Gå til innhold

Åh hvorfor har jeg ikke lagt merke til denne siden før da???!!! =)

LilleMagen

Anbefalte innlegg

HEI.

Jeg er ei jente/dame på 21 år som fikk min førstefødte nå i januar 2008. Ei frisk og fin jente. Men jeg fikk en stor blodpropp på min høyre lunge under siste trimester, som de ikke fant ut av etter jeg hadde født pga inkompetente og sløve leger ved sykehuset jeg fødte på. Da hadde jeg gått og hatt vondt i 4-5 uker. Trodde jeg skulle dø, eller ihvertfall at babyen min skulle gjøre det.

Jeg fikk blodfortynnende medisiner på sykehuset (både Klexane-sprøyter og Marevan-tabletter), dette gjorde at jeg holdt på å blø kvakt ihjel. De GLEMTE å sjekke blodprosenten min i 1 hel uke. Måtte få to blodoverføringer.

Kom hjem, gikk på medisiner i et halvt år som planlagt. Ble dårlig igjen etter avsluttet medisinering. De fant da ut at de hadde glemt å fortelle meg at jeg skulle gå på medisiner ett helt år. Så går nå på marevan igjen, og blir ferdig i februar håper jeg. Er livredd forå bli dårlig igjen etter medisineringen er avsluttet =/ Men vi får vente å se hva som skjer.

De har funnet ut at jeg mangler et protein S... Jeg har et protein C istedenfor, og en form for svak Leiden Mutasjon. Slipper å gå på livsvarig behandling, men må ta blodfortynnende sprøyter under hele neste svangerskap, marevan etterpå i ett år, og sprøyter hvis vi skal ta fly og slik...

MEN - jeg er redd jeg er gravid NÅ... og jeg går jo på Marevan... var et henderlig uhell, vi har vært så forsiktige hele tiden, men beregnet så feil nå. Kan ikke bruke noen form for prevansjon enda - vil vente med spiral til unge nummer 2 har komme til verden.

Men hjelp, kan fosteret være skadet allerede??? Bare etter 2 uker etter befruktelsen...? Skal til lege imorgen, men kanskje noen vet litt her og nå også?

Fortsetter under...

En skal helst slutte på marevan når en planlegger å bli gravid, men det er jo ikke så lett når det ikke er planlagt slik som hos deg..Kan aldri tenke meg at det har skjedd noe med embryoet i en så tidlig fase som dette, og det så skulle ha gjort det så ordner stort sett kroppen opp selv!! Det går nok helt fint skal du se:-) Fint du skal til legen slik at du evt kan gå over på fragmin hvis du skulle være gravid.

Jeg har heller ikke protein s... men protein c. Man skal ha både s og c, egentlig... Har ikke leiden, iallefall er det ingen som har sagt det. Ikke alltid jeg stoler på legene. Går på fragmin, siden uke 10... da fant de manglene min på protein s. Mistet en baby til termin på grunn av blodpropp i morkake-eller de antar det er det som har skjedd, da de ikke finner noen annen årsak. Håper det går bra med deg, og at du får den informasjonen du trenger. Det viser seg at veldig få leger og jordmødre kjenner til protein s mangel. Min jordmor hadde aldri hørt om det, ei heller fastlegen min. Det gjør til at jeg ikke stoler på at de kan tingene. Håper å få oppfølging av spesialist leger etter fødselen og, da jeg da skal fortsette med fragminsprøyter ei tid fremover. Jeg har arvet dette fra en av foreldrene mine... 50% sjanse for arv. Tenk om vi visste det før vi mistet en baby...!

Anonym: Gjorde meg vondt å lese om din historie. Unner ikke min verste fiende å oppleve noe slik som du har vært igjennom. Noe så fælt! Ønsker deg alt godt fremover!!!

Jeg skal ikke gå på Fragmin (vet ikke hva det er), men jeg skal ta Klexane-sprøyter istedenfor... =) De svir litt, men er ikke noe skummelt å ta de.

Får se hva som skjer framover...

Uff, så skummelt! Og så utrolig trist for deg, anonym, som mista babyen din!

Ble litt redd selv, jeg, for jeg har hatt blodpropp i hjertet som førte til massivt infarkt for tre år siden. DE har ikke funnet noen feil som skulle tilsi at jeg skulle få blodpropp, og alle årene har sett helt "rene" ut etter infarktet. Jeg brukte både p-piller og store mengder migrenemedisiner før infarktet, og har etterpå ikke hatt mer enn to anfall (virker som om det var en sammenheng der, gitt.) Men nå ble jeg litt redd for at jeg kanskje også mangler et protein, slik at babyen min kan ta skade... Vet ikke om de sjekket det da jeg var på Rikshospitalet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...