2hærligegutter Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Lillegutt var å pella litt på peisen om tirsdag, gikk veldig bra, men han har vannblemmer på 4 fingertupper og litt øverst i håndflaten. Vi var å byttet bandasje i går, og i går kveld klarte han å få tatt den av seg. Det jeg lurer på er om Må jeg ha på ny bandasje eller er det nok med en sokk? Det har gått hull på den ene blemma men de andre er intakte.
eple3 Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Dersom det er gått hull på blemma og det er åpent sår under, ville jeg fått ny bandasje. Dersom det ikke er så ille at du må til lege/sykehus for å bytte, ville jeg tatt en tur på apoteket og fått noe som heter melolin, som ikke kleber seg i sår, eller jelonet (bandasje med salve i) evt annen bandasje for brannsår. De har også salve som bør brukes ved brannsår. Surre rundt med litt bandasje og tape slik at det ikke er så lett å ta av - og evt en ren sokk utenpå der igjejn.
2hærligegutter Skrevet 1. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2008 Takk for svar, da skal jeg reise på apoteket å handle
Tante Gustava Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Nei, nå må jeg seriøst gå og legge meg. Leste først inne på skravle ei som skulle ha tak i varmeskjold til penisen, og nå leser jeg at lillegutten din var å pella på penisen... Forsto seriøst ikke hvorfor han skulle få vannblemmer av det :-D
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 hei! litt generell informasjon ang brannsår/brannskader. Man skal alltid ha legetilsyn hvis personen/barnet som har brent seg, har brannskade på mere enn en handflate av sin egen kropp (mål med deres hand) Blemmer skal ikke stikkes hull på, da øker infeksjonsfaren og bandasje skal brukes inntil det slutter å væske. Beste er å bruke den bandasjen som er beskrevet over, da skal "plastsiden" inn på såret, da henger ikke bandasjen seg fast i såret. Man kan få sånn finnerbandasje som man setter på hver finger, med et lite kompress under, og en liten tape bit nederst slik at bandasjen ikke faller av.
2hærligegutter Skrevet 2. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2008 Var hos lege på tirsdag da ulykken skjedde og vi var på fredag for å bytte bandasje, men problemet var at han dro av seg banasjen i søvne natt til lørdag. Kjøpte sterilt kompress, sånn som ikke fester seg i sår, bacimycin sårsalve, og gasbind bandasje. surrer det godt inn så han ikke kommer til, og så har jeg sokk utenpå der igjen. det har gått hull på 2 av blemmene. Tror ikke jeg ville fått til å ta en fingerbandasjen på de små fingrene her:)
ja08 Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 La gutten din få et godt bad hver dag, så holder du sårene rene. Ang.bandasjering på så små fingre så har du virkelig fått deg ei utfordring for det er hverken lett for sykepleiere eller leger å bandasjere sånne små fingre. Gutten vil kanskje heller ikke vil la bandasjen ligge i fred. Høres fornuftig ut med en ren bomullsvott om natta, så det ikke væsker eller blir betent. Viktigst er iallefall å holde sårene rene med såpe og vann. Blir materien gul kan du bruke klorhexidin å rense med. Det er en 2 grads forbrenning i og med at det er blemmer, sikkert en overfladisk. Gror fort på små barn, viktigst er å holde det rent, da en infeksjon forsinker tilhelingsprosessen. Kanskje litt vondt for lillegutt? Godt da å smøre med en vellegnet salve eller krem, hvilken kan du rådføre deg om på apoteket. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå