hannac Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er mamma på 2 barn på snart 4 og 9 år, pappaen og jeg ble skilt for 1 år siden. Nå har jeg truffet en ny mann, som er 44 år og barnløs. Jeg kunne godt tenke meg å få barn med ham (han ønsker seg), men lurer på om jeg bør gjøre det - er jeg blitt for gammel? Kan jo hende jeg blir både 44 og 45 år før vi evt lykkes med en ny fødsel...?? Jeg synes dette er vanskelig. Jeg er for øvrig frisk og oppegående og ikke overvektig! :-) 1966 modell
mamman til pia, eli og mari Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Det er en avgjørelse kun du og din mann kan avgjøre, det er deres liv og dere må gjøre det dere syns er det beste. Mange kommer sikkert til og kritisere bare for at du ønsker barn, men det skal du ikke bry deg om. Det er ett lite barn det er snakk om og så lenge barnet får masse kjærlighet, omsorg, klær, mat osv alt så innebærer så go for it alder har ingen hindring (så fremst så dere ennda kan få barn da) Lykke til
my71 Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Hei hannac. Dette er det jo selvfølgelig bare dere som kan finne ut av. Biologisk sett begynner du jo i høyeste grad bli gammel med tanke på graviditet...ellers er du jo i din beste alder. Det som er vanskelig er jo også at det nye relasjonen din er relativt kortvarig, og det bør jo være en stabil relasjon (optimalt sett) før dere begynner å planlegge et barn sammen. Samtidig har du jo ikke all verdens tid. Hvis jeg var deg ville jeg satt av mye tid sammen med den nye mannen til samtaler om dette,også bør dere jo raskest mulig begynne å handle etter tanke pausen. Ønsker deg og dere lykke til med valget.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Hvorfor ikke? Her må man bare følge hjertet og lysten! Jeg synes alder er helt uvesentlig så lenge andre forutsetninger er til stede. Lykke til! Jeg er også godt voksen og ønsker meg flere barn:-)
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Om dere klarer å bli gravide er det bare å gå for det :-) Det viktigste for et barn er å bli elsket og ivaretatt, det klarer du vel så bra når du er over 40 som under 30! Har dere lyst på barn synes jeg ikke alderen skal stoppe dere fra å prøve. Dersom det viser seg vanskelig å bli gravid får dere heller ta noen evalueringer undervegs (f.eks på hvor lenge dere skal fortsette prøvingen). Lykke til! *krysser fingrene for at spiren sitter kjapt*
Fire småtroll Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Det er mye som har forandret seg de siste par generasjonene, og i dag er man ikke gammel selv om man har passert 40 år. Jeg har selv en lillesøster som min pappa fikk i et nytt forhold, den nye kona hans var 43 år da ungen ble født. Hun var engstelig fordi hun var så gammel, men legene bare lo av henne, de hadde da førstegangsfødende som var like gamle som henne (dette var hennes fjerde). Du vil jo få litt ekstra oppfølging for det er litt større sjanse for både flerlingesvangerskap og f.eks kromosomfeil, men jeg kan ikke se en eneste grunn til at dere ikke skulle få et barn sammen dersom dere ønsker det. Lykke til!
magica fra tryll Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Hei! Jeg er også født i -66 og venter mitt 5. barn i januar. Det er jo slett ikke sikkert at det bør ta særlig tid heller,da. Jeg ble gravid på 3.prøveperiode. Mannen min er også 44:) Har de samme kontrollene som enhver annen gravid... Lykke til!!
blirjegsnartmamma Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Nei, det syns jeg ikke. Spesielt ikke når du har barn fra før! Og de er jo ikke så store heller Men må si at jeg hadde syntes det var litt rart om mamma skulle få flere nå, når minste er 16
maria isabell Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 du er ikke for gammel:) begynn i dag:) tenk så koselig det blir for ungene:) går det 6 mnd uten noe graviditet, få hjelp:) ønsker dere lykke til:) begge mine oldemødre var 48 når de fikk sistemann og det klarte dem helt på egenhand så klart:)
Isaac12.08♥baby10.10FØDEKLAR Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg syntes du er for gammel. Min mor fikk en sønn da hun var 38 år , og jeg ser hvor gammel hun er nå når han er 17... Han forholder seg mer til meg som er 28 enn mamma....Tenk på barna også, ikke bare på dere selv!
maria isabell Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 guroamina en ting eg har lært her i livet:) en er ikke eldre enn en føler seg:) noen er gamle for alderen og andre unge for alderen:) kanskje mammaen din er gammel for alderen da:)
FruMamma med nr 2 Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er enig med guroamina!!! Greit nok at man ikke er eldre enn det man føler seg, men når barnet da er 20 år, så er mamma faktisk i pensjonsalderen. En ting er å sette barn til verden, men man skal følge opp og følge med barnet også. Barnet vil nok se på sine foreldre som gamle hele tiden og husker ikke sine foreldre annet enn gamle. Og ikke minst så er jo sjansen større for komplikasjoner/misdannelser i den alderen. Nå syns jeg heller dere burde bruke tiden fremover på dere to, Nyt hverandre og tiden dere har med de barna dere har...selv om de ikke er hans. De har nå kommet i en alder der de begynner å bli veldig selvstendig også.
maria isabell Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 vi har ulike meninger:) en kan aldri vite om en blir alvorlig syk om en er 20 eller 40, en har ingen garantier her i livet,desverre... alder er ikke alt, økonomisk trygghet, livserfaring KJÆRLIGHET er også viktig her:) du har 80 åringer som står på slalom og 60 åringer som sitter på aldershjem...
Vil Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Klart dere kan! Hva en god forelder er er jo så vanskelig å sette på begrep. Mange er nok litt sneversynte her inne. Jeg kjenner en kvinne som fikk sitt første barn når hun var 42, ser ingen problemer med det - og min svoger var førti da han fikk sin første sønn. Hvis begge har lyst er det bare å sette i gang:-)
lchristin-nydelig tulle Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 jeg er oppvokst med en ung mor,og ønsket for alt i verden at jeg skulle ha eldre foreldre. så jeg ser ikke problemet noen få her inne snakker om. har ei venninde som fikk da hun var rundt 40 og hun ønsker seg flere barn. det syns jeg er helt greit. det er ikke alderen som spiller noen rolle, det er vel heller personligheten. så jeg ønsker dere lykke til.
Isaac12.08♥baby10.10FØDEKLAR Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 MARIA ISABELL: Om jeg sier min mening her inne , betyr vel ikke at min mor er gammel for alderen???? Tror hun er sprekere og mer oppegåede enn mange andre på sin alder, går både birken og løper maraton! Kan du ikke respektere andres meninger, uten å måtte svare og kverulere på hvert eneste innlegg? Det ble faktisk spurt her:- Hva mener dere? Ikke bare du! Hørest ut som du er i overgangen selv, med de ''trøstende ord'' du kommer med!
maria isabell Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 guroamina;) viss din mor går birken og løper maraton i en alder av 55 år, er hun veldig sprek:) dette holder henne også ung:) trur hu takkler å være mor til en 17 åring helt fint:)
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #18 Skrevet 31. oktober 2008 Hvis dere begge to ønsker det, så hvorfor ikke? =) Jeg tror ikke unger legger så stor vekt på foreldrenes alder - man er jo vant til ens egne foreldre enten de er unge eller "gamle". Og foreldre er vel egentlig flaue uansett alder=P Det hadde jo også vært kjekt for den nye mannen din å kunne bli pappa, men hvis dere vil dette hadde jeg ikke ventet lenge med å begynne, sjansene blir nok dårligere og dårligere for hver dag som går=( Lykke til med valget og evt prøving=) Hilsen mamma i andre enden av skalaen, 22 år når hun blir 2-barnsmamma=)
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Hvis du og mannen din har lyst på barn.. så er det ikke noer mer enn det som trengs.. Da er det bare å prøve;) Lykke til! Ikke bry dere om hva andre sier, noen vil syns det er for sent sånn vil det alltid være.. men det som er viktig er hva dere vil.. ikke naboen klem
dinadina Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Kjære vene Guroamina... Når du skriver at du mener at din mor var for gammel til å bli mor da hun var 38 år, så er det litt vanskelig å ta deg på alvor. Vi er trolig en overvekt av mødre her inne som befinner oss i siste halvdel av 30-årene, og jeg har ikke engang tenkt tanken at noen kan finne meg for gammel til å få barn! At din lillebror har bedre kontakt med deg enn sin mor, er jo helt naturlig. Det skal være forskjell på å være mor og å være søster, i tillegg til at midten av tenårene er kanskje ikke den tiden man synes mor (eller far) er den kuleste i verden. Til 42-åringen: Hvis du føler deg sterk og klar for et svangerskap, så lykke til! :-)
Isaac12.08♥baby10.10FØDEKLAR Skrevet 31. oktober 2008 #21 Skrevet 31. oktober 2008 Dinadina: Hvordan kan det være vanskelig å ta meg på alvor bare fordi jeg mener at man er for gammel til å få barn når man er over 40? Er jeg ikke seriøs fordi jeg ikke mener det samme som deg , ble du fornærmet, eller fikk jeg deg til å føle deg gammel? Jeg snakker av egen erfaring , fra min egen familie! Min bror er en godt voksen gutt , som bor på hybel 500 km hjemmefra, og klarer seg f selv , så å tro at jeg sier dette fordi han er en tenåring og trassig blir litt feil... Nei, han er ikke fjortiss! Med en mor på 55 og en far på 67 tror jeg det er enklest å forholde seg til en storesøster som bare er 12 år eldre. Pappa'n må jo gå tilbake et halvt århundre for å kunne tenke tilbake på seg selv på denne tiden..... Dessuten er det vel mye større risiko for å få barn med misdannelser når man er så gammel? Er vel kanskje også en grunn til det! Ikke føl deg fornærmet. Sier bare min mening , og det har jeg lov til!
mor_til_2_84 Skrevet 31. oktober 2008 #22 Skrevet 31. oktober 2008 Hei på deg HI. Helt personlig, kunne jeg aldri tenkt meg å få barn i såpass voksen alder. Men, så er jo ikke jeg deg. Jeg syns det hadde vært noe helt annet å ta stilling til spørsmålet ditt dersom det var snakk om å f.eks få sitt første og eneste barn i den alderen du er. Personlig syns jeg det er litt vel egoistisk å få et enebarn, når man er såpass voksen selv. Men dette barnet vil jo vokse opp med de andre barna dine, så det er jo kjempeflott, og sikkert stas for de å få en liten søster eller bror. Det er jo også sånn at det blir et litt annet valg og når du faktisk har funnet en mann som ikke har barn selv, men som gjerne kunne tenkt seg det. Må jo være flott for han og å kunne få oppleve å bli pappa selv. Dersom dette føles riktig for dere, syns jeg absolutt dere skal prøve. Men, dere burde jo kanskje ikke går rundt å tenke på det ALT for lenge, av mange grunner. Lykke til.
Liljekonvall<3 Skrevet 31. oktober 2008 #23 Skrevet 31. oktober 2008 Ut i fra egne erfaringer.. Jeg har selv foreldre opp i årene og merker ingen ting til at de er eldre enn gjennomsnittet, MEN det jeg merker det på er resten av familien. Besteforeldre som ble borte før jeg fylte 15 år( er nå bare 20 og har ingen igjen..), tanter og onkler godt over pensjonsalder og kusiner og fettere som er minst 15-20 år eldre enn meg.. Spesielt da jeg var mindre følte jeg meg litt alene.. Men på en annen side så hadde jeg jo veldig mange "besteforeldre" da.. Føler du og dere at dere er klare for det, så syntes jeg det er kjempe koselig! Selv skulle jeg ønske at min situasjon var litt anderledes..
dinadina Skrevet 31. oktober 2008 #24 Skrevet 31. oktober 2008 Du skrev at du syntes din mor fikk barn for sent, i en alder av 38. Det var det jeg reagerte på. Alderen på førstegangsfødende er stadig stigende, og en stor andel mødre befinner seg i slutten av 20-årene. Da er det ganske freidig å mene at vi nærmest burde sterilisere oss hele gjengen fordi vi trolig vil værevære utdatert når ungene blir konfirmanter. Det er faktisk ikke slik at jo nærmere foreldrene er barna i alder, desto bedre kontakt er det mellom dem. Dette er både personavhengig og forskjellig fra familie til familie. Min nærmeste nabo og bestevenn har ei mor som var over 40 da han ble født for 37 år siden, og jeg vet knapt noen som har så nært forhold som de to.
dinadina Skrevet 31. oktober 2008 #25 Skrevet 31. oktober 2008 ...slutten av 30-årene skulle det stå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå