Hocathy Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Hei hei.... Kan ikke si at vi blir seærlig klok at av ringe rundt til forskjellig departementer for å forhøre seg litt om hvilke klinikker som er godkjente klinikker etter 1. jan 2009. Vi har tenkt oss til Stork nå før jul, og tenkte at det vil jo gå kjempe fint ettersom vi har valgt å bruke åpen donor, vi underskriver samtykke skjema, så vil da min fru automatisk bli oppført som medmor. Men det var de nemlig ikke enige i Barne og likestillings departementet mente kanskje vi burde vente til høringsnotatet var behandlet og / eller vente til 1 jan, da loven trer i kraft. Mens hos Helse og Omsorgsdepartementet mente de at så lenge klinikken fulgte celle og vevs direktivet fra EU og brukte åpne donorer skulle ikke det være noe problem. Og Stork var jo en kjent klinikk fra før av. Vel, da har jeg fått lirt av meg, og da koker det ned til at om vi drar nå i november kan vi altså risikere at min kjære må søke om stebarns adopsjon, og etter hva jeg har forstått kan en få det innvilget etter barnet er fylt 2 år. Det er leeenge det. Uff....dette ble langt og gjerne litt teit, men hadde bare håpet på at det bare kunne vært strake veien.
gliring Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Det borde väl egentligen inte spela någon roll vilken klinik som används bara donatorn är öppen?! Här är en länksamling på all barnmorske/jordemorkliniker i Danmark; Diers klinik ÅRHUS barnmorskor www.diersklinik.dk Gaia graviditetsklinik HOBRO barnmorskor www.graviditetsklinik.dk Insemination.dk HORSENS barnmorskor www.insemination.dk StorkKlinik KÖPENHAMN barnmorskor storkklinik.dk/ Vitanova KÖPENHAMN barnmorskor vitanova.dk/svIndex.htm Dessutom kan man ju använda Finska AVA-klinikerna men det blir ju lite dyrare för er i väst.
Eira2010 Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg tror ikke dere har noe å bekymre dere for. Regner det for sannsynlig at det er Helse og Omsorgsdepartementet som har rett i denne saken. Hvis det i verste fall skulle bli snakk om stebarnsadopsjon, må man ikke vente til barnet er 2 år, men to mnd før biologisk mor kan signere samtykkeerklæring. Etter det varierer det litt hvor lang behandligstiden er. Nå skal det jo ikke lenger være nødvendig med uttalelse fra barnevernet, så da burde det gå rimelig kjapt. Jeg fikk bevilling om adopsjon da vår datter var 7 mnd, og da hadde vi hatt barnevernet på besøk. Vedtaket gikk gjennom ca to mnd etter de var her. Lykke til hos Stork og med medmorskap:)
snuffe Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Det tar definitivt ikke to år med stebarnsadopsjon lenger. De fleste jeg vet om har fått det gjennom i løpet av barnets første leveår, og det sies at det skal bli enda enklere. Vi er i samme situasjon. Vi drar til Danmark i høst, og vil jo da forhåpentligvis bli gravid før endringene i barneloven trer i kraft. Bekymrer meg ikke for at Stork og Vitanova ikke skal godkjennes, alt tilsier at det vil gå greit. Men det skal bli interessant å se hvorvidt de godtar min kones "godkjennelse" av inseminasjonen. I høringsnotatet som er ute nå, foreslås det at riktig godkjenning fra ektefelle/partner/samboer kun skal kunne gis på et skjema de skal lage. Som altså da ikke finnes lenger. Unntak skal kunne gjøres om særskilte grunner taler for det. Jeg går naturligvis ut fra at det er en "særskilt grunn" at skjemaet ikke eksisterer per dags dato, men det gjenstår å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå