Gå til innhold

etternavn:)

katrine ønsker 09baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet ikke om det passer helt her. men skal gifte meg neste sommer og lurer litt på valg av etternavn.

er litt konservativt og syns det er koseli når hele fammilien har samme etternavn. eg har ett og han har to. vi har diskutert at kanskje han kvitter seg med mellomnavnet og tar mitt navn der og så tar eg hans tilslutt. hva gjør dere med etternavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jentungen har mitt og hans i bindestrek. Jeg regner med at jeg beholder mitt og tar hans etter mitt, i bindestrek, likt som jenta vår har. Da er vi sikre på at begge blir brukt (viktig for meg da jeg har ett ganske spesielt etternavn).

Gjest Siklerotte
Skrevet

Mitt. Skulle egentlig gi hans+mitt i bindestrek, men vi har navn på omtrent like lang lengde, samme bokstav og litt tungekrøll, så ble bare mitt. Om jeg skulle få et barn til om mange, mange år kommer jeg til å kjempe til døden for at det blir mitt etternavn da òg. Men jeg er også en person som aldri kommer til å bytte etternavnet mitt for å ta en annen sitt. Da får en evt. fremtidig mann heller gjøre det.

Skrevet

Helt enig at det er koselig med felles familienavn, men da jeg giftet meg fikk jeg meg ikke til å ta hans navn. Pleier ikke å bry meg alt for mye om sånt, men det føltes "over viddene" politisk ukorrekt.

Litt samme med barnets navn også. Siden 80-tallet har lovverket vært slik at barnet automatisk får morens navn om man ikke ber om noe annet. Likevel forlater de aller fleste barn sykehuset med farens etternavn!

Synes det er litt trist at det er på den måten. Det er kanskje et overflatisk syn på likestilling altså, men jeg har ikke lyst til å trekke opp den statistikken der.

Våre barn får hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Så beholder vi våre etternavn som de er.

Skrevet

Før vi giftet oss hadde begge to to etternavn. Vi bestemte oss for å bare ha ett navn og da ble det hans siste etternavn. Jeg "kvittet" meg med mine to, og han "kvittet" seg med mellomnavnet. Mest fordi vi tenker at nå er vi en ny familie og da sier etternavnet noe om at vi hører sammen. Mitt etternavn var mer uvanlig, men han hadde mer stedstilknytning med sitt etternavn. Også er jeg kanskje litt gammeldags, var naturlig at jeg skulle ta hans navn:-) Blir enkelt når vi får barn, da! Men vet jo om flere som slår sammen etternavnene sine med bindestrek, eller lager en ny vri, så det er jo mange muligheter:)

Skrevet

Da jeg giftet meg tok han mitt etternavn. Vi er idag skilt (ingen barn), men han tviholder på mitt etternavn. Til og med nå som han er gift igjen... utrolig irriterende.

Har ny samboer og gravid med vår nr 3, våre barn har kun hans etternavn. Jeg synes det er mye styr med mange etternavn. veldig unødvendig, godt mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg hadde hatt mitt etternavn fremdeles...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...