Gå til innhold

hvorfor angripe de som mener det godt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg vært inne på denne debatt siden en del ganger, for jeg føler med dere, kan ikke si at jeg vet hvordan dere har det, men håper dere alle får den hjelpen dere trenger for å takle det som dere synes er vanskeli.

men det er en ting jeg ser og det er at dere angriper de som prøver å hjelpe dere, alle som skriver noen oppmuntrene ord hos dere, de fleste snakker kanskje litt uten helt å tenke seg om. MEN de fleste mener det faktisk godt når de tar seg tiden med å skrive noen ord til dere.

hvis dere ikke liker det, hvorfor ikke bare la vær å angripe da?

hvorfor bruker dere energi på dette?

se på de innleggende på litt positivt! legg dem bak dere hvis dere mer de er provoserende.

men vi som ikke har har fødsels angst så mener vi faktisk bare godt med det vi skriver.

Fortsetter under...

Fordi man faktisk kan føle seg litt tråkket på av at folk uttaler seg om noe som de helt tydelig ikke har greie på. Når noen forteller at "det går helt sikkert bra fordi det gikk bra med meg selv om jeg gruet meg", så kjenner jeg at det bobler i hele meg!! Det virker på en måte litt nedlatende, og dømmende at jeg ikke "får lov til" å ha fødselsangst fordi noen andre har opplevd en bra fødsel. Dessuten er det mange traumer knyttet til dette som ikke er så lett å fordøye. De som nesten døde under fødsel trenger ikke å høre at bare man puster seg gjennom det, så går det bra.

En annen ting er ordlyden i de fleste sånne innlegg: dette var ikke noe å grue seg for.. Det er veldig lett å si for en som har hatt en god erfaring, om de gruet seg aldri så mye på forhånd. Og så er det så mye snakk om at fødsler er naturlig og at kvinner har gjort det i århundrer. Og dette er noe av kjernen i mine bobler: nettopp fordi det er så naturlig, føler mange en sterk skam over ikke å takle det. Solskinnshistoriene hjelper ikke akkurat på det, det bare forsterker den følelsen av ikke å strekke til. La dette være et forum for oss som har fødselsangst. Selv om dere mener det godt, så virker mye av det mot sin hensikt, som dere sikkert har registrert de siste ukene

De som gruer seg litt (eller mye) til fødselen og som blir lettet og hjulpet av sånne innlegg, bør kanskje ikke tilbringe så mye tid her inne, hvis ikke de tåler at folk her uttaler seg om ANGSTEN sin.... Vil ikke ekskludere noen, men i hvert fall ikke de som virkelig sliter med fødselsangst. Kan tenke meg at dette forumet ble til fordi mange ble skremt av historiene våre. Ikke jag oss bort fra dette forumet fordi noen ikke tåler sannheten... Når forumet heter fødselsangst, så bør det være en liten pekepinn på hva du kommer til å møte. Det finnes skravlesiden, beskriv svangerskapet, min fødselshistorie, kompliserte svangerskap... Det er mange andre plasser å hjelpe de som gruer seg litt...

Ser at dette ble et veldig langt innlegg, engasjerte meg veldig her. Det er ikke meningen å hugge hodet av noen, men jeg vil bare at folk kanskje kan tenke seg om hva de vil oppnå med innleggene sine her..

Godt innlegg anonym 19:47!

Får litt følelsen av at de som skal "oppmuntre" lider av den hvitemanns byrde. Historisk så var det mange misjonærer som ønsket å "hjelpe" Afrika, men de gjorde vondt være ved ta med seg f.eks vestlige sykdommer.

For meg hjelper det ikke at noe ikke var vondt ment, hvis det faktisk gjør vondt å få høre det hos motaker. Jeg jobber i skolen, der er det ofte slik at barn gjør/sier ting uten å tenke seg om, som rammer andre. Når de da får til snakk, så er bedskjeden klar: Du må si unnskyld fordi, det opplevdes vondt for noen andre. Og da er det samme om du ikke mente det vondt.

Så til alle som skal "hjelpe" det er samme hva du har ment det som, så lenge det føles sårende for de som er motaker for budskapet ditt.

Jeg må si meg enig med de som har svart hittil. Hvis du ikke har fødselsangst, så har du ikke forutsetninger for å forstå hvor lammende den frykten kan være. Den er også irrasjonell. Det betyr at det ikke hjelper å få fortalt hvordan det kan gå bra. Du kan ikke rasjonalisere bort angst. Det må behandling til, og for dere som har opplevd det og blitt bedre, kjempebra!!!! Men dere som ikke vet hva angst er, la oss få lov til å uttrykke våre følelser og panikker. La oss få ha et forum der vi kan dele skrekkopplevelsene som har satt så store spor at vi nesten ikke orker tanken på å gå gjennom det en gang til. Det samme skjer på 1. tri debatten. Der er det stadig vekk hjertesukk fra de som mener at verden burde vært rosenrød og at spontanabort ikke burde finnes. Og hvis den gjør det, så skal i hvert fall ikke jeg måtte høre om den..... Det er en annen virkelighet. SA er en tragedie for dem det gjelder, og det samme er fødselsangst. Men det er virkelig!!!! Derfor blir vi så provoserte at vi til tider kan "hugge hodet av" intetanende gjester på forumet som bare vil spre litt glede....

Men kan det tenkes at det heller ikke hjelper noe særlig på angsten deres at dere oppigler hverandre med grusomme fortellinger?

Jeg mener ikke å være kjip, men når dere halshugger de som mener det godt, så må man også få lov å stille spørsmålstegn ved dette forumets hensikt.

Det er sikkert godt å "få det ut" og dele fortellinger og grunner for angsten, men hjelper det egentlig???

Annonse

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at utsagn som "en fødsel bør være naturlig og keisersnitt bli for dumt, virker provoserende? Og ja.. Det hjelper litt å chatte med noen som vet hva jeg går gjennom.. Dessuten så ville jeg fått kjempekjeft hvis jeg hadde lagt ut min historie på 3. tri, beskriv svangerskapet, skravle og min fødselsopplevelse. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å dele min historie og få tilbakemeldinger av noen som forstår meg. Synes det blir ganske egoistisk, jeg...

Jeg forstår at det kan virke slik utenfra. Selv opplever jeg at man på dette forumet kan få mange gode svar fra andre (som faktisk forsår og ikke bagatelliserer) hvis man spør om noe. Dessuten er det et sted å lufte tanker og følelser.

Vi som har en forferdelig fødselsopplevelse bak oss trenger å snakke om dette og vi trenger også å få føle oss normale, selv om vi ikke er "skapt til å føde". ("kvinner er skapt til å føde" er noe av det mest provoserende jeg hører).

Selv blir jeg uvell av "normale" fødselshistorier, og jeg blir utrolig trist over at jeg ikke kunne få oppleve det samme. Når jeg hører om andre som har hatt tøffe fødsler så føler jeg meg ihvertfall ikke så alene om å være så "mislykket" at jeg ikke klarte å føde barnet mitt uten at vi begge ble skadet av det.

Så ja, det hjelper.

• 2 uker senere...

Jeg synes det er veldig trist at det kommer inn postere som har "kjappe og kjekke" svar på alt, denne gang gjelder det fødselsangst. Postere som skal male alt så rosenrødt, og som tilsynelatende tror de vet hva fødselsangst er. For det har opptil flere postere vist at de ikke vet noe om eller skjønner alvoret av for den som er rammet.

Jeg blir matt når folk kommer til et slik forum, og tror de med få og enkle ord kan snakke folk med fødselsangst "til fornuft". Det er ikke få samtaler en person med fødselsangst kan ha vært til hos kvalifisert helsepersonell, likevel blir ikke angsten vekke eller mindre av den grunn. Angsten er like reell, og det at den enkelte ikke kan få lov å ha monopol på sine egne følelser, og skal nærmest fortrenge dem for så å sluke "gode råd" som kommer fram i tråder som dette, ja det blir bare for dumt.

Det er mangel på respekt å tråkke på noen som ligger nede for det føles som å ligge nede når en har fødselsangst. Ja, det er normalt å føde, og kvinner har gjort det i tusener av år. Det gjør likevel ikke min angst mindre! Man har nemlig ikke bare fødselsangst, for min del føler jeg også skam over å være redd for å føde, nettopp fordi så mange har gjort det før meg, og under langt kummerlige forhold enn hva jeg noen gang kommer til å føde under.

Når det da kommer folk som prøver på en meget lettvint måte å snakke personer med fødselsangst til fornuft, og stadig kommer tilbake for å hakke videre, ja så er ikke hensikten så god mener jeg. Det bør holde med ett innlegg om "hvor rosa og deilig og smertefritt og toppers" alt som har med fødsel å gjøre er. Ett innlegg, og gå så videre i andre tråder. Og la folk med fødselsangst ha slike tråder i fred. Det er nok med ett innlegg, det er ikke noe hjelp i å gni sårheten inn i folk. Det gjør faktisk ting verre. Det forsterker angsten for at det finnes folk der ute som ikke forstår, og angsten for at de som ikke forstår kan være helsearbeidere er IKKE til hjelp.

På spørmål om det hjelper med et slikt forum som dette så vil jeg også svare JA. Nettop fordi man ikke føler seg alene om å være "mislykket" og redd. For min del så kan jeg si at jeg nå ser litt lysere på det å få et barn til fordi jeg har åpnet opp for muligheten for keisersnitt. Noe som jeg i utgangspunktet ikke hadde turt å tenke på det forsi jeg trodde ikke det var mulighet for å få det en gang og var redd for å bli presset til å føde normalt. Nå har jeg ikke blitt gravid enda, men jeg vet nå at muligheten for å slippe en til fødsel er reel bare jeg er tøff nok!

Jeg har skrevet min historie på dette forumet. De tilbakemeldingene og oppmuntringene jeg har fått er fra andre med fødselsangst og lignende følelser og opplevelser. Disse er av en helt annen karakter enn de som ikke vet hva fødselsangst er, og dermed betyr de mye for meg. De treffer meg i hjertet på en helt annen måte, enn når noen sier at vi er skapt for å føde og at en fødsel er naturlig osv osv. Fordi jeg føler meg forstått og støttet!

Så det er forskjell på de som sier gode ord for at de mener det godt, og de som sier det både fordi de mener det godt OG fordi de har opplevd det selv. Jeg skjønner at ingen mener det vondt, men mener at når vi gang på gang sier at det ikke nytter og at det bare gjør vondt verre, så burde de vise respekt for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...