Gå til innhold

Hjelp!! Vesla nekter å bæsje, hun holder igjen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har vesla plutselig begynt å nekte og bæsje, hun holder det rett og slett igjen. Hun hyler når hun må bæsje, og jobber intenst for å holde igjen. Nå har hun f.eks. ikke bæsjet på 3 dager p.g.a. dette.

Har prøvd å sette henne på do når jeg oppdager at hun står og holder igjen, tenkt at det sikkert er det at hun syns det er ekkelt å få det i bleia, men da blir hun helt krakilsk og hylskriker.

Hva i all verden er det som skjer? Noen andre som har vært borti dette?

Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Gi henne lactulose, kjøpes på apoteket. Dette gjør avføringen mykere, og hun klarer ikke å holde igjen på samme måte.

Det er viktig å få avføringen ut nå, før den blir hard og danner en "propp" nederst i tarmen. Da kan hun få sår innvendig som gjør at hun kvier seg for å bæsje senere, og da har dere en dårlig sirkel gående.

Gi lactulose, hjelper ikke det, sett klyster. Ta en tur på apoteket og spør om råd der, de vet hva som hjelper.

Det er vanskelig å tvinge barn til noe de ikke vil, men forhold deg rolig og balansert og trøst henne gjennom det. Hun må bæsje enten hun vil eller ikke, sånn er kroppene våre laget. Kanskje lese en bok om tarmene eller noe slikt mens det står på?

Skrevet

Jepp, vet alt om dette temaet siden snupp har holdt på sånn i mange måneder.

Hun var hard i maven en gang og fikk en rift, etter det var sirkuset i gang. Hun holdt seg hver gang og det ble verre og verre for hver gang hun skulle på do. Det var helt grusomt å høre hylene hennes når hun skulle bæsje. :o(

Kjøp en god krem på apoteket som du smører rundt endetarmen, jeg fikk anbefalt Vitapan og det funket her.

Kjør på med laktulose som hun andre skriver her, jeg var oppe i 30-40 ml i døgnet, da klarer de ikke å holde igjen. Dette gjør du til det har grodd og hun ikke lenger har vondt.

Nå, etter å ha slitt i mange måneder har hun vært flink siste måneden og bæsjer hver dag... på potta, uten smerter :o)

Lykke til! :o)

Skrevet

Tusen takk for tips!

Da skal jeg prøve det hvis det ikke gir seg. :)

Skrevet

Huff, dette er ikke greit for hverken vesla eller dere. Kjenner situasjonen.

Vær klar over at Lactulose ikke hjelper på alle små mager. Vi måtte bruke Movicol, noe som flere leger faktisk mener bør være førstehåndsmiddel ved obstipasjon i små mager.

Tror det er viktig å trygge henne på at det ikke er vondt å bæsje når avføringen er myk og fin igjen, men samtidig ikke ha for mye fokus på situasjonen.

Prøv å avlede henne med å finne på noe som hun liker på den tiden hun pleier å bæsje, da kommer gjerne bæsjen uten så mye styr.

Hos oss hjalp det også med premiering. Gutten vår fikk en seigemann hver gang bleien var full. Fungerte som en motivasjon og var ikke noe problem å ta bort når problemet med bæsjen var borte.

Sist men ikke minst, ha tålmodighet og forståelse for at jenta deres opplever dette som vondt og vanskelig. Hun trenger kanskje ekstra mye trygghet og ros/kos i denne vanskelige perioden.

Noen har det slik i et par uker, andre i et par mnd og atter andre i ett år...

Lykke til, det går bra til slutt!!!

Støtteklem :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...