Gå til innhold

Fulltidsstudenter begge to. Hvordan går vi frem?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er fulltidsstudenter midt i hvert vårt studie. Men barn skal vi ha:) Eller..lar det seg gjøre?

Jeg lurer på følgende:

Hvordan må man jobbe for å ha rett til permisjonslønn? Hvor mange prosent, hvor lenge, hvor nærme fødselen osv..

Får vi noe mer i mnd av lånekassen(mer enn det vi får i dag ca 6000 mnd) mens jeg er i permisjon fra studiene?

Hva med juni og juli? Hvis vi har termin i oktober.

Det virker ikke som det er så greit for to fulltidsstudenter å få barn. Eller? Blir veldig glad for svar!

Bekymret

Fortsetter under...

man må ha jobbet i minst 6 mnd (mulig det er 10) før fødsel og ha tjent minst halvparten av grunnbeløpet (ca 70 000) for å få utbetalt foreldrepenger, hvis ikke man har tjent seg opp foreldrepenger, får man engangstønad på ca 33 000.

Fra lånekassen får du det du har idag (bare at alt er stipend i permisjonsåret) + at du/dere får forsørgerstipend på ca 1300 i mnd (det kan begge få,om begge er studenter)

I tillegg kommer jo barnetrygden på litt i underkant av 1000 kr i mnd.

Hvis man har termin i oktober vil man ikke få utbetalt lån og sommeren- men man får penger om sommeren i permisjonsåret.

Alt dette står ganske greit forklart på lanekassen.no

Takk for svar!

Syns der er litt vanskelig å finne ut alt i en jungel av informasjon, så dine svar var oppklarende.

Hvis man velger å jobbe seg opp retten til permisjonspenger, har det noe å si om jeg jobber i to forskjellige kommuner? -Altså to forskjellige arbeidsplasser? To forskjellige arbeidsgivere? Er det bare en samlet inntekt uavhengig av tilknytning til sted?

Noen som vet?

samlet inntekt gjelder nok- hvor mange arbeidgivere man har tror jeg ikke har betydning (litt stress for deg kanskje, men..hehe)

hvis du ikke har fast månedsinntekt, så vil de regne ut gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste månedene. Så det er ikke så dumt =)

selv jobber jeg i siden av studiene, og har en mnd lønn på ca 1500-2000, men i sommermånedene er jo lønnen på rundt 20 000 for meg, så jeg ender opp med rundt 5 000 i mnd i perm- så man trenger ikke jobbe så voldsomt mye egentlig i siden av studiene for å få litt i foreldrepenger, men bare stå litt på om sommeren =)

Man får IKKE bruke de seks beste mnd om man ikke mottar dagpenger, det er kun de som får denne fordelen. For andre som har variabel inntekt regnes det et gjennomsnitt over en periode på f.eks 3 siste mnd før permisjonsstart.(eller lengre periode)

Annonse

...jeg får bruke de seks beste mnd av de 10 siste- da jeg har forskjellig lønn måned til måned. går ikke på dagpenger.

som du sier så regnes gjennomsnitt av en periode, den kan altså være på 6 mnd- noe som er mest vanlig slik jeg forstod det.

er ihvertfall det nav har sagt til meg =)

• 2 uker senere...

Man får forresten ikke dagpenger (arbeidsledighetstrygd) samtidig med studielån, så det er vel ikke aktuelt.

Dere får ikke forsøgerstipend på 1300 begge to, en av dere får (eller en av dere søker om dette da).

Poenget mitt var (ser det har blitt misforstått) at det er kun de som får dagpenger som kan bruke de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag for foreldrepenger. For andre som har hatt variabel inntekt blir det regnet ett snitt over 3 eller 6 mnd f.eks, man kan da ikke velge å bruke de mnd med best inntekt som grunnlag.... Når det gjelder hvor mange mnd som brukes som grunnlag for gjennomsnittet finnes det ingen regel på det - det er opp til hvert nav kontor....

• 2 måneder senere...

Annonse

Endelig noen som lurte på det samme som meg! Er en jungel å kave seg igjennom for å finne frem til alt mulig!

Jeg har lurt SÅÅ veldig på det samme selv. Går det?

Vår ståa er:

Begge to er fulltidsstudenter

Han har et barn som han har 100% omsorgen for

Hvis jeg ikke har regnet feil, blir regnestykket slik:

Mitt fødselsstipend gj.snitt pr mnd 8200,-

Hans lån og stipend 8200,-

Forsørgerstipend for to barn - for meg 2720,-

Forsørgerstipend for to barn - for han 2720,-

Barnetrygd x 2 1900,-

TIL SAMMEN = 23700,- pr mnd

I tillegg kommer engangsstønaden, og hvis man i teorien fordeler den utover 1 år, så blir det ca 26 700,- pr mnd det første året.

Jeg har sittet med et inntrykk inntil nå om at det er UMULIG å få barn mens begge to er studenter. Nå ser ALT så mye lysere ut!!!

Klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...