Gå til innhold

spolorm hos katt(farlig for meg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid snart i 3 trimester og oppdaget at katten har spolorm i dag, jeg vet at det sjelden smitter til mennesker, men om det gjør er det farlig for meg? Bør jeg holde han ute(det er kaldt her), han ligger jo overalt i huset, kjenner jeg blir litt hysterisk her....

Skrevet

Gi katten en ormekur, og sørg for å ha god håndhygiene! Ormen dør med en gang du har gitt kuren, så da er du kvitt problemet. Gi ormekur jevnlig (4 ganger i året f.eks. om du har en musefanger), så slipper du problemet.

Skrevet

men hva med at katten ligger overalt? I sofa på puter ol. Vil det ikke være egg spredd rundt til en hver tid? Katten har til og med lagt seg på vognposen som var ny renset til babyen kommer, må den renses på ny??

Skrevet

hei!

spolorm hos katt er ikkje farlig eller smittsomt for menneske. Gi katten ormekur 4 gongar i året så held du problemet i sjakk for katten sin del. Det som derimot er farleg for babyen i magen er ein parasitt som dei fleste kattar har, Toxoplasma. Men den er enkel å unngå, så ikkje avliv katten. La mannen din ordne tissekassen viss de har det eller bruk hanskar. Parasitten kan også være i rått sauekjøtt, så det bør du koke eller steike godt.

helsing veterinær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...