Guttemamma75 Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har en stor gutt på over 4 mnd som jeg begynte å gi grøt for et par uker siden. I begynnelsen kom det mer ut enn inn, men i den siste uken har han endelig forstått det med hvordan maten skal komme seg fra munnen og ned i magen.. Han har spist godt og likt grøten og jeg har økt litt og litt hver dag (siden han faktisk begynte å spise ordentlig) Men, så kommer problemet. De siste dagene har han vært SÅÅÅÅ grinete, han har grått og sutret dagen lang og har ikke kunnet ligge alene et sekund.. Vanligvis ligger han leeenge under babygymmen og leker for seg selv og er ikke spesielt krevende. Han har hatt litt hard avføring så jeg har gitt litt sviskemos og det har hatt god effekt. Men har humøret hans sammenheng med magen og evt magevondt? Eller er det bare en fase? Noen som har opplevd noe lignende og har noen råd? Nå er jeg mest fristet til bare å stoppe å gi grøt og heller vente en stund til... Han får forresten grøt nå fordi han veide over 8 kg da han var 4 mnd og han spiser 11-1200 ml mme i døgnet....
rampete robin Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 JEg har en like stor gutt som deg og har begynt med frukt. Banan og avokado. Resultat er at han er grinete og sutrete, spesielt på kvelden, så i dag har han ikke fått noe! Tok noen dager før han reagerte. Har gitt han det tidlig på dagen, så nettene har gått greit. Tenkte å introdusere grøt, men venter noen dager...
aya75 Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Hei. Min jente ble veldig urolig og hadde mye vondt i magen ved introdusering av fast føde. Måtte ta det veldig rolig og gi små mengder i begynnelsen. Den maten som etter mye prøving og feiling gikk greit her var: Risgrøt tilsatt med litt matolje (jeg ga Holle sin grøt) avocado, Hipp sine fruktmoser spes pære og eple, potet og gulrotmos som jeg laget selv, blandet m mm/mme. Spesielt avocado og pære er bra for mager som lett blir harde og avocado metter bra og. Sviskemos og matolje fkan du jo tilsette grøtene for å få i gang fordøyelsen. Jenta mi tåler dårlig forskjellige grøter jeg har prøvd. Nå er hun 10mnd og spiser godt av både ris og havregrøt, men sliter fortsatt med andre typer. Men hun tåler fint frukt/grønt/middag og brød. Ikke sikkert at din reagerer på de samme tingene, men tror bare du må prøve deg frem. Noen tåler jo mat m melkeprotein i dårlig (f.eks grøt). men jeg brukte mye tid på å prøve ut ting. Det er litt slitsomt, men går seg til etterhvert. Lykke til!
Guttemamma75 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2008 Dytter! Vil gjerne høre flere erfaringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå