En snupp - og en knert i magen Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Kan jeg fryse utpumpet melk som har stått i kjøleskapet halvannet døgn? Pumpet ut i går morges, på ettermiddagen og litt nå - men om den flasken ikke gis i kveld likevel (har to og vet ikke hvor lenge jeg blir borte) kan jeg fryse den da?
rampete robin Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg trodde holdbarheten på melk i kjøleskap bare var 24 timer, men kanskje bare noe jeg innbiller meg. Jeg har helt ut melk over ett døgn. Også kortere holdbarhet dersom du har pumpet ut i flere omganger og blandet den kalde melken i kjøleskapet med den varme du nylig har pumpet ut. Men jeg vet ikke...
En snupp - og en knert i magen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2008 Det hørtes litt kort ut? I spebarnsboken står det romtemp 8 timer, kjøleskap inntil 5 døgn, kjøleskapets interne fryseboks inntil 2 uker, fryseboks med egen dør på kjøleskapet inntil 4 mnd. og dypfryser (- 19 gr.) inntil 6 mnd... Det skal også være ok å slenge på mer fersk melk så lenge den er mindre i volum enn den som allerede er der. Jeg har fryst melk som har stått en dag i kjøleskapet og det har gått bra, men vet ikke om halvannet døgn kanskje er litt lenge?
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Melken holder seg lengre enndet, ja. Dette er kopiert fra ammehjelpen.no: Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap. Frosset morsmelk I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder. Denne lagringstiden er oppgitt som et intervall avhengig av hvor god kontroll man har med temperaturen. Dersom man har god kontroll med at lagringstemperaturen er riktig og at emballasjen er tett, kan maksimal lagringstid brukes. Er man derimot usikker, bør morsmelken lagres kortere. Melken vil uansett forandre smak etter frysing. Test selv, harsk melk vil nok ikke barnet ha.
lu266 Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Melk som skal fryses bør fryses med en gang. Dersom den har stått litt før den fryses harskner den lett etter tining. Det står masse om dette på ammehjelpen.no
En snupp - og en knert i magen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2008 Takk alle sammen Nå har også jeg funnet riktig side på Ammehjelpen, og der står det dette: Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner. Altså heller jeg ut det jeg ikke bruker i kveld Men jeg kan fortsette med å ha en eller to beholdere i frysen jeg fyller på litt etter hvert. Det er nemlig en veldig kjekk måte å kvitte seg med overskuddet på når datteren min ikke er så sulten eller det er lenge siden sist hun spiste.
lille sprelle Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 3 døgn i kjølesakp og ikke noe problem å fryse selv om det har stått et par døgn i kjøleskapet først. 6 mnd i fryser. jeg har pumpet MYE og har fryst ned ettersom jeg har hatt overskudd. Det har da gjerne stått et par dager i kjøleskapet før jeg har hatt nok til en pose (har ikke giddet å fryse ned før det er 200 ml.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå