frk bulle Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg er ei jente på 36 som ikke har skrevet noe her inne før,men har fulgt med dere på disse sidene siden april.Har vært igjennom 3 runder med innseminering for noen år tilbake pga sambo er steril,og nå har vi hatt 2 runder med ivf/icsi uten resultat.Dosene mine med puregon har bare økt,nå vil jeg karakterisere de som HESTEDOSER! Begynnte på 225,og har økt ggradvis opp til 400!! alikevel har jeg bare fått noen få egg,4 på første forsøk og 3 på nr 2. Så ekstremt skuffende!! Men så er jo saken også at jeg er overvektig,burde nok tatt av 15/20 kg for å blitt fornøyd.. Men dette er vanskelig å fokusere på nå i disse babytider! Er d noen som har erfaring/tanker om hvorvidt vekt og eventuelt vekttap har gjort utslag i form av positive graviditetstester????Let me know!!
b77h Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Hei Jeg har ikke så mye erfaring, annet enn at jeg er normalt slank og fikk også kun ut 4 egg på første forsøk. Så det trenger jo ikke ha noen sammenheng. Men når det er sagt så har jeg lest veldig mange steder om sammenhengen på overvekt og sjansen for å bli gravid. Jeg tror absolutt det er viktig å gå ned i vekt - og det vil sikkert også gjøre en fremtidig graviditet enklere. Mitt tips til deg må være å ikke fokusere på å slanke deg, men på å legge om kostholdet for å få best næring og leve sunt. Kutt ut kunstig søtningsmidler, mest mulig sukker, kaffe, mye melkeprodukter, ferdigprodusert mat (m mye sukker, salt og andre skadelige tilsettningsstoffer). Gjør det til en vane å lage mest mulig mat fra bunnen av, og spis masse grønnsaker og frukt. Jeg er helt hekta på rotgrønnsaker (helst økologiske) som jeg hakker opp i terninger og koker lett eller steker forsiktig på pannen (i smør eller kokusolje - aldri margarin eller andre oljer som ikke tåler varme). så blander jeg i litt soyakrem, rømme eller en skvett fløte + salt og pepper. det er supergodt og supersunt :-) så kan man ha litt kjøtt eller fisk v siden av. Og hakke litt nøtter på toppen (usaltede nøtter, de beste er valnøtter, paranøtter og mandler - masse gode næringsstoffer i). Prøv å kutte ut mer sukker enn fett. Min erfaring er at vi ofte får for lite fettstoffer til kroppene våre, spesielt med alle lettprodukter på markedet. Ikke vær redd for de sunne fettstoffene, eks i smør, kjøtt, nøtter og fisk, men styr unna sukkeret. Får man i seg nok av de gode fettstoffene, forsvinner også litt av søtsuget. Håper det kan være noen tips til inspirasjon. Lykke til - og tenk at du investerer i din egen helse og ikke minst fremtidige barn :-)
frk bulle Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2008 Wow,tusen takk b77h,for at du tok deg tid til å svare så utfyllende på spørsmålet mitt! Nå ble jeg faktisk mega-innspirert!! Ja,jeg VIL så gjerne være sunn og sprek,noe som ville vært positivt også i jobben jeg har,som krever mye av meg i d daglige.Et spørsmål,hva er soyakrem?? aldri hørt om d jeg..
mortilgutt Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Eg er mykje enig i frk bulle, MEN det er nokre ting ho ikkje er heilt korrekt i. Du SKAL vera forsiktig med fett og!!!!! Kva fett? Les på matvaredeklarasjonen. Det som såtr først er det som det er mest innhald av. Sjå på mengde metta, umetta og flerumetta fettsyrer det er. Til meir umetta og fleirumetta fettsyrer det er i eit produkt til sunnare er det. Det er pga at det har lettare for å skilja seg ut or kroppen enn det metta fettet har. MEN MEN MEN!!!! Alt fett har MYYYYYKJE kcal i seg. Ja, sukker er "skummelt", men kcal ligg i ALT fett!!!!! OG det er meir kcal i oljer enn det er i margarin. Det er MEIR umetta/fleirumetta fett i flytande margaring enn i fast margarin. Og sjølv om det er meir kcal i olje så er det sunnare pga meir innhald av umetta/fleirumetta fett. Så dette er ikkje SÅ enkelt som frk bulle seier at et det, og la vere å eta det! Dette er ein jungel som det ER mogleg å finna ut av, men kan virka kaotisk. Og SÅ: Kanksje det ALLER viktigaste er å bruka meir energi enn det ein tek inn. Normalt sett, når ein vil gå ned i vekt så skal kroppen ha ca 1600-1900 kcal dagleg. Det er alt etter kor aktiv ein er. Dersom ein er aktiv og sveittar ca 30 min/dagl skal ein sannsynlegvis eta 1900 kcal/dagl for å halda blodsukkeret stabilt og for å halda forbrenninga på topp. Det er og viktig å ha eit måltid kvar 3-4 t. VIKTIG at det ikkje går MEIR enn 4 t!!!! Det er sant at ein skal eta mykje grønt og mykje frukt. Ein seier gjerne 3 frukt og 3 grønsaker til dagen. Ei nyttig side kan vere vektklubben.no her kan du få gratis medlemskap og finna mykje råd og tips! Men hugs at det hjelper MYKJE å vera fysisk aktiv. 30 min rask gange kvar dag.... Lukke til!!!
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Oj, det har var jo kjempeinspirerende!! Takk for et bra innlegg b778h!
b77h Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Kjekt hvis noe av det jeg skrev kan inspirere noen andre :-) Men jeg er altså ingen kostholdsekspert, og dette med fett er det mye uenighet rundt, ja. Jeg mener ikke at man skal lesse innpå med smør og fett - men jeg mener at det helt klart er bedre å unne seg litt ordentlig smør (ikke margarin) på skiven av og til, og en skvett fløte i en ellers sunn og næringsrik middag, enn å spise frityrstekt mat, skadelige lettprodukter og ferdigmat som skjuler masse transfett, herdet fett, glutamat og salt og sukker. Smør er et rent produkt, man vet hva det inneholder, mens margarin er et produkt av en kjemisk prosess, hvor bl.a planteoljer er varmet opp (noe som ødelegger de gode egenskapene til de fleste oljer). Så jeg tror ikke man skal være så hysterisk på kallorier og alt som inneholder litt fett, så lenge man bare er bevisst på hva slags fett det inneholder. At det er det sunne fettet, for det trenger kroppen vår og cellene våre. Men selvfølgelig; alt med måte. Men hvis en fløteskvett i middagen gjør at søtsuget etter melkesjokoladen etterpå forsvinner, så er det kanskje ikke så dumt ;-) Jeg tror det viktigste er å fokusere på at maten er ren (at man blir bevisst på hva maten man kjøper inneholder). At den er fri for pestisider og giftige sprøytemidler, ikke er blitt bestrålt for å holde seg lenger osv er også en bonus. En annen ting det er lurt å begrense er inntaket av hvetemel. Bytt det heller ut med spelt, som inneholder mye mer næring. Faktisk fortalte også soneterapeuten jeg har gått til en gang at hvis man har matintoleranse/allergi mot hvetemel, så er en av konsekvensene at det legger seg som en hinne i livmoren, hvor sædcellene ikke kan svømme... Men det er en lenger historie...men viser også at det vi putter i oss påvirker hele kroppen - ikke bare fettlaget aller ytterst ;-) Soyakrem er en slags "rømme" til matlaging, eller erstattning for rømme, laget av soya. Selv har jeg matintoleranse mot myse i melkeprodukter, og derfor har jeg prøvd å finne erstattninger for melkeprodukter. Kjøper den på en butikk som selger økologiske varer, men de har det nok flere steder. Og angående trening ; ja, det er selvfølgelig viktig for hele kroppen og for å holde seg både frisk og slank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå