Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har 3mnd igjen av prøvetiden min og er sykemeldt pga ryggproblemer.Har jeg rett på sykepenger 1 år selv om jeg er i prøveperioden?Har de lov å si meg opp i denne tiden når det gjelder sykdom?Blir veldig takknemmelig for svar.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 De har ikke lov til å si deg opp pga sykdom! Men i prøvetiden kan de selvfølgelig være så ufine at de finner andre ting å si deg opp for.. Du har selvfølgelig rett på sykepenger.
Pappalille Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 De har ikke lov å si deg opp på grunn av sykdom med mindre det er overveiende sannsynlig at du ikke kan komme tilbake i jobben din innen "rimelig" tid på grunn av sykdommen du har. Rimelig tid er et subjektivt anslag, og jeg kan ikke si noe om hva som menes med det. For øvrig kan prøvetiden din utsettes tilsvarende lenge som du har vært sykemeldt. Det vil si; du kan ikke nødvendigvis regne med å sykemeldes nå og så regne med en fast ansettelse om tre måneder. Derimot skal du ha skriftlig beskjed innen prøvetidens utløp om utsatt prøvetid dersom arbeidsgiver velger å bruke den retten.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 tusen takk for svar, ble mer klok nå på dette med sykemelding og godt jeg kan være sykemeldt å motta penger mens jeg er syk.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Du har rett på sykpenger så lenge du har jobbet der i 4 uker ( tror jeg det var). De kan ikke si deg opp pga det. Men ang sykemeldingstid; du får ikke mer enn rundt 250 dagers sykemelding ( iallefallmed lønn) på en periode på 3 år...Det er faktisk mindre enn 1 år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå