spireliten Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Vår gutt på 1 år har atopisk eksem. Begynte på en finger, men utviklet seg mer på hendene og i ansiktet etterhvert. Jeg har hatt en følelse av at det er noe mat han reagerer på. Han har hele tiden vært plaget medluft i magen og vært veldig var for nye matvarer. Det jeg syntes er så forferdelig vanskelig er å finne ut på egen hånd hva han skulle reagere på. Prøvd å kutte ut melkeprodukter, men er jo nesten håpløst. kosten hans består jo av mye med melk i. Har deres barn med atopisk eksem blitt testet for allergi? Hvordan gjøres dette og kan man få det gjort dersom man ber om det?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Vår gutt på 2 år har også atopisk eksem, men har aldri fått testet han. Ser tydelig at det verste for han er å svette. Men når jeg tenker meg om har han vært mye plaget med luft i magen. Har egentlig alltid ganske oppblåst mage.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Jeg har ikke barn med atopisk eksem, men har det selv og har vært veldig plaget hele livet. Det eneste som har funket for meg er å bruke kortisonsalve (av og til ikke ofte), og aderma med sink. Alene har ikke dette vært nok. Jeg har melkeintoleranse og må fjerne det fra kosten. Også må jeg holde meg unna sukker,sitrus,hvetemel og rødt kjøtt. Da blir huden min veldig fin. Det finnes ingen snarveier og det er individuelle forskjeller så bare prøv deg frem og husk at man må være uten noe i 2 mnd før man kan se om det gir resultater. Ta bort en ting om gangen og vær tolmpdig. Lykke til. Bruk balneum herbal (vet ikke helt hvordan det skrives, men du får det på apoteket) i badevannet
tralletonetroll Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Min sønn har atopisk eksem. Jeg fikk testet han for matallergi i vår, og han reagerte på egg og soya. Har siden holdt han unna det, og huden hans har blitt fin. Vi fikk henvisning til klinikk for allergi og lungesykdommer av fastlegen. Selve testen var en prikktest på armen som ikke var verken vond eller langvarig. Jeg unngår "klø-ull" rett på kroppen og er forsiktig med for mye bading. Jeg legger merke til at eksemen blir verre nå når det har blitt kaldt ute. Vi bruker aderma exomega omtrent daglig. I tillegg har allergilegen gitt oss resept på kortisonsalve til han (med og uten antibiotika), som brukes ved hissige utbrudd. Og phenamin.
spireliten Skrevet 2. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2008 Tusen takk for innspill. Er så fint å høre hvordan dere andre gjør det. Hvor gamle må de være for å få tatt en allergitest? Kunne hatt et ønske om å få dette gjort. Synes det er så vanskelig å prøve ut alt selv. Har prøvd endel, men er så vanskelig å se hva som gir hva liksom.Hvis dere skjønner. Sitter bare med mistanker iforhold til enkelte matvarer. Tralletonetroll: hva mener du med klø-ull? Har brukt merinoull på han. Noe som jeg ikke syntes klør selv. Hva tenker du om det?
Gjest Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Mellomste vår har endel i perioder på vinteren og mini har antydninger til det på vinterstid. Mellomste er allergitestet, men de har ikke funnet noe. Han hadde laktoseintoleranse en stund, men det påvirket ikke eksemet om han fikk melk. Ting som appelsin, kiwi, annanas, tomat osv kan gjøre det værre. Du bør også unngå ull inn mot huden og ikke bae barnet for ofte.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Våre reagerer på all ull, kan kun bruke bomull, fleece ol på dem.
tralletonetroll Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Hei, spireliten! Når det gjelder klø-ull, så har jeg egentlig bare prøvd meg frem. Jeg har kjøpt typer som jeg ikke har reagert på, men som min sønn har fått fryktelig kløe av. I fjor brukte jeg ull med bomull inni. Fikk kjøpt på Cubus, blant annet. Han reagerte på alt. I år har jeg dristet meg til å kjøpe noen Janus dresser. Det har gått bra rett på huden. Det viktigste uansett er å unngå at han blir svett og varm.
Super-Langbein Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Hei! Kan jo dele vår erfaring med deg ;-) Sønnen vår på ett har nylig fått konstatert allergi som følge av eksem. Vi fikk henvisning tvert av fastlegen som sendte oss videre til barnelegen allerede uka etter for en sjekk. Prikktesten viste allergi mot hund og litt katt(har katt, men den skal snart flytte, o` hjertesmerte sukk), og vi fikk phenamin allergimedisin på resept. Ellers smører vi med mildnisonsalve (reseptfri kortisonsalve) periodevis ved utbrudd, og Aderma Exomega bodylotion morgen/kveld hele tiden. Prikktesten testet 6 ting- egg, melk, hund, katt og de to siste har jeg jammen glemt ulp. Uansett er fastlegen veien å gå- lykke til!
spireliten Skrevet 3. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2008 Tusen takk for at dere deler erfaringene deres med oss. Man blir lit rådvill når man ikke vet hva man skal gjøre og småen er fortvila. Skal snart til helsesøster, og kommer da innom legen også. Skal høre med han ang testing.
moota m storebror&lillebror Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 Min erfaring: Lillebror hadde ekstremt masse babyeksem når han var liten og allerede før han var et par mnd visste vi at det var atopsik eksem. Har vært hos lege og hs så mange ganger at jeg ikke husker antall. Jeg maste og maste på barnelege og fikk kjapt henvisning til hudspesialist. Når han var 10 mnd fikk vi prikktest som viste at han er veldig veldig allergisk mot hest, allergisk mot hund og katt og litt forøvrige husdyr. Det verste er midden og støvet i pelsen, så en katteseng er jo rene katastrofen! Han fikk også litt utslag på eggehvite, men han reagerer ikke på det. Jeg har en kortison til huden generelt og en kortison til ansikt og de edlere kroppsdeler. Han klør seg til blods, sår tar en evighet til å bli normal hud igjen, bruker aldri ull, bruker bare bomull, bruker ikke passelige klær, bare for store klær som ikke gnager og sitter for tett på kroppen. Han dusjer mandag, torsdag og lørdag, smøres da og ellers ved behov. Han bør ikke bade i klorvann, ikke spise sitrusfrukter, ikke svette, ikke være ute i sur vind, ikke være for lenge ute når det er høy luftfuktighet og kaldt, ikke bruke ull eller syntetisk rett på kroppen.
spireliten Skrevet 3. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2008 Dette var jo gode råd Tusen takk.
Zupermam Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 vi testet da jr var 4 mnd. Prikktestet på armen hans hos en allergilege og da fant vi ut at han ikke tålte melk og egg. Det er IKKE vanskelig å leve uten melk, men jeg skjønner det føles litt håpløst i starten. det er masse pålegg som ikke har melk i seg, og du kan gi rismelk med kalsium for å erstatte melk som drikke .Denne kan du bruke i matlaging også. Middager er også lett å finne, men må bare bli litt vant til å lete etter det. Kjøttdeig, spaghetti, lettprodukter (lettpølser, lettfalunkorv, lettkjøttboller(, fisk, kylling, kyllingboller, karbonader, gildes økologiske kjøttkaker, fisk, pannekaker laget med rismelk, etc etc... Fiskekaker u melk finnes også . Vi ble iallefall kvitt all eksem tvert vi kutta ut melk. Nå tåler han det igjen, blir straks 2 år:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå