Gå til innhold

Hvorfor illskrike rjenta mi når hun skal ha mat???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er nå 7 mnd og har til nå elsket grøt og spist en stor porsjon hver kveld. Når jeg skulle bgynne med middagsmat (på glass), var ikke det like populært og hun bare spyttet det ut/brakk seg og gjorde alt hun kunne for å unngå det. Men, hun skrek ikke...

Så gikk det bedre ei stund og hun åt litt middag hver dag, men nå er hun på skrikern og det begynner allerede før hun har fått ei eneste skje... Har prøvd mange typer, men det hjelper ingenting. Har noen opplevd det samme og kan dere fortelle meg hva det skyldes?

Jeg har gitt henne fruktmos, babyyoghurt og brødskive m leverpostei de siste dagene, men kunne godt tenkt meg at hun kunne spist litt middag også...

Kveldsgrøten er litt opp og ned, hun kan sluke den ene dagen og sutre grine samtidig som hun gaper dagen neste... Dette er så slitsomt og fortvilet. Jeg er redd for at hun ikke får i seg nok mat... Hun får tilbud om pupp 3.4 ganger hver dag og det er fortsatt populært, men det er jo liksom ikke nok når en er 7 mnd...

Til daglig er hun i strålende humør, pludrer, hyler og snakker, sjarmerer og styrer på i typsik 7-mnd stil. Hun sover mellom to og tre timer om dagen og hele natta (11-12), Det virker derfor ikke til at hun savner noe...

Kan jeg bare kutte ut middagsmat en periode til hun blir større og kan spise mer vanlig mat som oss?

Håper noen har opplevd det samme og kan roe meg litt, for matstundene her er til tider temmelig slitsomme...

Skrevet

Vel, jeg vet ikke hvorfor hun gjør det, men tulla vår hadde en slik periode også, hun ville absolutt ikke ha middagsmat fra glass. Vi prøvde litt, og etter at hun hadde fått en liten smak ble det bare skriking. Da nyttet det heller ikke å gi noe annet etterpå.

Vel, etter mange forsøk har vi gitt litt opp å gi middagsglass ved normalmåltidet hennes. Nå får hun grøt på det tidspunktet. I begynnelsen var det slit med å få henne til å spise det igjen, men vi ga henne noe å leke med, slik at hun ble avledet, og da klarte vi å mate henne selvom hun var opptatt med å leke. Vi er også litt oppgitt når det gjelder middagsmaten, men hun får fingermat til vår middag, f.eks tomat, paprika, en pølsebit, litt usaltet makaroni, en brokkoli eller blomkål bit, osv, og det liker hun. Men, problemet er jo at hun ikke spiser noe mengder av det, så vi kan ikke erstatte enda. Har tenkt på at hun kanskje ikke liker konsistensen på middagsmatglassene, så jeg tenkte derfor at jeg skulle lage noe selv, men har ikke gitt henne det under sitt eget middagsmåltid enda så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer enda. Det er nå omtrent en måned siden hun begynte å skrike sånn, og i mellomtiden har hun vært syk, så jeg har ikke stresset med det enda. Jeg tror det er viktig, å ikke stresse med det, tror det bare vil gjøre den lille mer urolig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...