Gå til innhold

Hvor mye koster en grei begravelse? Hva slags utgifter må man regne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en døende forelder, og må i den anledning etter hvert betale for begravelsen, siden jeg er det eneste barnet/pårørende. (Den døende har heller ingen penger på konto el.l.)

Er ganske ung, så har aldri "vært med på" noe sånt før, og jeg aner ikke hvor mye sånt koster eller hvilke utgifter jeg må regne med. Jeg rekker å tenke en del om dagen, for å si det sånn, så jeg kjenner at jeg er litt bekymret for dette nå, siden jeg er alene med et barn og ikke akkurat har verdens beste økonomi fra før. Vet man kan søke noe støtte til det, men hvor mye det er i forhold til hvor mye en grei begravelse faktisk koster aner jeg ingenting om.

Snakker ikke om noen ekstravagant begravelse, men heller ikke en total fattigmannsversjon. Bare en helt "normal" og fin en, liksom.

Håper noen kan fortelle meg noe om det.

Tusen takk hvis dere svarer.

Fortsetter under...

Skrevet

Så vidt jeg vet varierer det veldig, men du bør nok regne med minst 20 - 30.000,- tror jeg. Dere vil få en gravferdsstønad, men den er aldri stor nok til å dekke alle utgifter.

Ting som koster er kiste, gravsten, blomster, "leie" av gravplass, lokaler og mat til treff eter selve begravelsen, utgifter til begravelsesbyrå (frakt, program, stell av den døde osv). Det kommer også sikkert på flere ting som jeg ikke har tenkt på. Håper begravelsesbyrået tar godt vare på deg i prosessen.

Skrevet

Om dødsfallet blir nå snart kan du pga årstiden i hvert fall med aller beste samvittighet vente til våren med gravstein.

Skrevet

Trist å høre at du venter å miste en forelder snart!

Har du prøvd denne siden: www.begravelse.no eller

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=208

Du kan klikke deg inn på din kirke. Ellers kan du søke på et begravelsesbyrå i din by/ditt tettsted og få vite mer der.

Skrevet

20.000 til 30.000 kr er ikke uvanlig, og heller ingen ekstravagant begravelse.

Du kan spare penger på kiste, velge en enkel og billig kiste.

Du kan spare penger på blomster, ikke bestill flere blomster enn båredekorasjonen. Du får en stor båredekorasjon for 2000 kr. Vil du ha mer blomster kan du kjøpe blomster utenom og få hjelp til å pynte kirken av venner el.

Du kan spare penger på å velge et billigere papir til program.

Ved ikke å ha annen musikk enn orgel, og ikke ha solist sparer du penger.

Jo færre aviser du setter dødsannonsen i jo billigere blir det.

Du kan søke om gravferdsstønad. Det fordrer at du og avdøde ikke har formue,og at du tjener mindre enn et visst beløp.

Informasjon finner du her:

http://www.nav.no/page?id=326

Jeg føler med deg som snart mister en forelder. Det er veldig trist at du må bekymre deg for økonomi i tillegg. Ønsker dg lykke til i tiden fremover.

Skrevet

Jeg opplevde det samme i fjor da min far døde. Selv om jeg har 3 søsken så var det jeg som måtte få alt til å gå rundt, ettersom ingen gadd bry seg. Hele begravelsen kom på 25.000,- men vi hadde ikke noe mat eller selskap etter begravelsen. Hvis du har det trangt økonomisk med tanke på at du har ett barn så er det ikke forbudt å gøre det enklest mulig. Du trenger ikke masse blomster i kirken eller en solist f.eks. Tviler på at moren/faren din ville hatt at du sitter igjen med gjeld etter deres begravelse...?

Husk å gi deg selv til å sørge også, når den tid kommer.. Ikke bare stress! Tar du kontakt med et behjelpelig begravelsesbyrå så er det veldig lite du selv må gjøre - de jeg "brukte" var noen engler:)

Annonse

Skrevet

Glemte å si at 25.000,- var totalprisen for hele begravelsen, grunnen til at det ble så mye var at hele 8.000,- av de 25 var for transport - ettersom vi ville at pappa skulle begraves i hjembyen sin 20 mil fra Oslo.:)

Skrevet

Tror du må ut med 30 000 uansett nesten.

Skrevet

Vi betalte litt over 50.000,- for mamma sin. Og da fikk vi rabatt på steinen i tillegg. Da jeg sendte inn paprirene for arveavgift måtte jeg dokumentere kostnadene. Dersom en begravelse koster mer enn 30.000,- må det dokumenteres. Vil derfor anta at en helt vanlig begravelse koster ca 30.000,-

Det kan søkes om støtte, den er behovsprøvd og siden den som skal begraves ikke har særlig med penger vil du få støtte til begravelsen. Vet ikke hvor mye de gir for vi var ikke i den situasjonen at det var aktuelt.

Lykke til kjære deg. Ikke lett å miste foreldrene sine:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...