Gå til innhold

Mistanke om tvillinger og tidlig ultralyd

Nysgjerrige Nils

Anbefalte innlegg

Da jeg var på første legekontroll i forrige uke, mente legen min at livmora var større enn antall uker på veg skulle tilsi. Hun antydet derfor at det kunne være tvillinger. Hun ville imidlertid ikke gjøre noe med dette, og mente at jeg kunne avvente ordinær ultralyd. Greier sevsagt ikke få tankene bort fra dette, og da jeg var tilbake hos legen denne uka pga høyt blodtrykk, spurte jeg om jeg kunne bli henvist til tidlig ultralyd. Fikk en preken om det etiske med tidlig ultralyd og fordeling av helsekroner, men hun skulle sende en henvendelse til sykehuset og så var det opp til de å avgjøre om jeg skulle få det. Ble helt satt ut av dette jeg! Har noen andre også opplevd at legen er lite villig til å henvise til tidlig ultralyd? Kan jeg håpe på at sykehuset gir meg dette?

Fortsetter under...

jeg var oss legen i uke 8 for å få bekreftet svangerskapet (uke 8mens termin da) og en gyn undersøkelse mente legen at livmora var så stor som uke 15 og ble henvist fikk inn kallelse til gyn, men i uke 9(mens termin) måtte jeg akutt på legevakt klarte knapt og stå på 2 bein og etter legen min si antydning om at jeg var 15 uker på vei letet legen på lv etter hjerte lyd noe han ikke fant så han ringte sykehuset og fikk komme dit til ul, der sier legen ikke rart jeg hadde hatt vont for hær var det to :) så kansje du har 2 innimagen din siden livmora var større enn antatt :) lykke til

Nei legene er da veldig opptatte av ultralyd når det er to, så om legen din mistenker det burden han jo absolutt sende deg videre. Ikke gi deg med det du, i verste fall kan du jo ta privat?

Da jeg fikk bekreftet to stk i uke 13, har jeg vært på ultralyd hver 3 uke, og i uke 28 skal jeg på u.l annenhver uke, bare for sikkerhetsskyld. Så jeg trodde virkelig de var nøye på det! Jeg har lavt stoffskifte i tillegg, så d er kanskje litt av grunnen, men legene på Haugesund sykehus er hvertfall veldig opptatte av å sikre best mulig...

Masse lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...