gjør så vondt; ja, da er smokken en verdig erstatning for akkurat den kosen! :-)
Gjest Skrevet 1. november 2008 #25 Skrevet 1. november 2008 Sant det, men er det virkelig så mange babyer som suger til mor blør? Gutten min var rimelig ekstrem. Han diet i en time om gangen, hver 1.5 time fra start til start på dagtid. Det er ganske mye, uten at jeg ble sår. Blir man ikke ofte sår pga feil sugetak og lignende heller enn at man ammer mye?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå