Gå til innhold

gi meg din ufeilbare oppskrift på raspeballer/komler/potetball................

Anbefalte innlegg

Skrevet

på forhånd takk.. :o)

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøp en pose med komlemel, bland med vann og legg i gryta:)

Kan ikke lage fra bunnen av selv, men hvis du går for min måtte må du kjøpe det gode melet, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på:)

Skrevet

lager de selv jeg... :o) men har bare gjort det på slumpen.... :o) resultat deretter.. får de aldri som svigermor... ho gjør det bare på slumpen...

Skrevet

Jeg er ikke spesielt flink, men god kraft er alfa omega. Spekeben er min favoritt, liker ikke svineknoker.

Raspet potet på det aller fineste på råkostjernet og en kokt potet pr 1,5 kg potet tror jeg. Går på slump her også. Smaker til blandingen med salt, og unngår nypoteter. Bruker bare byggmel jeg da, og av og til bittelitt bakepulver. Er det bare oss så rasper jeg litt løk i, men det må mamma aldri får vite.

Er vant med å ha noe inni, og bruker stort sett biter av dampa mør eller tørr mørpølse. Nostalgi for meg. Om jeg ikke har det lager jeg uten, eller med finhakket bacon.

Liker brokolli til ball jeg, sprøstekt bacon, ikke noe kjøtt og kålrotstuing. Steker den neste dag...nam.

Skrevet

heia

skrell x antall poteter(det bestemmer du selv)mos dem i en kjøkkenmaskin tilsett byggmel og hvetemel bland det etter hvert til du får en fin og fast masse bruk mer bygg enn hvetemel da.legg i bacon eller ister lag en ball og legg den i kokende vann

enkelt og greit ikke kok for mange på en gang men noen 5-6 stk og pirk litt i dem så dem ikke legger seg i bånn,server med kolerabi,kjøtt,pølse og stekeflesk MMMMM

Skrevet

Mormor lager verdens beste komler, og no når ho starta å ha litt havrekli i så vart dei enda betre. =) Kjenner lite på smaken, men dei er mykje lettare. =) Absolutt å anbefale.

Annonse

Skrevet

Challaballa, er det Stangeland Mølle du mener?

Jeg bruker det men tilsetter noen raspa poteter og litt havregryn i tillegg. Litt slumping men tror det er fire ekstra poteter. Jeg lager av ca i kg mel tror jeg. Havregrynene kompenserer for ekstra væske i potetene. IKKE mye gryn altså!!

Jeg bruker salt lammekjøtt som jeg salter selv dagen i forveien. Føler ofte at salt lammekjøtt ofte er så slintrete liksom of det er dessuten mye dyrere enn usaltet. Jeg kjøper lårskiver og salter.

Koker kjøttet i ca time sammen med 4-5 små løk eller 3 store. Del små i to og store i fire. Gulerøtter 5-6 stk og en middels stor kålrabi i skiver. Kjøttet skal være mørt.

Jeg siler av fettet som danner seg på toppen.

Jeg foretrekker komler som ikke er større enn at de passer i hånden. Mindre enn en tennisball men større enn ett egg. ;)

Trekker/koker i en 45 min eller så.

Serverer med poteter og sprøstekt bacon i biter. MASSE bacon. Ha smør i pannen etter at baconet er stekt i tillegg.

Nammis!!

Skrevet

Jeg koker noen poteter (ca 1/3) og rasper resten. Noen typer potet er mer vannholdige enn andre, så jeg legger den raspede poteten i et rent håndkle og klemmer ut så mye vann jeg klarer. Blander inn de kokte potene, litt byggmel, salt og litt sukker til en passe fast masse, og former med hendene. VIKTIG VIKTIG, kok i god kraft! Det er det som gir den gode smaken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...