Gå til innhold

Dette med å komme ut i garderoben å si hei. Det gjør IKKE vi.

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en småbarnsavdeling, og vi kommer IKKE ut i garderoben og sier hei.

Vi har ringeklokke i barnehøyde ved døren fra fingarderoben og inn på avdelingen. Vi har først -grovgarderobe-fingarderobe-gang-avdeling.

Når barnet er ferdig i garderoben ringer det på og enten kommer inn eller venter til vi kommer. For når vi hører ringeklokka går altid en voksen barnet i møte.

Jeg har barn i annen barnehage også.

Der møtes vi i garderoben, og jeg synes IKKE det er så veldig ok.

Forde:

*Jeg får ikke "ro" til å ordne barnet mitt forde en voksen kommer ut av avdelinge for å ønske oss velkommen, og dermed følger det flere barn etter ut i garderoben og det blir litt løping og styr. Og vi får ikke egentlig snakket med den voksene heller, forde det er så mange andre barn der, som allerede er levert, men som kommer ramlende ut i garderoben forde den voksene åpnet døren og kom ut i garderoben.

Jeg følger altid mitt barn heilt INN på avdelingen, tar på de blå plasttrekkene og er med inn. Og når jeg har sagt hade tiil mitt barn og skal gå opplever jeg at det ikke er voksene inne i avdelingen, barna er der alene, nettopp forde den voksene har måttet gå ut i garderoben og ta imot ett nytt barn.........

Føler virkelig måten vi gjør det på i min bhg er bedre, for der får barn og foreldre ro i garderoben, og så ringer barnet på ringeklokken, og blir møtt inne i avdelingen. Forde da har den voksene hørt ringeklokka, og kommer barn og foreldre i møte.

Ergo barnet blir individuelt møtt, og ingen barn blir forlatt alene i nne i avdelingen.

Jeg jobber i en 1-3 års avdeling, og barnet mitt går i 3-6 års avdeling.

Vi har fått svært gode tlbakemeldinger fra foreldre på nettopp måten vi håndterer dette på, de fleste synes det er greit at de får "fred" i garderoben, ikke altid alt går på skinner for foreldre og barn i garderoben om morran, og det å måtte forholde seg til en voksen er ikke altid ok.

Dessuten er det greit å få ordne litt i klær, og på hylle og slikt, uten at personalet er der.

Som sagt, vi har fått enormt med positive tilbakemeldinger på måten vi har det om morgenen.

Både i min, og i mitt barns barnehage er det 1 voksen den første timen.

Fortsetter under...

Det å ikke så hei i garderoben til foreldrene syne jeg er en uting. Jeg følger da sønnene mine inn på avdelingen selvom jeg får et hei av de ansatte i garderoben. Synes det er uhøflig å ikke gjøre det jeg.

Uhøffelig???

Eh, er det bedre å forlate mange barn til seg selv inne i andelingen da??

Vi har det tilnærmet slik som HI, og vi er en småbarnsavdeling, hvor vi har 8 barn som blir/ble 1 år nå i høst, og 7 av disse kommer mellom 7 og halv 8, vi har ingen mulighet til å forlate avd.

Aldrig hørt noen som er missfornøyd med måten vi gjør det på.

-Og vi har spurt spesifikt om dette i spørreundersøkelsen vi har hver vår.

Snarere tvert imot. Foreldrene synes IKKE det er bra at barna blir alene i avdelingen.

Og foreldrene synes det er godt å få ro i garderoben.

Og i løpet av bhg dagens første time så kommer det 15 barn, så det er stadig noen i garderoben, og det er ikke slik at dette er forsvarlig.

Vi møtes heller ikke i garderoben vanligvis. Synes det er korttenkt å kreve det slik noen foreldre gjør.. mistenker at det har med det at de selv skal komme seg raskt avgårde...

Vi møtes på en veldig fin måte inne på avdelingen av voksne som har tid til å prate litt med oss. Det må da være mer enn godt nok!

blir jo noe helt annet om garderoben er langt unna da. men der snuppa går så er det faktisk bare en dør som skiller mellom garderoben og avdelingen. når de voksne da sitter på en stol og ikek gjør noe spesielt så må de vel kunne klare å reise seg opp fra den stolen og komme å si hei?

jobber selv i barnehage og der gjør vi det alltid

har ingenting med at jeg vil at det skal gå fortere. men på at min jente blir tryggere i av å bli møtt i garderoben....jeg er alltid ute i god tid til barnehagen og har god tid til leveringen. for tiden er jeg også i permisjon så har så god tid jeg bare vil...men syns godt dem kan komme å si hei..

men men. nå skal snuppa slutte i barnehagen og begynne der jeg jobber selv og da vet jeg vi blir møtt i garderoben..;)

Heh...i bhg som sønnen min går i, er det flere som jobber. Så om en ansatte kommer ut for å hilse på barnet som nettopp har kommet, så sitter det igjen en inne på avd. Så barna blir aldri alene. Har opplevd å komme tidlig i bhg der det allerede er 3 som er på jobb.

Men uansett så er det smak og behag.

Jeg for min del syns det er kjempe hyggelig å bli møtt av personalet når vi kommer. Vi hilser på hverandre og tar som oftes en liten prat før jeg drar. Og hvis jeg har det travelt, så tar dem gjerne over avkledning i garderoben, så det er en fordel der.

Og som oftes når vi kommer til bhg, så kommer vennene til gutten min løpende og møter oss. Kjempe koselig. Det gjør meg ikke noe i det hele tatt om vi blir forstyrret under avkledningen, for det er så koselig å prate med barna. Og dessuten så blir gutten som oftes kjempe ivrig etter å komme ut i lek med dem.

Så systemet vi har i bhg vår, ville ikke bytte det mot noe. For oss er det perfekt slik som det er :)

Annonse

wooow.....hvilken bhg er det du har...som har 2 annsatte tilstede fra barnehagen åpner??

Det har jeg aldrig vert borti i min 17 år lange erfaring som førskolelærer i barnehager..........

Det må være fantastisk gitt, å ha mulighet til det.

Har altid vert alene mellom 30 til 60 minutt om morran, og de siste 15 minutt om ettermiddagen.

Altid.

Nei jøss, hvilken fantastisk bhg du har. Kan vi få hvite hvilke bhg det er, eller hva skags komune?

Privat eller komunal?

Jeg har ikke noe behov for å bli sagt hei til i garderoben. Jeg kler av sønnen min og så tar vi matboksen og går inn i neste rom som er kjøkkenet. Hvis jeg leverer tidlig er begge de voksene på jobb der (to avdelinger som deler lokale og barna har mulighet for å spise frokost fra de åpner og en stund fremover). Vi spiser frokost hjemme fordi jeg sjeldent leverer så tidlig at det ikke har kommet flere ansatte på jobb og da går vi videre inn til neste rom hvor barna leker når de har spist ferdig. Selvfølgelig sier de som er på kjøkkenet hei når vi går gjennom der og vi kan snakke med dem også hvis de eller vi lurer på noe. Og når vi kommer inn i neste rom, så sier de hei der også, så vi blir hilst ordentlig på selvom det ikke er noen som møter oss i garderoben for å si hei:-)

Det er komunal. Noen av dem som jobber der, har praksisplass fra kommunen. Det er 1 pedagog, 2 assistenter. I avd. er det en gutt som trenger ekstra omsorg/oppsyn eller hva det heter, så da har vi en spes. pedagog der også. I tillegg har vi 1 vikar og 1 som jobber som praksis fra kommunen. Så det er en del som jobber der. Ikke hverdag selfølgelig, men det er alltid to der om morgen. Kanskje ikke med engang bhg åpner, men jeg leverer alltid sønnen min i 8-tiden og da er det alltid to der.

I barnehagen til tulla er det bare 1 på jobb fra 07.00 (da barnehagen åpner) og frem til frokosten er ferdig klokka 08.15. Hun går i småbarnsavdeling.

Jeg bare spør dere som mener at barnehageansatte skal komme å møte dere i gangen.. De har kanskje 10 barn å holde styr på rundt frokostbordet (14 barn tilsammen på avdelingen, selvfølgelig kommer ikke alle så tidlig på morran, men siden barnehagen åpner når den gjør, så kan de jo aldri vite). Tror dere det er lett å komme fra?

Jeg syns det er helt greit at de ikke møtes oss i gangen. Jeg følger tulla inn å setter henne ved bordet, tar ut maten hennes av matboksen, også snakker jeg kanskje litt med den ansatte som er der da. En ordning som fungerer kjempefint for oss..

