Naddi84 Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Kom akkurat hjem fra handletur, og har kjøpt inn masse godt til i kveld, bl.a. gull brie, som jeg hadde tenkt å ha på ritz kjeks sammen med druer (nam!) Men kom plutselig på at jeg er gravid og at kanskje jeg ikke bør spise sånn ost? Er det sånne farlige bakterier for beibien i denne osten? Takker på forhånd for svar
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg tror faktisk dessverre at dette er en sånn mykost som de fraråder å spise, uansett om den er pasteurisert eller ikke. Tror det var noe sånt som skjedde på Rikshospitalet da den damen mistet begge tvillingene sine pga Listeria. Dette står på Matportalen: Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden. Så hvis du skal spise den, ville jeg spist den i dag! :-)
snartentil:) Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Fra http://matportalen.no/Emner/Gravide : Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig.
PrøvLykken Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Les på matportalen.no!! Der står alt du trenger å vite! Jeg spiste brie en gang sist svangerskp, og fikk en sunn og frisk datter. Men osten må være pasturisert og ferskest mulig.
anjaslilje Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 hva med ridder ost,babybel,og creme cherie?? Skal på ostekveld nemlig... takk jenter...
Naddi84 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2008 Takker for svar Ble jo litt skuffet da :o/ Men, får kose meg med druene heller da...tror at holdbarhetsdatoen var rundt 6 november, så det er jo ikke så mange dagene til egentlig...Våger ikke prøve meg på den. Skal se på matportalen etterpå
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 BRIE er en hvitmugg ost!!!!! Det hjelper ikke om den er fersk eller pastaurisert! jeg hadde ikke tatt sjansen da denne osten ikke kan bli ferskest mulig etter innkjøp. Når den er en mugg ost betyr det at den må lagres til det hvite utenpå (muggen) er ferdig produsert....
♥ ♂ i 07, ♀ i aug 09♥ Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Tror heller ikke at du bør spise BRIE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå