Gå til innhold

Noen andre som er redd rifter?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg finnes egentlig ikke redd for fødselen. Gleder meg nesten bare til å se hva kroppen min tåler. Ønsker helst ikke smertestillende medikamenter om mulig. Ihvertfall IKKE epidural!!!! Men jeg har begynt å bli en smule redd for å få rifter. Tenkte jeg skulle ta det opp med jordmor til uka. Går hver uke nå. Til mandag 3.november, er det 4 uker igjen til termin :) Spennende!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139018775-noen-andre-som-er-redd-rifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er LIVREDD for rifter!!!! :-S Så her smøres det med olje om dagen...!! Alt for å unngå rifter sier nå jeg..... Klipping er visst ikke særlig vanlig i dag, det sa jm min. Hun hadde klippet 2 ganger i løpet av sin karriere på 10år, å dette fordi barnet var stresset. Så klipping er vell kun i nødstilfelle.. Ikke F om noen skal få klippe meg opp i hvertfall!!!!!! :-p

Annonse

Hei!

Jeg sprakk veldig med første mann, men da hadde jeg en jordmor som ikke passet på. Ho bare sa at jeg skulle presse. Med neste mann sa jeg ifra at jeg var redd for det, men da sa jordmor at ingen sprekker med meg:) Roet meg ned med det. Ho fulgte med underveis og sa jeg skulle holde igjen litt. Ikke presse ut på en vee.Og det gikk så bra, sydde ett sting tror jeg:) Så bare tenk på det. Så sto jeg under fødselen sist, og det er veldig bra for å ikke sprekke:)

Hei!

olen som kan brukes til mellomkjøttet/ der nede- ikke inni er blant annet Weleda- fødselsforberedende olje som skal være med på å gjøre huden elastisk for å unngå rifter. En venninne av meg brukte den og var stor fornøyd. Jeg selv bruker den nå. Brukes fra 34 uke. Fås kjøpt i helsekost butikker. :)

Hei!

Jeg fikk tre rifter da jeg fikk førstemann, og det resulterte i noen sting. Men det var ikke noe spesielt ille, det er jo helt vanlig at noe blir litt ødelagt når man skal presse noe så stort ut av en liten åpning. Det grodde helt fint, og ble som normalt. Med nr. 2 fikk jeg kun en bitteliten rift og slapp unna m et sting. Så jeg tror det kan være litt forskjellig, Klippe gjør de bare om det er fare for kjemperevn..

som regel går det jo fint, ikke noe å grue seg for..

Det er minst 2 ting som viser seg å ha forebyggande effekt på revning:

- bringebærbladte (fås kjøpt på helsekost og mulig på apotek) - bør starta i god tid - skal auka mengden 4-5 veker før fødsel. Denne verkar både styrkande og avslappande på bekkenbunnen. Bringebærbladkapslar har også samme effekt.

- massasje av mellomkjøttet med olje - bruk gjerne Weleda fødselsforberedene olje (fås kjøpt på helsekost og hos enkelte mamma-klærbutikker, f.eks. Den kule mage) eller jordnøttolje (fås kjøpt på apotek). Masser mellomkjøttet 2 x daglig i 2-3 min (fungerer godt å sitja på wc for min del under massasjen, kjem då greitt til utan at det trykker for masse under ribbeina). Skal helst gjerast frå veke 34.

Forøvrig er det å høyra på jordmor under fødselen og ikkje trykka på når hovudet skal fødast - jordmor held gjerne litt igjen - dette hjelper vist nok også til med å redusera rifter.

Satsar på at dette samanlagt gjer at eg unngår eller minimerer rifter. Kun 32 dagar att til termin no...blir spennande å bli kjent med gutten vår:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...