wilma07 Skrevet 30. oktober 2008 #1 Del Skrevet 30. oktober 2008 vært til samtale på poliklinikken i dag, satt i to timer å snakket om fødsel å mye rundt det... jormora sa ting som fikk meg til å føle meg tvunget til å føde, ennå jeg ikke vil... hjelp.. er så fortvilet, vet iike hva jeg skal gjøre annet enn å gråte... noen gode ord å gi??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 mine søte små<3 Skrevet 1. november 2008 #2 Del Skrevet 1. november 2008 Hei.. Jm vil nesten alltid anbefale vaginal fødsel... siden ks er siste utvei... Jeg gikk hele sv å forberedte meg på vaginal fødsel.. men ble siten under fødsel pga. min epidural ikke fungerte og riene kom tettere og ofte dobble.. så jeg ble ganske sliten... så jeg ønsket ks... måtte diskutere lenge med jm og lege for å få. det slik jeg ønsket.. det jeg vil fram til er at .. stå på ditt.. les om ks.. kunskap er et mektig våpen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139022832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilma07 Skrevet 1. november 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 1. november 2008 takk.. skal ikke gi opp. har bestemt meg for å ta med mannen min å mamma når jeg skal inn til samtale nesrte gang... får så vanskelig med å argumentere for meg selv i slike situasjoner, så de får tale min side... håper det hjelper.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139023976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 7. november 2008 #4 Del Skrevet 7. november 2008 Hei Jeg ønsker å gi deg noen gode tanker om fødsel. Jeg hadde selv fødselsangst etter første fødsel, men overvant denne og har nå to fantastisk gode fødsler bak meg. Hvis du vil kan du se på www.lamazemetoden.no og sende meg en mail. Jeg hjelper deg gjerne! Lillian Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139061712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #5 Del Skrevet 17. november 2008 Skal man ha barn så må man føde.Sånn har det alltid vært og dette er kroppen lagd for. Keisersnitt er en mye større belastning både for mor og barn. Hvorfor skal ikke vi klare det når folk har klart det i mange hundre år? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139122788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre? Skrevet 17. november 2008 #6 Del Skrevet 17. november 2008 Anonym12:27, dette er et forum for folk med fødselsangst. La oss få ha dette forumet uten å snakke om "urkrefter" og hva kvinner er skapt til og ikke... Ikke gi oss dårlig samviktighet for at vi syntes at fødsler er vanskelig Ja det kan være mindre komplikasjoner ved vaginal fødsel enn ved ks, når noen vurderer ks så har de helt sikkert en god grunn! Uansett er det ikke en rettighet, og norske leger er veldig restrektive med dette sammenliknet med andre vestlige land. Ikke kom her å moraliser, jeg blir så lei av det... En ting til en av grunnen til at det er trygt å føde i Norge er at vi har et godt helsevesen. I resten av verden er det like vanlig at kvinner dør av å føde hvert eneste minutt dør en kvinne mens hun føder. Som jeg har skrevet tidligere så dør mer enn 500 000 kvinner hvert år av komplikasjoner knyttet til svangerskap. Og den vanligste dødsårsaken blant jenter mellom 15 og 19 år verden over er svangerskap og fødsel. Ja, kvinner født før meg og vil gjøre det etter meg. Men hadde det ikke vært for at jeg levde i en velferdstat ville kanskje svangerskap og fødsel faktisk vært farlig for meg... Så ikke kom å snakk til meg om urkvinnen, for i mange tilfeller døde hun eller fikk varige problemer av å føde barn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139124520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilma07 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 17. november 2008 takk til mamma k.. du vet å si det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139125821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillet Skrevet 19. november 2008 #8 Del Skrevet 19. november 2008 Kjære Wilma07 Skjøner meget godt at du er fortvilet! Det er så utrolig kjipt når man blir overkjørt av helsepersonell. Synes det er lurt at du tar med deg samboer og mammaen din. Det er de som kjenner deg best og kan nok være til stor hjelp under en slik samtale, bådemed å være en støtte, og å kommemed innspill! Jeg håper virkelig du klarer å få det som du vil! Samtidig... Jeg signerer mammaK sitt innlegg. Det er så utrolig irriterende med de disse bedrevitende anonyme som ikke har forståelse eller respekt for andres frykt og angst! Fatter ikke hvorfor de må snike seg inn på annenhvert innlegg å jatte om den forbannede urkvinnen vi skal ha i oss! Urkvinnen barberte verken legger, armer eller mus heller, så da skal vel ikke vi gjøre det heller!?? Vi lever da ikke i steinalderen heldigvis!!! (kanskje noe usaklig her, men jeg blir så innmari provosert) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139134820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. november 2008 #9 Del Skrevet 19. november 2008 Kjære wilma07 Ikke vær snill pike og finn deg i hva som helst. Ta med noen som støtter deg og ikke gå fra kontoret før du er blitt hørt. Det er din fødsel og dine følelser. Om det ikke blir KS så håper jeg du får kontroll over fødselen din og forståelse for angsten hos helsepersonellet. Du må ikke la deg overkjøre. Jeg vet ikke hvilket sykehus du hører til, men jeg vet at "hos oss" i Bergen er det stoor forskjell på KK og Voss sykehus. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med forskjellige sykehus dersom du ikke har gjordt det. . Kanskje er det andre muligheter et annet sted. Uansett hvordan det blir ønsker jeg deg lykke lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139135815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilma07 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 19. november 2008 takk godegodemamma.. det er vel det som er mittt stor problem, jeg vill ikke være til bry for noen.. har bestemt meg for å ta med meg mamma å mannen min på de neste samtalene på sykehuset, klarer ikke argumetere godt nok for meg selv, syntes det er veldig vanskelig...mye tårer. det er tre måneder til babyen er ventet å gruer meg mer enn noen sinne, blir dårlig bare av tanken på å føde igjen. jeg må reise ganske langt om jeg skal ha ett annnet sykehus, blir vanskelig da vi har tre barn fra før.... men jeg må vurdere det om jeg ikke får noen forståelse snart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139137576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilma07 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 19. november 2008 takk trillet... haha.. var morro med barberingen du skriver om.. veldig bra. takk for forståelsen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139137587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trultetulte Skrevet 17. februar 2009 #12 Del Skrevet 17. februar 2009 Huff og huff, dette høres ut som meg Wilma07..Jeg heller vil ikke være til bry..... Jeg får angst av å lese inne på denne siden. Jeg er nå i uke 31 og skal ikke til samtale før i uke 33 for å planlegge keisersnitt, som jeg kanskje ikke får engang, pga papirer er rotet bort på sykehuset etter 1 fødsel. Har snakket med fast legen i dag, han hadde på sin pc skriv fra overlegen på sykehuset er dersom jeg ble gravid igjen skulle jeg få videre oppføging seint i svangerskapet og dersom jeg ikke ønsket å føde vaginalt så kunne jeg ta ks...Jeg selv måtte ta kontakt med sykehuset for å få dato til videre oppfølging, da det ikke kom noe brev i posten. Når vi møtte opp på den tildelte datoen, trodde jeg det var pga snakk om Keisersnitt, men neida...Vanlig kontroll time som gjøres hos fastlege eller jordmor (det var ingen henvisning på meg, sykehuset hadde rotet det bort. Jeg fikk spørsmål som "hvorfor jeg kom på sykehuset". Ja jeg kan lese fødselsjornalen din (men hun hadde ikke tatt seg bryet til det). Jeg tror ikke jeg hadde fødselsangst før... men at jeg har fått det nå...er helt sikkert....huff og huff.. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139659854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru_HK Skrevet 18. februar 2009 #13 Del Skrevet 18. februar 2009 "Kvinner har født i flere hundre år". JA, VI VET DET! Jeg vil råde deg til å purre på sykehuset - det hjelper! Og hvis du er så fast bestemt på det du vil, så ber du om en ny samtale. Vær klar på ønskene dine, og hvorfor. Vis at du vet om "farene" ved ks OG vaginal fødsel - og hvordan tiden etterpå kommer til å bli. Jeg var til samtale på sykehuset, og etter en halvtime der inne ringte hun opp for å finne dato til oss! Spør gjerne hvis du lurer på noe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139666855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #14 Del Skrevet 20. februar 2009 Du kan bestille deg et planlagt KS på privatklinikk / sykehus i London .Det er ikke så langt å reise -er fritt sykehusvalg innenlands eller utenlands - husk det ! .Permisjon har du jo uansett og tid nok - så fortvil ikke .INGEN KAN TVINGE DEG TIL VAGINAL FØDSEL .Du er da en voksen økonomisk uavhengig kvinne ?.De har 3 slike private KS klinikker og det koster ca 120 000 norske kroner for KS og eget rom m / toalett pluss roomservice og nurse inkludert i 3 dager der .Utrolig luxuriøse forhold i forhold til i Norge . Undersøk og SE dine valgmuligheter .Og slutt å skrik .Det hjelper i hvertfall IKKE ! Hva feiler det kvinner i dag ? Er de så pysete og uselvstendige fortsatt i år 2009 at de lar seg overkjøre av en simpel jordmor eller uempatisk norsk trangsynt lege som forlengst burde vært pensjonert og slippe yngre til ? Bruk hjernen kvinner og let opp valgmuligheter og informasjon .Vis inisiativ til å ta full kontroll over egen livssituasjon .Ingen andre gjør det for deg nemlig ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139678538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. februar 2009 #15 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg vet ikke hvilken region du tilhører, men husk at du har fritt sykehusvalg i Norge (innenfor hver region, men du kan søke til andre regioner også). Hvis du ønsker planlagt KS kan du søke om det på et sykehus hvor de kanskje er mer liberale. Du må også stå på ditt. Si at du ikke vil gå å ha angst gjennom svangerskapet ditt. Du vil være avslappet og nyte det. Ellers er det veldig lurt å lese masse om keisersnitt og sette seg godt inni det, da viser det seg faktisk at keisersnitt er ikke så veldig risikofylt som mange skal ha det til og du kan argumentere mot alt som blir sagt om vaginal fødsel. Jeg har hørt at det koster et sykehus 100 000 kr mer å gjennomføre et keisersnitt enn en vaginal fødsel,så selvfølgelig vil alle fraråde gravide til å ta keisersnitt. Risikoen for komplikasjoner er ikke spesielt større enn ved en vaginal fødsel, det er bare andre typer komplikasjoner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139680320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. februar 2009 #16 Del Skrevet 20. februar 2009 Vel, de har klart det i mange 100 år, men mange har også dødd underveis. Dessuten er det en mindre belastning for barnet å bli født med keisersnitt...bortsett fra at det har litt startvansker med å puste pga av vann i lungene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139680333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #17 Del Skrevet 20. februar 2009 Hei Tenkte jeg kunne gi deg noen oppmuntrende ord den andre veien - nemlig om du må føde vaginalt så kan det faktisk bli en god opplevelse det også. Jeg er gravid med nr 2, og ser med skrekkblandet fryd litt frem til fødselen. Det var en helt utrolig opplevelse som satt i veldig lenge. Tror jeg hadde en ganske gjennomsnittlig fødsel, noe som jo de fleste har. Når man leser om fødsler føler jeg ofte at det kun er de veldig fæle eller de veldig raske som kommer frem. Ja, det var vondt, ja, jeg tenkte at "dette blir siste gang" når jeg etter en del timer følte at dette tar aaaaaaaaaldri slutt. Men samtidig var det fantastisk å klare det, jeg var så stolt, og det var en veldig opplevelse å få babyen på brystet når det var over. Jeg har ikke fødselsangst, og jeg skriver ikke inn her fordi jeg ikke har respekt for de som har det eller fordi jeg ikke skjønner det. Jeg vil bare prøve å si at det er ikke nødvendvis slik at vaginal er lik helvete og ks himmelen. De fleste jordmødre er ikke slemme - de er der for å hjelpe. De er fagmennesker som (stort sett) vet hva de gjør. De vil hjelpe deg. Og dere som skriver at folk dør av vaginal fødsel osv: Ja, de dør ganske oftere i f.eks deler av Afrika. Dette skyldes relativt ofte at de er omskåret og sydd igjen. Det er uhyre sjelden at damer dør av vaginalfødsler i norge - det er oftere at de dør av ks. Jeg skjønner også at dette ikke egentlig har så mye å si når man har fødselsangst - men på den andre siden - dere bør heller ikke "trøste" folk som har angst, men som likevel kanskje må føde vaginalt ved å si at man dør ofte i fødsler i norge. Om man skal føde vaginalt så vit at det kan bli en fin opplevelse. Vit at menneskene rundt deg er der for deg. Vit at de dersom de mener at du skal føde vaginalt så mener de at DU KAN KLARE DET. Prøv å gjør det du kan for å motivere deg - vet ikke om du har født før- om du har det kan du få en gjennomgang av den første fødselen din. Hvis ikke, kan du få samtale med noen på sykehuset - få en omvisning- snakk med psykolog. Hva som helst for å motivere deg. Håper dere tar innlegget mitt som det det er ment som - en oppmuntring om at det kan gå bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139681105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #18 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg er ikke redd for smerte, jeg er ikke redd for å fø. MEN, jeg er REDD for at BARNET mitt skal dø pga idiotiske jm som tror de vet bedre og som egentlig bare er opptatt av å få lønna si. (slik har det alltid vært og slik vil det alltid bli). eks første gang bruker du alltid laaaaaaang tid. Kan ikke settes i bås, noen bruker kjappere tid en forventet andre bruker normal noen over kjennomsnittet og noen i evitid. Ringte ftil sykehuset for å si at fostervannet var godt, jm da må du gå til fast lege. Er dette fagfolk? ungen min holdt på å dø.... MÅtte selv oppsøke sykehuset 2 dager senere for jeg så ut som en narkoman... Bruke 32 timer, da uten smertestillende. Prøvde å dra ut en unge ved hjelp av vaakum og uten rier og fødselsrier. Ungen var på 4,5 kg. Legen mente jeg burde ta keisersnitt jeg ønsket å føde... Ungen min var totalt uten fostervann i nesten 4 døgn, kunne faktisk ha dødd. Er dette fagfolk som vet hva de gjør? Ingen fødsel er like... Kan gå godt med nr 2, men skal jeg virkelig tørre å prøve dette igjen?.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139682827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #19 Del Skrevet 21. februar 2009 Det er nettop alle de der DU KAN KLARE DET sikkert godt ment konmmentarene som gjør meg helt sprø. Jeg har født før og føler jeg IKKE KLARTE DET og da blir følelsen bare ytterligere forsterket av en del velmenende oppmuntringer. Og det er ikke nødvendigvis psykolog som skal til. Mange med fødselsangst har en REELL grunn for dette som ikke har noe med mental helse og gjøre. Disse kvinnene trenger respekt, forståelse og fagfolk som tar dem på alvår og som ikke bagatelliserer det som skal skje eller har skjedd. Forberedelsene i forkant bør være i tråd med den virkeligheten som møter oss under fødsel og ikke verken overdramatisert eller full av urealistiske forestillinger av hvor lett og naturlig alt er. Angst etter en dramatisk er og naturlig. En fødsel er en stor påkjenning for kroppen til både mor og barn. uansett hvordan den gjennomføres. Det er en grunn til at de fleste barn i Norge blir forløst på sykehus og ikke hjemme. I følge min Jordmor forløper 75% av fødslene helt normalt og uten komplikasjoner. Resten oppleves ikke slik og kan dermed ikke håndteres slik heller. Vi er heldige som bor i Norge og de fleste som jobber med fødsler er dyktige mennesker, heldigvis! Men det gjør ikke situasjonen bedre for dem som har vært så uhelig å møte på inkompetente helsearbeidere som ikke er i stand til å gjøre jobben sin orntlig. Om man har opplevd en dramatisk fødsel tidligere, har man all grunn til å være engstelig og skeptisk til neste. Dette er NATURLIG og viktig for å forberede seg til det som skal skje, og være i stand til å planlegge slik at det samme ikke skjer igjen. Dersom Anonym over her bare går til psykolog og ikke står på for å få sin neste fødsel bedre planlagt kan hun faktisk risikere at det samme skjer igjen. Psykologer kan ikke påvirke hvordan en fødsel forløper.. Dersom hun derimot bruker sine erfaringer og stoler på egne instinkter (noe som krever en hel del bein i nesen) vil nok neste fødsel gå mye bedre NETTOPP forde hun bruker erfaringene sine og har mer å slå i bordet med ovenfor helsepersonellet. Til deg kjære anonym her over: Jeg håper du denne gangen treffer på alle de flinke i helsevesenet og får oppleve en mye bedre fødsel der fagfolken gjør jobben sin og passer på deg og den lille i magen! Jeg har selv opplevd en førstefødsel med inkompetent helsepersonell, men har heldigvis i dette svangerskapet endelig blitt møtt av en dyktig jordmor på KK som jeg har fått tillit til og som hjelper meg å planlegge denne fødselen å forberede meg på de tøffe takene som kommer. Og når jeg vet hva jeg går til er det myyye lettere å tenke på fødselen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139683413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #20 Del Skrevet 22. februar 2009 Du får unnskylde meg, men når man ikke tar imot de rådene man får fra fagfolkene, så kan man ikke skylde på inkompetanse... Leser over her at legn anbefalte ks, men mor ville føde.. HAllo! Jeg også vil føde, men dersom fagfolkene anbefaler meg ks, så gjnnomfører jeg det. Alt for å ikke utsette barnet for fare. Og jeg har egentlig alle forutsetninger tilstede for å ha fødselsangst i og med at min første fødsel var en av dem som IKKE gikk etter boka.. Vil vi egentlig ha tilstander der alle får velge selv? Jeg teker på alle komplikasjonene som vil øke dersom alle som vil får ks... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139688580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #21 Del Skrevet 22. februar 2009 Og glemte å si at dersom jm kun var opptatt av lønna, så ville vi ikke hatt jordmødre igje i landet.. De tjener ikke noe bra i forhold til ansvar og arbedsoppgaver.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139011648-hjelp-blir-visst-tvunget-til-%C3%A5-f%C3%B8de-s%C3%A5-fortvilet/#findComment-139688593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå