Gå til innhold

Oi, ikke bada på ei uke.................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart 3 åringen min bader stort sett bare 1 gang i uka, på lørdags morran.

Ja når vi kommer hjem fra bhg er kl 17, så er det middag, barnetv, og poden er i seng til halv 8 og hun har en del hår, og jeg kan ikke legge henne med vått hår......

Og om morran er det iallefall ikke tid.

Hva gjør dere?

Er 1 gang i uka lite?

Jeg vasker henne nedentil med asan hver morgen og ved bæsjbleie.

Varker jo litt i annsiktet morra og kveld, og fingrene er de flinke å vaske i bhg. Ikke altid de blir vasket om morran og kvelden her heime, hvis ikke de er full av pålegg eller noe..........

Skrevet

Sønnen min bader/dusjer kun 1 gang i uka, mer ved behov. Han har tendens til tørr hud, så hvis vi dusjer/bader oftere blir han kjempe tørr. Vi vasker underlivet morgen og kveld og hender og ansikt flere ganger om dagen.

Synes ikke det er for lite, han dusjer/bader jo flere ganger om han er skikkelig møkkete.

Skrevet

Det er det samme her i huse også. Han bader/dusjer ca en gang i veka, men vasker ansikt, hender, nedentil kvar dag. Han hater i tillegg å bade/dusje så orker ikkje ta opp kampen meir enn en gong i veka. I morra er det på tide å ta kampen igjen :o(

Skrevet

Jeg syns ikke èn gang i uka er lite på små barn.

Min eldste dusjet èn gang i uka veldig lenge, for han har atopisk hud og blir fryktelig tørr og klør om han dusjer for ofte.

Skrevet

Her dusjer mini på 2 år 1 til 2 ganger i uka. Som regel 1 gang. Vasker hender før og etter mat og ansiktet etter mat. Varker nedentil bare når han har bæsja, men det er 1 gang om dagen så da gjør vi unna det da:)

Synes det er passe med 1 gang i uka jeg. Ikke ofte vi får tid til å dusje midt i uka. da er det jo hjem fra bgh, lage middag, spise middag, leke litt, se på barne-tv og så i seng. Ettermiddagene går fort.

Selvfølgelig, er han veldig møkkete så blir det en grundigere helvask eller en dusj utenom helga da.

Skrevet

Jeg personlig synes det høres lite ut. Lukas dusjer annenhver dag, og da vasker vi også håret. Mulig noen mener det er for mye også, men det er sånn vi har det.

Skrevet

Jeg og syntes dette hørtes lite ut, datteren vår bader annenhver dag. Blir også vasket i ansiktet og nedentil hver dag.

Datteren vår elsker å bade da=).

Skrevet

Eldste snuppa på 2 bader en gang i uka, på lørdager som regel.

Det holder det. Er hun kjempe møkkete en dag, så bader hun selvfølgelig.

Har fått høre på helsestasjonen at det holder med en gang i uka. De små svetter ikke sånn som vi voksne gjør. Man risikerer bare å ødelegge huden deres om man bader de for ofte.

Skrevet

Det holder det, på et barn som ikke er fullt av skitt og som blir klattevasket der det trengs når det trengs:)

Skrevet

jeg synes det høres alt for lite ut. Her dusjer jeg sammen med barna annen hver dag. å dusje er høyt prioritert her i huset, da ville jeg heller kuttet ut barnetv, å kjøpt en hårføner.

I tillegg vasker vi nedentil morgen og kveld, + ved bæsjebleie.

Hendene blir vasket til hvert måltid å før leggetid. Og ellers etter behov.

En ting barna mine i hvertfall skal lære seg er god personlig hygiene.

Skrevet

Ved atopisk eksem, så er det vel ikke uhygienisk å dusje bare en gang i uka... ;-)

Min sønn dusjer/bader ett par ganger i uka. Blir fryktelig tørr hvis det blir mer. Allergilegen frarådet mer enn det, faktisk.

Vasker selvfølgelig daglig både oppe og "nede" i tillegg.

Skrevet

Vi også bader bare en gang i uka, lørdag kveld, før litt lørdagskos.

I dag har vi vært opptatt med masse ting, spiste middag først 19.30, så badet tar vi først i morgen, 8 dager etter forrige bad.

Ellers så vasker vi selvsagt hver morgen og kveld, 1-2 ganger i uka dusjer vi også kjapt sammen før vi drar i barnehage/jobb.

Vasker lite med såpe, nesten bare hendene. Bruker seff såpe når vi har bading :)

Synes nå ellers at du kan ta deg tid å vaske om "morran", full av pålegg eller ikke ;)

Skrevet

"En ting barna mine i hvertfall skal lære seg er god personlig hygiene"

Eeeeeh, så de er uhygeniske når de bader 1 gang i uka, mens de blir vasket nedentil 2 ganger om dagen + ved bæsjebleie ??????

Når de er så små så er det ikke nødvendig å bade de hver dag. Det tørker ut huden. De svetter ikke sånn som oss.

