Gå til innhold

pappaperm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fylle ut skjema om foreldrepenger nå, men lurte på om dere bestemte dere for når pappaen skal ta ut sine 6 uker; før fødsel, eller om dere melder ifra underveis.

Er pappaen hjemme i de to første ukene etter at babyen har kommet?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samboeren min får ikke pappaperm i det hele tatt han...:(

Skrevet

men men men ... hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg tror man maa sette opp noe paa papiret naar man soeker om foreldrepenger fra nav, men det gaar greit aa forandre paa det.

Pappaen har krav paa to uker velferdsperm i forbindelse med foedsel, men det er noe helt annet, og NAV betaler ingenting for det. Noen arbeidsgivere betaler, men de fleste pappaer i landet maa ta ut dagene uten loenn hvis de vil vaere hjemme.

Skrevet

men får han ikke penger for de 6 ukene han har krav på?

det må han da få siden jeg begynner i jobb igjen???

Skrevet

joda, han faar loenn for pappaperm. Men fri i forbindelse med foedselen (2 uker ekstra alle pappaer har kav paa fri fra jobben) er ikke betalt av NAV, men eventuelt av arbeidsgiver. Det er to forskejllige ting :)

Skrevet

aha... skjønner :)

da får vi vel bare sette opp en sånn "ca tid" når han skal ta det ut da...

så får vi heller gjøre det om etterhvert

Skrevet

Jeg ringte NAV og sjekket, var ikke nødvendig å skrive opp når ferdrekvoten skulle tas ut. Dette melder man fra om etterhvert. Men du krysser av for at søknaden gjelder for begge. Var et kryss der tror jeg, husker ikke helt.

Trenger heller ikke sende inn inntekt og skatteopplysninger på far nå, det tas når det sendes inn opplysninger om når han skal ha permisjon. Nav her sa at de ønsket nyest mulig opplysninger på dette.

Jeg skal ha ferie i løpet av permisjonen, og jobbe deler av når fedrekvoten tas ut. Har ikke skrevet det heller nå. Var ikke nødvendig..

Skrevet

Og, glemte å si, få sambo/mann til å sjekke hos arbgiver om han får betalt for 2 uker fødselspermisjon. disse 2 ukene har han krav på, men opp til arbgiver å bestemme om det er med lønn.

Er vel ca 25 % av fedrene som får dette dekket...

En del tar litt ferie/avspasering for å slippe å bli trukket i lønn om de ikke får betalt.

De 6 ukene kommer jo utenom

Skrevet

okei. takk nå ble jeg litt klokere :)

je skal også ta ut litt ferie, men da er det jo bare å ringe når dette er avklart da

Skrevet

Jepp :-)

Jeg har fått innvilget mitt, termin om 2 uker. Jeg fikk beskjed om at det meste kunne tas etterhvert :-)

Er litt usikker på om far må fylle ut tilsvarende skjema som du gjør nå når han skal ta ut fedrekvoten. Men, sjekker det etterhvert, bli vel i juni engang så :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...