Gå til innhold

må pupme vedsiden av amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi er 2 uker og har godt opp i vekt helt siden fødsel. men den siste uka etter vi kom hjem fra barsel har hun bare godt op 50g på en uke.. helsesøster syntes dette er lite. og det syntes jeg selv også. det stakk i hjertet når jeg så at hun ikke hadde godt opp noe mer en 50g.

fra før har jeg problemner meg ammingen. har såre brystknopper. har hatt set siden hun var 2 dager gammel. det går bedre med de nå.. de gror men det går sakte.. selv har det gort så vondt at jeg en dag bare gråt og ropte på sambo for å få han til å kjøpe mme. (han nektet)

jeg veger meg mye når jeg skal legge henne til brystet. jeg blir varm og klam. knyter meg for det førte suga er som regel veldig smertefulle.. jeg får i gang urdrivnigsrefleksen før jeg legger henne til for det lindrer litt,,

men alt dette har jeg fått mindre melk. spesilet om kvleden. jeg pumper meg nå på dagen når hun sover for å gi henne på kvleden etter hun har tømt brystet.

er det noe annent jeg kan gjøre for å få henne opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ingenting om såre brystvorter, men da jeg måtte øke produksjonen så pumpet jeg meg ca 1-2 timer etter mating. Siden han ikke fikk nok av meg lot jeg han spise av meg først og ble han ikke fornøyd fikk han mme eller utpumpet melk (ikke farlig å gi mme, altså, si det til mannen din!). Det eneste du bør være forsiktig med om du har tenkt å fortsette å amme er å ikke gi flaske - da er det lett at hun ikke tar puppen. Dette kreves en innsats da du må pumpe og pumpe like mange ganger som barnet spiser og dette går gjerne over mange dager, men jeg syntes det var verdt det (har gjort dette 3 ganger nå:-)). Sett alt annet til side og amm og pump! Lykke til.

Skrevet

Det ordner seg vet du!

Jeg hadde litt såre brystvorter. Gutten min tok ikke riktig tak i begynnelse, men jeg fikk hjelp på ammeklinikk eller hva det nå kalles til å få det til skikkelig. Det er viktig at barnet gaper skikkelig før det tar tak og at en god jafs pupp er i munnen og ikke bare ytterste bit av vorten. Kanskje det kan være at jenta di ikke helt tar riktig tak? På ammehjelpen.no har de noen videoer om temaet + at du nok kan finne en del på youtube (men jeg vet ikke hva som er bra eller ikke).

Men uansett så er det vanlig å ha mindre melk på kvelden! Så pump i vei hvis du orker. Det er kjempefint! Pumping og å legge barnet til brystet oftet (hver 1.5 time fra start til start) er bra for å øke produksjonen og bra for vektoppgangen.

Skrevet

tusen takk for svar. jeg får prøve å amme litt oftere. :D

Skrevet

Jeg fikk også såre brystvorter i beggynnellsen pga feil teknikk, så jeg fikk hjelp til å rette på ammeteknikken, så snuppa ikke bare sugde yttert på brystknoppene, men fikk inn hele liksom... samboeren min kjøpte også en calendula balm jeg smurte knoppene med og de ble bra med en gang!! kjøpte den på helsekosten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...