3småtroll♥ Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Hei! Du sendte meg et svar på inlegget mitt i går ang amming av lillemann... Du stilte noen spørsmål og ja- jeg hat fått tilbake mens, men han vil ha den melken jeg pumper ut og gir på flaske så jeg tror ikke det er det? I går etterm. fikk jeg sånn spray og tenkte å gi det et forsøk. Vi har introdusert fast føde, men det er ingenting han vil ha... Velling får han på kvelden og noen dager får han det en gang midt på dagen også hvis han ikke spiser/drikker noe annet. Han har vært forkjølet nå så det er vel ikke noa unaturlig hvis matlysten blir litt mindre, men det som er synd da er jo at det blir mindre av min melk... Jeg ser når jeg pumper nå at det er jo ikke mange ml som kommer, men jeg tenkte nå å prøve å pumpe ofte med spray- ta vare på det jeg får pumpet ut og gi av lageret i fryseren så lenge. Når jeg snakket med legen var han enig i at jeg burde fortsette med morsmelk så lenge han ikke spiser noe ordentlig måltid enda. Han blir jo 6 mnd til uka og da holder det vel ikke med mme hvis han ikke spiser noe fast føde? Uff blir mye spørsmål og tanker som surrer rundt her nå, men jeg vil så gjerne få det til!! Også lurer jeg på hvor ofte jeg kan pumpe meg? Blir jo begrenset hvor mye jeg får satt meg ned med tre barn som trenger oppmerksomhet:) Men jeg kan vel prøve en gang hver halvannen time eller noe for å få opp produksjon?
wireless wife Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Hei. jeg beklager at jeg ikke fikk sett etter svar før nå, men jeg fikk akutt sterke smerter i magen som endte med ambulanse og innleggelse i to dager. Har nettopp kommet hjem nå. Er du her fremdeles? Rop på meg når du er her så skal jeg sjekke og så åpner jeg chatten for deg. For å svare kjapt på de spm du har her: Ja du kan godt forsøke å pumpe hver 1,5-2 timer. Det er bare bra. Men ikke bli skuffet om det ikke kommer så innmari mye i starten. Det er ikke alltid så enkelt å få ut melken med pumpe, men det betyr ikke at det ikke er melk i puppen. Og uansett hva så vil pumpingen stimulere til økt produksjon. Det beste er jo å amme, men nekter han så nekter han. Prøv å slapp av i alle muskler når du skal pumpe. Senk skuldrene og kjenn etter. Hva med tunga? Underlivet? Tærne? Er alt helt avslappet? Spenner du kroppen og bekymrer deg for at det ikke kommer melk så vil det heller ikke komme melk. Bare slapp helt av og ikke bekymer deg selv om det ikke skulle komme så mye. Det bedrer seg etterhvert. Melken gir du han fra kopp (se video av koppmating her: http://www.ammehjelpen.no/asp/infofilmer.asp) eller aller helst med hjelpebryst (video på samme side). Hjelpebrystet er genialt, sa barnet opplever å få melken fra brystet, samtidig som at du stimulerer brystene til å produsere mer. Han vil ji ligge og die selv om melken kommer mer fra hjelpebryst enn direkte fra brystet. Lag en knekk på slangen og slipp at litt og litt melk. I hvertfall frem til ditt eget bryst begynner å bli tomt. På den måten kan han få litt melk til oppmuntring, og så kan du gi pauser alt etter hans reaksjon. Det ideelle her er at han spiser av ditt bryst først (la sonden ligge dær, men lag knekk på slangen slik at det bare kommer melk fra ditt bryst). Så når første utdrivning er over og han blir utolmodig så kan han få litt fra hjelpebrystet frem til din neste utdrivning kommer skikkelig igang. Vent igjen men melken fra hjelpebrystet da. Sånn fortsetter du til han er mett. En kjempefin metode. Bruk sprayen både ved amming og pumping (vent fem/ti minutter fra spraying og til du legger han/pumpa til). I tillegg bruker du disse tipsene for å få igang utdrivningen, spesielt når du skal pumpe: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=34 I tillegg kan det være kjekt å lese denne om ting som kan påvirke utdrivningen: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=213
3småtroll♥ Skrevet 2. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2008 Hei igjen;) Så synd å høre om illeggelse og grier- håper det går bra med deg! Vet du her går det faktisk veldig bra! Jeg har pumpet meg hver 1,5- 2. time- kommer bare 50-60ml tilsammen hver gang, men tar vare på alt som er;) I går ettermiddag tok han puppen igjen og det har fortsatt i dag:) Fortsetter med spray og pumping mens vi prøver oss forsiktig med litt grøt ved siden av. Jeg er litt sår nå, men det overlever jeg! Kjenner jeg er forsiktig optimist nå så satser vi på at dette går bra! Om ikke det blir pupp til hvert måltid får jeg hvertall gitt han 3-4 ganger på dagen og en på natta og det får jeg vel være fornøyd med:) Tusen takk for hjelp og tips!!!!
wireless wife Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Oi! Så flott! Herlig når ting ordner seg. Du får fortsette med disse tingene, så blir det sikekrt bedre og bedre hele veien. Siden du har en utolmodig liten skatt kan det være kjekt å opprettholde litt god melkeproduksjon. Pump gjerne en gang elelr to daglig selv etter at dette har blitt bra. Du får vurdere barnets reaksjoner vs. arbeidet det er med å pumpe. Og du. 50-60 ml per 1,5 time er ikke så lite... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå