Gå til innhold

Magemusklene som forsvant....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tydeligvis litt mer aktivt her inne på småtroll enn på "mammas kropp", så jeg spør her også jeg....Hvordan blir magemusklene når de "kommer tilbake" igjen?

Merka når jeg skulle dra meg opp av sofaen at magemusklene er helt borte, er jo bare 2 uker siden jeg fødte da, og vet at de har jo blitt en del strekkt på å greier, men var rart likevel. Og jeg hadde godt trent mage før jeg ble gravid og lurer på om musklene vil bli sånn igjen, eller om jeg må trene like lenge en gang til for å oppnå samme resultat?

Jeg har nemlig tatt sit ups så lenge jeg kan huske og d er jo ordentlig nedtur om jeg må gjøre alt om igjen i like mange år=p

Dere som hadde godt trente mager før dere ble gravide, hvordan ble musklene der etterpå? og når kommer de sånn ca tilbake?

Lest en plass vi kan begynne m sit ups igjen 6 uker etter fødsel, men så leste jeg en aent plass at man måtte vente 8-10 uker etter fødsel..nen som vet hva som er rett??

Skrevet

tror du kanbegynne forsiktig nesten me en gang. HØR PÅ KROPPEN DIN:) Jeg var vanvitig øm over alt så begynte ikke med noe som helst før det var gått ca 6 uker.

Magemusklene forsvant her ja..ikke det at jeg hadde 6pack...men har jo ikke styrke til å ta en situps nesten. Er ikke det som vanlig da? musklene forsvinner ganske fort men kommer lettere tilbake hvis du var trent fra før av når du begynner å trene igjen?

Gratulerer så mye foresten:)

Håper du trives som mamma og a du hadde en "fin" fødsel:)

Husker deg i fra barn i magen:)

Skrevet

Mener at man ikke bør trene de rette magemusklene før de er på plass igjen. Jenta mi er 4 mnd, og jeg har enda en cm igjen.

Om du skal på barseltreff på hs er det ofte det kommer en fysioterapaut en av gangene, du kan jo høre hva hun mener. Men finnes sikkert mange ulike svar.

Om det kun er to uker siden du fødte anbefaler jeg INGEN trening på en god stund... Uansett om du var bra trent før du ble gravid...

Av egen erfaring vil jeg anbefale pilatestrening etterhvert. Da får du trent opp igjen magemusklene helt fra bunnen av! Noe som er viktig for å få med seg bekkenbunnen og alt det andre som er litt ute av sine prposjoner der nede!

Magen består jo ikke kun av de muskelene som vises om man får frem en sixpack....

Og ikke tro du får tilbake kroppen som den var, ta det som en veldig hyggelig bonus om det skjer;)

Skrevet

Vent hvertfall seks uker! Det fikk jeg streng beskjed om iallefall. Man skal vente til livmoren og musklene har trekt seg ordentlig tilbake. For å få de til å trekke seg raskere tilbake skal du ligge mye på magen, så mye som mulig :) Det er kjempebra!

Skrevet

Huff de musklene som forsvant ja... Jeg var kjempesvak i hele kroppen etter fødselen :-P og jeg var i utgangspunktet veldig sterk. Husker godt hvordan det var å komme seg opp av sofaen, jeg måtte ta fart :-D Nå 7mnd etter begynner jeg å få litt av styrken tilbake men er fremdeles svak.

I ukene etter fødselen var det en jordmor som ga meg tips om trening. Hun sa at vanlige situps ikke var så bra, fordi musklene i midten ikke er festet ennå. Hvis du trener magemusklene i midten for hardt kan du faktisk ende opp med brokk (i verste fall). Og så presser det også ned på livmor og skjede som heller ikke er riktig festet... Men alle "planke"øvelser er greit, de som går på de indre magemusklene, og de som går på de skrå m.musklene. Hun jordmoren nevnte også at kroppen trenger like lang tid som vi gikk gravide på å bli normal igjen, men vi kan jo begynne å trene styrke før det :-)

Vil også høre om andres erfaringer :-) Siden jeg er førstegangs og greier. Jeg har jo sett mange flerbarnsmødre med kjempetrent kropp, så på en eller annen måte går det jo an :-D

Skrevet

du bør nok ikke trene noe særlig før etter 6 uker.. gå rolige trilleturer og beveg deg litt. etter 6 uker kan man begynne med litt lettere trening og øke etterhvert. pga. bekkenbunnsmuskulaturen. Hørt man ikke skal bære mer enn babyens vekt de første 6 ukene

magen min så lik ut etter ca 10 uker. Ser ikke noe forskjell på musklene før og nå. Har måtte trene magen litt for at den skal se passe okay ut igjen, og er nok ikke helt der enda, men man kan ikke se at jeg har født. Er 13 uker siden fødsel.

Det kommer seg etterhvert :-)

Skrevet

og foresten..som nevnt over her. det tar ca 6 uker +/- før livmoren har blitt normalt str. igjen, kanskje etter det kan man begynne å se hvordan det blir seende ut.

Gratulerer med babyen!