Vår bhg åpner ikke før 0745, og likevel tror jeg de bare er en på jobb den første timen. Vi leverer aldri så tidlig omtrent, men ofte er det en av de ansatte som er på møte eller kontoret e.l slik at det fortsatt bare er en ansatt der, til sammen jobber det 3 ansatte på avd med 9 barn. Vi blir ikke møtt i garderoben som noen regel, skjer noen ganger men tror det er tilfeldig. Jeg syns dette er helt flott. Sønnen min er utålmodig fra før av, om ikke noen skal komme å hilse på mens jeg prøver å kle av han og finne frem matboks osv osv. Han blir jo kjempegodt mottat inne på avd uansett, tror ikke unger bryr seg så mye om dette skjer i garderoben eller inn på avdeling. Liker heller ikke tanken på at de andre barna skal forlates inne på avdeling, og uansett om det er en annen en der inne så er det vel en grunn til at de skal være to. Forstår heller ikke hvordan de ansatte skal kunne vite at jeg er ute i garderoben, det er ikke akkurat noe de kan høre i vår bhg iallfall. Med mindre jeg stikker hodet inn og sier hei FØR jeg har kledd av ungen osv, og DA skal de liksom komme løpende ut i garderoben? Nei syns det blir for teit. Så lenge vi blir godt motatt er jeg fornøyd, skjønner meg ikke på dere som henger dere opp i at dette skal skje i garderoben absolutt.

Vi blir IKKE møtt i garderoben, men når vi kommer inn på avd. Synes det er DEILIG å få fred i garderoben.

Var i annen bhg i fjor, da ble vi møtt i garderoben, og jeg synes det var nesten ubehagelig, følte jeg ikke fikk snakket med barnet mitt sm jeg ville.

Bedre nå.

Annonse

Hehehe..

Er også pedagog og vi er alltid 3 voksne på morgen og på ettermiddagen. 6 voksne i "kjernetiden". (Dersom ingen er syke vell og merke) Men dette er ikke en avdeling, men en base :)

Bergen kommune er eier:-)

Jeg er også kjempefornøyd med at de i vår barnehage IKKE kommer ut i garderoben. Synes det er fint og veldig lite stressende å få summet oss litt, kledd av gutten, funnet frem matboksen i ro og fred. Og SÅ rusle sammen inn på avdelingen. Der blir vi så og si alltid møtt av en rolig atmosfære og et "hei". Synes også det blir feil overfor de barna som allerede er kommet om de voksne skulle fare ut i garderoben hver gang det kom et nytt barn.

Jeg tror dette har mye med romløsningen i barnehagen å gjøre. Hos oss er det åpen løsning mellom avdelingen og garderoben. Det hadde derfor vært veeeeldig unaturlig (og virket uhøflig, synes jeg) om ikke personalet hadde gått ut i garderoben og tatt i mot barna. Er veldig glad for at de gjør det hos oss. På den annen side ser jeg poenget med å ha litt ro i garderoben, til å snakke med barnet, orden i hylla og skuffen og sånt, uten å måtte ta hensyn til at det er andre voksne og eventuelt barn der.

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jobber i barnehage og vi har fått beskjed av leder om at vi MÅ gå ut på gangen og hilse på. >Jeg står ikke og prater hull i hodet på de, men bare bekrefter at jeg ser at dere kommer, og gjerne godsnakker litt med barnet (hvis det trengs). Noen barn liker at vennene kommer og møter h*n i gangen, for da er det lettere og komme inn i leken med en gang. Det har også skjedd for en stund tilbake at de fikk inn klager fra foreldrene som følte seg oversett om morgenen... Så jeg ser at meningene er totalt forskjellige her. Kanksje det hadde vært en idè å hatt en anonym spørreundersøkelse for foreldrene ang dette? Tror jammen meg at jeg skal nevne dette for sjefen :)

Er det noen av dere som faktisk har spurt ungene deres om hva de synes? For her kommer det bare fram hva DERE selv mener, også slenger dere på vi for å liksom inkludere far og barn og. Som pedagog mener jeg det er viktig å se på hva hvert enkelt barn liker og har behov for om morgenen. For det første varierer konstruksjonen av bhg enormt, sånn at i noen bhg er det unaturlig å møte i garderoben, og i andre er det unaturlig å ikke møte i garderoben. For det andre er det mange bhg som har felles frokost på en avdeling eller et kjøkken, og da er det flere voksne der. Da er det tillatt å forlate barna, så lenge det er andre voksne til å se til barna. For det tredje er det faktisk viktigere for meg at BARNA føler seg velkomne til deres "arbeidsdag" enn foreldrene. De kan ta hylle og skiftetøy etter at barnet er levert.

Men jeg lurer litt på hvordan barna ikke blir individuelt møtt i garderoben, hvis de blir det inne på avdelingen?

Jeg er glad det ikke kommer noen å sier hei til oss i garderoben faktisk!

For det første er bhg bygd sånn at de ansatte ikke kan ha oversikt over når vi kommer

For det andre syns jeg det er godt å ha den rolige stunden med datteren min før vi går inn på avd. Jeg kler av henne ytterklær og på med tøfler helt i fred og ro, en rolig mellomstasjon før bhg dagen begynner for henne.

For det tredje har de ansatte mer enn nok med de barna som allerede har kommet, noen spiser frokost og noen leker, hadde det vært mitt barn som satt å spiste frokost ville jeg at de ansatte skulle være inne på avd og ikke i garderoben for å si hei!

Vi sier hei når vi kommer inn, gir og får små beskjeder og sier hade.

Veldig lite stress i forhold til avlevering i bhg på denne måten.

Jeg arbeider i barnehage, og må si jeg nå nærmest føler meg uhøflig som kommer og møter barna og forstyrrer roen i garderoben. :)

Vår barnehage er utformet slik at alle tre avdelinger er åpne den første timen, barna samles stort sett på den største avdelingen, og vi 3 voksne er da sammen med barna der. Om man ser at et barn blir levert - for det ser man med en gang, det er et bygg som er designet for å være barnehage - så går man ut i gangen for å møte barnet. Man har samtidig full oversikt over avdelingen, da man setter seg eller står i åpningen mellom garderobe og avdeling. Noen foreldre er ganske pratsomme og man står og skravler litt om løst og fast ang. barnet eller barnehagedagen, mens andre foreldre heller er litt stillere og "viser" at de ønsker mer fred og ro. Jeg kan ikke forklare hvordan man merker det, men det merker man, og da går man rolig inn på avdelingen etter å ha hilst, og evt gitt beskjeder. Tar med barnet for å vinke i vinkevinduet, og etterpå går vi til de andre. Det er stort sett alltid to voksne tilstede sammen med barna, men på det mest hektiske blir en alene på gulvet. Men alle er i umiddelbar nærhet om noe skulle skje.

Kl.8 går alle til sin avdeling, og det kommer en voksen til på hver avdeling. Frokosten starter også kl.8. Da er en ved frokostbordet, og en i garderoben - da de fleste blir levert mellom 8 og 9.

Dette fungerer kjempefint hos oss, og vi har også hatt anonyme undersøkelser der det blir nevnt som positivt at man blir møtt i gangen.

Men jeg forstår at det kan være upraktisk hos enkelte, der barnehagen gjerne er utformet på en annen måte enn hos oss. :)

Jeg arbeider i barnehage, og må si jeg nå nærmest føler meg uhøflig som kommer og møter barna og forstyrrer roen i garderoben. :)

Vår barnehage er utformet slik at alle tre avdelinger er åpne den første timen, barna samles stort sett på den største avdelingen, og vi 3 voksne er da sammen med barna der. Om man ser at et barn blir levert - for det ser man med en gang, det er et bygg som er designet for å være barnehage - så går man ut i gangen for å møte barnet. Man har samtidig full oversikt over avdelingen, da man setter seg eller står i åpningen mellom garderobe og avdeling. Noen foreldre er ganske pratsomme og man står og skravler litt om løst og fast ang. barnet eller barnehagedagen, mens andre foreldre heller er litt stillere og "viser" at de ønsker mer fred og ro. Jeg kan ikke forklare hvordan man merker det, men det merker man, og da går man rolig inn på avdelingen etter å ha hilst, og evt gitt beskjeder. Tar med barnet for å vinke i vinkevinduet, og etterpå går vi til de andre. Det er stort sett alltid to voksne tilstede sammen med barna, men på det mest hektiske blir en alene på gulvet. Men alle er i umiddelbar nærhet om noe skulle skje.

Kl.8 går alle til sin avdeling, og det kommer en voksen til på hver avdeling. Frokosten starter også kl.8. Da er en ved frokostbordet, og en i garderoben - da de fleste blir levert mellom 8 og 9.

Dette fungerer kjempefint hos oss, og vi har også hatt anonyme undersøkelser der det blir nevnt som positivt at man blir møtt i gangen.

Men jeg forstår at det kan være upraktisk hos enkelte, der barnehagen gjerne er utformet på en annen måte enn hos oss. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...