Man kan tidsnok la de dusje hver dag. Når de kommer i tenåra dusjer de 2 ganger om dagen (gjorde i hvert fall jeg).

Og når man har tendens til tørr hud, som mine barn, så er det rett og slett mishandling å dusje de hver dag!!!!

Skrevet

"En ting barna mine i hvertfall skal lære seg er god personlig hygiene."

Mener du da at vi som bader/dusjer barna våre 1-2 ganger i uka, og vasker de nedentil hver dag og hendene før hvert måltid, er uhygieniske ??

Datteren min greier ikke bli så skitten at hun trenger å bade/dusje annenhver dag... men så er jo unger forskjellige da ;)

Skrevet

skriver jeg at kun bading vil si god personlig hygiene?

Mener jeg skrev noe om vasking morgen kveld og til hvert måltid.... hmmmmm

Skrevet

Jeg tenkte jo mer på det at du skrev at barnet ditt bada annenhver dag...

(ikke ute etter å "ta deg" altså... :) )

Om du mener det er uhygienisk å bade/dusje de 1-2 ganger i uka ?

Regner jo med at de aller fleste vasker barna sine nedentil hver dag, og er nøye med håndhygienen...

Skrevet

Hvis mine barn hadde badet 1-2 ganger i uka hadde jeg sett det på som uhygienisk, nettopp fordi MINE barn trenger de dusjene de får.

Hvor ofte andre bader barna sine er opp til dem , men jeg synes det er lite ja i forhold til det vi her hjemme er vant til.

Skrevet

Huff, jeg blir så oppgitt over de som mener at barna må dusjes ofte for at de skal bli rene og lære god personlig hygiene.

Små barn svetter ikke slik som oss, så de trenger ikke dusje like ofte som oss.

Selv om mine barn ikke dusjer annenhver eller hver dag så har de god kunnskap om hygiene. De vasker hendene etter dobesøk, før og etter mat, og vasker seg hver dag. Jeg vil si at de har god hygiene da.

Og jeg tror faktisk at de som bader barna èn gang i uka faktisk vasker de i tillegg! De lærer da god hygiene og de blir vasket i steden for dusjet.

Og skulle jeg dusjet barna mine annenhver da så hadde huden blitt så tørr at de hadde klødd seg til blods. Huden dems har ikke godt av det.

De er alikevel rene, pene og lukter godt, og vet hva god hygiene er.

Skrevet

Mi jente bader to ganger i uken, men bare en gang da hun var året. Selvfølgelig mere ved behov, feks på sommeren.

Det er nok ikke lurt å bade dusje dem så ofte. Det er utrolig mange barn som sliter med tørr og irritert hud.

Skrevet

eg synest det er litt lite med engang i uken, men er jo opp til hva enkelt foreldre synest... Eg dømmer ingen.

Sønnen min på 2,8år dysjer de dagene han har vært i barnehage(mandag, onsdag og fredag) for da pleier han være så skitten, mye sand i håret osv .. Og av og til lørdag el søndagene...

Han har eksem, så pleier smøre han godt med hudkrem etter dysjing.

Han vasker hendene hver gang han har gått på potte, før mat og når han har vært ute, og leggetid. Ansiktet vasker eg hver gang han har vært ute å lekt og leggetid.

Og vasker han nedentil om morningene, og når han har bæsjebleie..

For meg er det viktg at han lærer seg god hygiene.

Men som sagt det er jo opp til foreldre hva de mener er best..

Skrevet

Jeg tror de fleste foreldre klarer å lære barna god hygiene enten de dusjer èn eller sju ganger i uka.

Skrevet

1 gang i uka er nok. For mye vask kan også føre til dårligere imunforsvar, da vasker man bort natrurlig bariere. Det var det de kunne fortelle på barselavdelinga.

Skrevet

Vi har ikke badekar, men våre to (2,5 år og 4 år) dusjer 1-2 ganger i uka, ev. ved behov.

Vi er flinke til å vaske hender og ansikt hjemme, og yngste som bruke bleier vaskes nedentil hver dag. Eldste får en omgang med våtservietter eller såpe/vann han også, hvis det er behov for det.

Ellers så hender det at de får en 2 min. dusj uten å vaske håret, hvis de er ekstra skitne på føttene eller noe sånn.

Skrevet

På denne årstiden bader han en gang i uka. Vasker selvfølgelig nedentil godt med klut og vann etter hver bæsjebleie.

Om sommeren blir det litt oftere bading. Da er han som regel skitten fra topp til tå og med sand i håret...

Blir vasket i ansiktet hver morgen og etter behov (f.eks. etter måltider).

Skrevet

Da jeg og søsknene mine var barn, badet vi én gang i uka.

Da jeg begynte på undomsskolen begynte jeg å dusje hver dag. Det gjør jeg fortsatt. Vasker også håret hver gang. Noen ganger blir det dusjing to ganger daglig, om jeg f.eks. har trent.

Jeg er VELDIG renslig av meg, og ble det selv om jeg ble badet "bare" en gang i uka da jeg var liten.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...