Skrevet

Jeg føler meg frisk som en fisk og har et enormt treningssug nå, men har hørt om fremfall(?) av livmor dersom man begynner med trening av magemusklene for tidlig etter fødsel, ikke at jeg vet hva det er men det høres jo ikke ut som noe jeg vil skal skje, så jeg drøyern så lenge man blir rådet å drøye...Du som hadde 1 cm igjen til magemusklene er festet, hvordan vet man d??

Kroppen blir nok ikke akkurat som den var nei, men den kan bli minst like bra, selv om den ikke blir helt lik,tom har jeg tro å d at den kan bli bedre;), det har jeg tro på;) Er nok alt etter hva man går inn for=)

Men jeg håper altså at jeg får litt av magemusklene tilbake, for nå føler jeg meg som en svak fiskepudding:P må jo ha muskler til å kunne dra mg opp av sofaen hvertfall=)

Skrevet

Mente ikke at man ikke kunne komme tilbake til der man var. Men tror veldig mange kan bli veldig skuffa om de går og er sikre på det:)

Om du ligger på rygg og strammer magemusklene slik at du får en opphøying midt på magen... Var ikke så veldig bra forklart, men sånn at kun de rette musklene strammer seg. Da kan man kjenne midt på at de ikke er samlet. Seks uker etter fødselen fikk jeg to fingre mellom, nå kun en. Så det kan ta tid, men dette er jo veldig individuellt!

Ser du bor i Sandnes, på Randaberg i Randaberghallen er det Mor&Barn-trening med pilates.

Hun som trener skal instruere hver onsdag frem til 3. desember i første omgang.

Anbefaler deg å prøve hennes trening, den er spesiellt rettet mot å stramme opp alt det slappe etter fødselen.

Men tror du i allefall kan drøye det fire uker til...

Det er viktigere enn mange tror at man tar hensyn til kroppen sin etter en fødsel, spesiellt om man har planer om tøff trening etter hvert!

Da trenger kroppen et godt grunnlag i den dype muskulaturen.

Skrevet

Det er 7,5 mnd siden jeg fødte, og kan fortsatt kjenne mellomromm mellom magemusklene. Nå var ikke jeg veldig veltrent, men hadde magemuskler under fettet.

Skrevet

Når du først begynner å trene skikkelig igjen, så kommer magemusklene tilbake :-) Du starter ikke på null - ta det med ro!! Husker ikke hvor mange måneder før jeg var tilbake der jeg var, men noen tar det... Ikke begynn trening for tidlig - uansett hvor fin form du kjenner deg i!!! Jeg dreit meg ut der og startet etter 3 uker og for fullt etter 2 mnd... Magemusklene skal ikke trenes før de rette musklene har nærmet seg hverandre igjen.

Var du godt trenet går det fortere. Jeg startet denne gangen etter to uker med å ligge på ryggen med bøyde bein og presse navelen ned i gulvet og så vidt løfte hodet opp av gulvet (helt basic muskler). Ikke situps før nærmere 6 uker.

Lykke til!!

Skrevet

Skjønner AmExx =) men jeg håper da uanset at jeg ikke ender opp som en slappfisk selv om kroppen ikke blir helt lik som den var=)

Jeg vet ikke helt om jeg gjorde d der riktig nå som du forklarte over her, men fikk 1 fing mellom...tror jeg=p vil ikke gjøre d mer for syntes d var freaky ...

GÅr seg nok til etterhvert... skal hvertfall ikke begynne med noe trenig av magemuskler før jeg begynner å kjenne at jeg kanskje har noen..og vente til etterkontrollen hos legen også kanskje..og den er ikke før i slutten på mnd så d blir en stund til=)

Hardtrening får jeg ty til om jeg er like slapp om 1 år=p

Skrevet

8848:

hvordan ligger du på rygg og presser navlen ned i gulvet??=p

jeg skjønte ikke den hel =p hihi

Skrevet

Var ikke ille ment altså=) Men lurer på om du kan forklare den øvelsen litt mer, så kanskje jeg kanprøve etterhvert:)

Skrevet

Jeg begynte å trene hardt 4 uker etter fødsel, men ventet til 7 uker etter fødsel med magemusklene. Nå snart 4 md etter fødselen er magen like flat og hard som den var før jeg ble gravid.

Skrevet

planken er jo en myk start.....

også husk å knipe!

Skrevet

Kanskje bedre forklaring å si korsryggen ned i gulvet.. Bruk magemusklene og press ryggen ned i gukvet, tenk at du skal presse navelen så langt ned nor gulvet som mulig - ta i :-)

Planen er også en fin øvelse, som noen andre her nevnte. Tærne i gulvet, albuene i gulvet og strak kropp, litt framoverlent.

Håper dette var en bedre forklaring :-)

Skrevet

Magemusklene ja, hehe.. Begynner jo å komme som smått på plass, ingen problemer med sit-ups eller noe slikt, begynte vel med det ca 12 uker etter fødsel.. Allerede en uke etter fødsel gjorde jeg myke øvelser som de anbefaler (stå på alle fire, trekk magen sakt opp mot deg, og slipp rolig ned)..

Men selv om magemusklene begynner å komme på plass, må det nok heftige sit-ups til det begynner å ligne på sitt gamle jeg..Bare synd at mageskinnet henger der som et skikkelig slappseil..Huff og huff..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...