Gå til innhold

Er fadder og Gudmor det samme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Gudmor er vel egentlig katolsk, men for meg er Gudmor den som bærer til dåpen eller tar av luen. Gudmor er dermed en fadder - en slags æresfadder :)

Men vet ikke om dette er det offisielle definisjonen.

Skrevet

Gudmor/-far er den som bærer barnet til døpefonten. Den "fremste" fadderen. Så har du "luemor/-far"; det er den fadderen som tar av luen. Og så har du evt andre faddere utenom, som ikke har annen tittel enn fadder.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at det er forskjeller på titler. Men i min verden er det enten gudmødre eller gudfedre, der alle er likt stilt.. samme som faddere..

Skrevet

Enig med de anonyme, et barn har kun en gudmor eller Gudfar, det er den som bærer barnet til dåpen. Det er fadderen over alle faddere, og jeg skal ha hun som er med meg på fødsel.

Luemor (eller- far) er den som tar av lua, og nr 2 i rekken. Det blir mormor her,

Min søster og min kusine med mann blir vanlige faddere.

(om alle sier ja da :-) )

Skrevet

Ja det er akkurat det samme...

Noen kaller det faddere, andre kaller det gudforeldre..

Kommer litt an på hvor i landet man bor tror jeg..

Annonse

Skrevet

Så merkelig, i og med at jeg har 2 gudmødre og 2 gudfedre...

Det samme har alle brødrene mine, og hele slakta egentlig.

Det kommer litt an på hvor i Norge man bor tror jeg..

Er opprinnelig fra trøndelag, nå bor jeg på sørlandet og her heter det fadder...

På Wikipedia står det følgende:

"Ved dåp er fadderen vitne, og kan ha særlige oppgaver som å bære barnet eller ta av barnets dåpslue. En kvinnelig fadder kalles gudmor, en mannlig fadder kalles gudfar."

Skrevet

i mine øyne er det også gudmor/far som bærer barnet til døpetingen:)

Skrevet

Hva med når foreldrene ønsker å bære barnet selv?

De er jo ikke gudforeldre for sine egne barn tenker jeg....

Skrevet

vetta søren . Men tror det kommer ann på hvor man er fra... Svogern min er fra finnmark og der er det tusenvis av gudmødre og fedre..

Skrevet

Dette sier http://www.bryllupsweb.no/daap.html:

FADDERE

I lovens forstand er en fadder en som skal verge barnet dersom foreldrene faller fra. Normalt velges nære slektninger eller venner. Fadderne må selv være døpt. En av fadderne er gudmor eller gudfar og bærer barnet til dåpen.

Ved dåpen skal det være minst to og høyst seks faddere. De skal være vitner, og dessuten blir de pålagt visse oppgaver med hensyn til barnets kristelige oppdragelse osv. Faddere må være fylt 15 år.

Skrevet

http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=3125

"Tradisjonen med faddere går helt tilbake til det andre århundre da barn av kristne martyrer fikk nye ”foreldre”. I flere hundre år var det vanlig i vår kirke at en av fadderne bar barnet til døpefonten. Noen steder praktiseres denne skikken fortsatt. Tilsvarende gjelder tradisjonen med såkalt ”luefadder”, en fadder som tar av dåpslua før dåpen, enten i kirkebenken eller ved døpefonten"

(...)

"Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold."

Skrevet

En fadder tar ikke over barnet hvis foreldrene faller fra.

Gudmor/Far er den som bærer barnet til dåpen.I følge vår prest ihvertfall.

Vi bar barnet selv.Det er ikke noe problem.

Annonse

Skrevet

Det der fra bryllupsweb er jo bare tull! Å være fadder/gudforelder innenbærer ingen juridiske forpliktelse mht til å ta vare på barnet dersom foreldrene dør. Og man trenger slett ikke selv være døpt.

Skrevet

Er Finnmarking, og der går stort sett fadder og Gudmor/Gudfar for å være det samme. Vi bruker som regel ikke ordet fadder, og barna kaller fadderene sine for Gudmor og Gudfar, akkurat som tante og onkel....

Skrevet

Og hos oss bærer endten mor eller far barnet til dåpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...