kulemagen Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Lillegutt på 16 mnd elsker melk, drikker før han legger seg og når han våkner første gang tidlig om morgenen - noen ganger en flaske midt på natten også. Er dette mye? Blir 500-800 ml per døgn. Lettmelk. Drikker vann til måltidene på dagen, av og til litt juice. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Min helsesøster har sagt max 6 dl pr dag.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Kanskje kutte ut melken på natten? Er jo ikke så bra med tanke på tennene. Ellers har jeg lest at så lenge melken ikke ødelegger appetitt på vanlig mat kan de drikke så mye de vil.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Hei Jeg har en gutt på 13 mnd og jeg kuttet ut melk på flaske når gutten min ble 1 år,helsesøstren vi drar til annbefalt å kutte ut det når han ble 1 år, pga av tennene å mener de ikke trenger så stor mengder med melk løpe av dagen! så han får kunn melk til frokost å kvelds mat! så jeg gikk over til vann på flasken når han la seg å når han vokner på natten! Det ble mye sutter de tre første nettene men , det var verd det!
Tommage♀♂ Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Min gutt drakk kjapt 2 kopper melk til frokost, en til lunsj, en til kvelds og kanskje en midt på dagen også. Han elsket melk, og av og til ble det 3 kopper til frokost. Så fikk han skikelig diaré som ikke ga seg, og hver kopp melk han drakk rant rett gjennom, var bare snakk om minutter før det rant gjennom bleia. Melkeallergi! Har melkefri i 6 mnd nå snart, men han drikker jo rismelk og andre varianter da, og kveiler nedpå...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Ja det kan bli for mye melk - har hørt at 5 dl er maks. Dersom barnet får i seg for mye kalsium hindrer det opptaket av C-vitamin - noe som igjen hidrer opptak av jern. For mye melk er vel så vidt jeg vet hovedgrunnen til jernmangel.
Gjest Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Signerer dette innlegget. Fram til de er 3 år, er det et problem at mye melk kan ødelegge jernopptaket. Senere bør de få maks 5 dl til dagen av vektmessige årsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå