Babyjente08 *:) Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 1. Tuppa mi er nå snart to uker og har den siste uken svelgt i vranghalsen hver gang hun skal ammes, hun ligger godt og korrekt, men alikavel svelger hun i vrang halsen HVER gang og hoster og puster tungt en go stund etterpå. Ofte tar det flere sekunder før hun greier å få pusten tilbake og det er så fælt. Hjelper lite å klappe henne på ryggen. Noen som har vært borti dette? Helsesøster sa bare dette var normalt, men virker ikke normalt i mitt hode. 2. Hun har også de siste dagene begynt å gulpe veldig mye, og idag kastet hun opp nesten alt hun hadde spist... var litt klompete men ikke mye. Er dette farlig?
☆ gullverdt <3 Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 dette høres veldig normalt ut..dette gjorde gutten min å veldig i begynnelsen,kan ennå sette i halsen under måltidene å han er nå 4 mnd. dette kommer av at melka "spruter" inn i munnen de sin så de ikke klarer å svelge unna. prøv å kjenn etter om hun begynner å svelge feil når melka skikkelig kommer(når det kommer en spreng følelse i puppene) da er det nok det at melka kommer for fort til å svelge unna:) dette henger og sammen med gulping mener jeg..de klarer ikke svelge unna melka som strømmer på så da ender det i mer gulping enn normalt..masse luft samla med melk. det er ihvertfall slik det fungerer for oss... lykke til:)
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 1. Vår lille var helt ekstrem til å "drikke med feil hals". Kjempeskummelt når hun slapp puppen og strevde for å få igjen pusten, og hun ble skikkelig redd selv og flere ganger. Som hun over her sa; det skyldes nok at hun ikke rekker å svelge unna. Jeg har veldig kraftig utdriving (til pappans fornøyelse stod melkespruten 10-15 cm i alle retninger hvis hun slapp puppen rett etter at utdrivinga starta. Melk over alt!), så hun hadde ikke sjans stakkar lita. Det som funket for oss var at jeg startet utdrivinga før jeg la henne til, for deretter å sette en finger på tuppen og vente til det stoppet igjen. Når jeg så la henne til, ble ikke melkespruten like kraftig. Spesielt viktig når jeg hadde skikkelig spreng, for trykket blir høyere jo mer melk i puppene. Nå er hun 4 mnd og det er lenge siden hun har satt melk i halsen. Hun har jo tross alt blitt litt større og sterkere 2. Gulpinga kommer nok til å bedre seg om du får dempa utdrivinga. Vi har en skikkelig gulper, men man lærer seg noen triks etterhvert. Minimer mengden luft hun får i seg under spising (altså ved å dempe utdrivinga om du greier), få henne til å rape godt etter mat, og unngå brå bevegelser når hun er mett. Vi måtte også begrense snuppa litt ved puppen, etterhvert lærte jeg å se når hun var mett, og da byttet jeg pupp mot smokk. Hvis hun fikk ligge å småsutte etter at hun var blitt mett, ble hun overmett og så kom halve måltidet i retur etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå