Gå til innhold

HJELP!! skal det virkelig være så vanskelig å få ks??

Anbefalte innlegg

skjønner jo sykehuset sine grunner, skal jo ikke være bare å spørre om det å så få det.... men skal det være umulig, må man krangle det til seg..

vil gjerne ha svar fra dere som vet litt rundt dette, trenger noen å spørre å snakke med...

Fortsetter under...

Hei

Det varierer veldig mellom ulike sykehus hvor vanskelig det er, uvisst hvorfor.

Jeg skal ha KS på rikshospitalet. Der tvinger de ingen til å føde (det hører fortiden til i følge legen jeg snakket med).

Det finnes en diskusjon her på forumet som heter noe slikt som "slik får du keisersnitt" eller lignende. Der står det masse bra.

Tror det er viktig å sette seg godt inn i fordelene og ulempene ved KS, slik at sykehuset skjønner at du ikke tror det er noen lett løsning. Og så argumentere utrettelig for hvorfor du vil ha KS. Du kan jo også be dem om å lage et konkret opplegg for deg slik at du kan bearbeide angsten.

Men ja, det virker som at ved noen sykehus må man virkelig krangle seg til det og da bør man ha med seg noen som kan holde hodet kaldt og argumentere, ta notater og følge opp med spørsmål.

(jeg var innstilt til full kamp når jeg skulle be om KS men både lege og JM var faktisk enige. )

Lykke til!

hun jordmora jeg var til samtale hos i går, var skikkelig frekk.. er veldig lei meg...

sa rett ut at fødselangst er ingen grunn til ks, å at vi måtte bare snakke om angsten frem mot fødselen... spurte hva som ville skje visst om jeg ikke taklet dette når fødselen kom.. fikk til svar at det måtte jeg bare..

har født to barn å hatt ett ks så jeg vet hva jeg går til med begge deler, er jo ikke sånn at jeg bare vil ha ks, er jo en grunn for det... blir så lei meg bare med å tenke på alt som ble sagt i går..

så flott at jordmora de å legen var enig.. kan jeg spørre hvorfor du fikk det invilget?? tusen takk for ett flott svar:)

Uff. Hvilket sykehus er det du har vært på siden JM sier dette?

Jeg fødte for snart 3 år siden og etter drøye 40 timer med veer ble lillegutt dratt ut med vakum, noe som ga ham blødninger i hodet. Han lå en uke på intensiven (pga skadene fra vakum) og jeg var også veldig dårlig etterpå. Jeg har forklart for JM hvordan fødselen var, men ville i utgangspunktet prøve å føde så lenge det ikke involverte vakum/ tang hvilket jeg antageligvis hadde forsvart meg mot med vold om så var nødvendig.

Etter samtalen snakket JM med sine kolleger og lege og de kom frem til at siden de ikke kan garantere at det samme ikke vil skje igjen og siden de ønsker at jeg skal få en fin og trygg opplevelse denne gangen (forrige gang var komplett kaos på fødestuen) så syntes de at planlagt KS var beste løsningen. Hurra for rikshospitalet!!! :-)

Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet JM og sykehus.

Lykke til :-)

Spørsmål till Mooch: När du sökte om fødeplass på Riksen, sa du redan då (till fastlege) att du önskade KS? Jag födde mitt första barn på Riksen vaginalt och har varit fast bestämd sedan dess att jag vill föda igen på Riksen, men att jag önskar KS andra gången, pga väldigt slitsamma komplikationer 1:a gången. Är osäker på om jag ska säga det till fastlege då jag ber henne söka plass på Riksen eller om jag ska vänta....om det kan vara utslagsgivande om jag får fødeplass där. Vill så gärna gärna komma tillbaka dit för de hade en väldigt fin inställning till KS.

Till er andra som stadigt för höra kritiker masa om hur farligt det är med KS. Min svigerinna valde KS i Sverige efter 2 slitsamma vaginala förlossningar och hon fick kämpa sig till att komma till ett sykehus där de ville hjälpa henne. Där sa läkarna att det faktiskt inte finns några som helt bevis som 100% bevisar att KS skulle vara skadligare för barnet än en vanlig fødsel, utan det är stora oenigheter inom läkarvetenskapen om detta. Det finns risker med både vaginal fødsel och KS...så stå på om ni vill ha KS!!!

Ella

Hovedgrunnen til at man ønsker at så mange som mulig skal føde vaginalt (sett bort fra at det er slik barn er ment å komme til verden), er økonomi. Samfunnet har rett og slett ikke råd til at alle som ønsker det skal bli forløst med keisersnitt.

Under keisersnittet mitt var det 10-11 stykker i arbeid, i tillegg til at jeg okkuperte en operasjonsstue og en plass på intensiven. Da jeg fødte vaginalt, var det en jordmor og en barnepleier tilstede. Det sier seg selv at kostnadene med keisersnittet var enormt mye større enn ved fødselen.

Hvis alle som ønsker det skal få keisersnitt, så må de spare inn andre steder på helsebudsjettet. Og det tror jeg ikke noen av oss ønsker.

Annonse

Hei

Når jeg søkte på Riksen var jeg egentlig bestemt på å prøve å føde vaginalt, jeg hadde tenkt å jobbe meg igjennom traumene fra forrige gang og "klare dette" ved hjelp av samtaleterapi og nøye planlegging av fødselen. Men jeg var til samtale på Rikshospitalet allerede før jeg var gravid siden jeg ville forsikre meg om at jeg ville få hjelp, ellers hadde jeg ikke blitt gravid.

Ved denne første samtalen sa de at jeg måtte søke så fort jeg testet positivt (det blir fullt på RH veldig tidlig) og at jeg da skulle legge ved et brev som beskrev hvorfor jeg trengte å komme inn i deres program for kvinner med fødselsangst. Så jeg skrev ferdig brevet allerede før vi begynte å prøve. Det lå siden klart på PCen, måtte kun fylle inn datoer. (viktig at det er ryddig og skrevet på PC, ikke for hånd, og at det inkluderer all info som fødselsnummer, adresse, dato for første dag siste mens). Trengte ikke hjelp av fastlege for å søke. Fikk brev tilbake etter kort tid med bekreftelse om at jeg hadde fått plass.

Fikk også gå til JM på Riksen og er med i deres Kjent JM-program. Synes egentlig oppfølgingen har vært veldig varierende der, men det spiller ingen rolle nå siden jeg skal ha KS.

Sa i løpet av disse samtalene fra om at tang/ vakum ikke kommer på tale og at det må bli hastesnitt hvis noen så mye som aner uråd. JM ville da at jeg skulle snakke med lege ang dette. Vi ventet noen uker på denne timen og i mellomtiden gjorde jeg en del research og kom frem til at jeg ønsket KS. Når vi siden skulle inn til legen møtte vi JM i gangen og hun fortalte at hun hadde kommet frem til det samme.

Samtalen med legen var helt uproblematisk og etter det har jeg endelig begynt å glede meg over svangerskapet.

Beklager at dette ble langt.

Sammenlignet med en normal vaginal fødsel er KS mye dyrere, men sammenlignet med en traumatisk vaginal fødsel hadde nok KS i mange tilfeller vært billigere :-)

I sverige er man nå i ferd med å utvikle en metode som måler melkesyren i fostervannet for å se om det blir en veldig langvarig fødsel pga riesvakhet. Slik vil kunne ta KS på et tidlig tidspunkt og på den måten spare ressurser og kvinnen kan slippe plagene ved en vanskelig fødsel.

takk for mange flotte svar.. jeg har vært på unn tromsø, psykososialt team på føde poliklinikk... skal aldri tilbake til hun jordmora jeg var hos denne gang.. hun har syket meg så ned at jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg opp igjen.

har bestillt meg time hos legen min for samtale om denne opplevelsen jeg hadde på sykehuset.. får se om hun kan hjelpe meg litt.

sliter så med angsten at jeg må ha hjelp en eller annen plass...

hadde jeg kunnet, skulle jeg hatt riksen som sykehus har hørt så mye fint om det...

men siden jeg bor i nord norge å har tre barn fra før blir det nok vanskelig..

• 2 uker senere...

Hadde to normal fødselen, men den siste føltes traumatisk for meg....hadde store smerter i bekken under riene og en time etterpå var det like vondt. Skulderen satt fast så de måtte inn å hente de fram og det gjorde jo ikke saken bedre. Siste mann var da 4520 og det er jo dt som er problemet med de store barna at skulderene blir så brede. Bekkenløsningen ble mye verre etter fødsel i lang tid og ble skikkelig nedkjørt av hele greia. Snakket mye om den fødslen og mange tårer kom og gjør det fortsatt.

Ble ved ord.ul nå satt opp på samtaler med jordmor og fikk ny ul i uke 32 for vekstestimering.

Dette var i går.

Har sagt hele tiden at jeg vurderer ks veldig sterkt og orker ikke tanken på fødsel både pga plagene for meg og for lillemann. Han ble et kiss barn og har hatt tett oppfølging med fysio, kiro og skal til spesialist nå etter ett år da han fortsatt er plaget med det. men har nå ikke bestemt meg for det ene eller det andre.

Jeg stålsatte meg til å møte en lege og jordmor som kom til å snakke bare negativt om ks og var livredd for at de bare gjorde alt for å vekke samvittigheten i meg.

Men ble veeeeeldig overasket!

Den kvinnelige legen starta hele timen med å spørre om jeg hadde bestemt meg om hva jeg ville, og det var før hun i det hele tatt hadde målt pjokken i magen!

Jeg ble så paff, å svarte at jeg aner ikke hva jeg vil enda og trenger å vite litt og snakke litt om det. Han ble målt til 7% over gjenomsnittet og ender da opp på noe i mellom de to jeg har født fra før.

Ble satt opp på ny ul i uke 37 for å måle han igjen også og skal inn til samtale på mandag nå.

Jordmor var også veldig sympatisk og satt å så på fødselen forløp sist og da skjedde jo alt veldig fort, og da sa hun: ja du fikk også panikk sa hun? Ja jeg gjorde det sa jeg for det var så forjævlig vobdt i bekkent og kjentes og jeg nekta derfor å spre beina og det gjorde jo at de måtte holde de fra hverandre. Den jordmoren jeg snakket med rett etter fødselen sa bare: ja du hadde jo en normal fødsel...da føler man at de følelsene og opplevelsene og plagene fysisk man sitter igjen med bare er tull. Jeg orket ikke besøk på hverken sykehus, eller hjemme på nesten 4 uker, følte meg ødelagt innvendig og utvendig.

men som sagt det var utrolig å få snakke med noen som faktisk klarte å sette seg inn i det, og legen sa bare at det er jo en fordel å føde vaginalt i mitt tilfelle og det er jo det de anbefaler sånn inntill videre til uke 37, men vil du ha ks så skal du få det.Følte ikke at de spilte på min samvittighet i det hele tatt.

Jeg spurte om dette med luftveisinf.faren for bebisen ved ks og fikk da bare beskjed om at det skulle jeg ikke tenke på for det var det ikke noe god statestikk på og at det fødtes stort sett bare friske barn ved ks.

Så sitter med en like umulig avgjørelse og ble jo ikke akkurat klokere av timen, men lettet over å ikke bli møtt av en lege og jordmor som var negativ til ks tross i mine normale fødseler fra før.

Så nå skal jeg ta samtaler i første omgang også får jeg bestemme meg om ks før uke 37...

OI... Wilma07... Ser at du prøver å få KS ¨på samme sted som jeg skal prøve når jeg blir gravid. Jeg fødte der sist og det var helt grusomt! Heldigvis hadde jeg en jordmorstudent som var utrolig flink og voksen og var sammen med meg hele tiden. Men det oppsto komlikasjoner og bla la bla(Alt står jo på fødselsangstfrumet)

Men kjenner jeg blir litt bekymret med tanke på å få KS.. Har hørt tidligere at de er litt strikse med å utføre det der...

Jeg krysser fingrene mine for deg!!!

Stå på!!!

hei trillet..

ja har også hørt at de er veldig strenge på unn når det gjelder ks, syntes det er litt dumt for oss med en god grunn for å ønske dette. men når det er sagt skjønner jeg sykehuset sin side... må jo ikke bare komme å bestille ks, så lett skal det jo ikke være.

er litt spendt på hvordan det kommer til å gå, tre måneder til termin å jeg kjenner fortsatt ikke noe fødemot...

lykke til med å bli gravid:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...