Gå til innhold

Noen som har en stoffskiftesykdom her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir mer og mer sikker på at jeg har problemer med stoffskiftet. Jeg skal til legen til mandag, men er så redd for ikke å bli trodd!

Kanskje DU kan fortelle meg hvordan du fikk diagnosen og litt om tiden etter ?

Blir man helt bra med medisinering?

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke fått diagnose enda, må ta flere prøver, men tyder på at jeg har det!

Det var ikke snakk om å ikke bli trodd av legen, jeg spurte om de kunne teste det, blodprøvenen gir jo svaret på det, og da kan ikke legen si noe på det!

Har desverre ingen andre erfaringer å gi deg enda, lykke til på mandag!

Skrevet

Takk for det. Jeg må nok bare be om å få tatt prøver av det jeg også. Vet du hvor lang tid det tar før man får svar på prøvene ?

Takk for lykkeønskninger :-)

Skrevet

Jeg har hatt. Min biskjoldkjertel hadde en svulst,var forstørret og pga den hadde jeg en overproduksjon av Kalsium i blodet. Det ble oppdaget via blodprøver etter lang tid. Tok lang tid for legene testet for akkurat dette. , da det er sjelden unge personer drabbes av dette. Ble lenge avskrevet som noe psykisk.

Hur som helst, Man opererte bort den ene biskjoldkjertelen og allerede 2 dager etterpå var kalsiumnivået tilbake til det normale.

Det jeg hadde heter Primær hyperparathyroidisme, og du kan lese mer om det her;

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=63910&p_prev_id=24822

Skrevet

Jeg har stoffskifte problem, eller lavt stoffskifte. Samme symptomer som deprisjon, så mange forveksler det. Jeg gikk unormalt raskt opp i vekt, fikk eksem, var fryktelig trett/sliten og en vanvittig avmaktsfølelse som er anneledes enn noe annet jeg har følt. Plutselig hadde jeg høyt, og da raste jeg ned og var gira. Kunne ikke slappe av. Halsen min hovnet opp, stemmen min ble hes og jeg hadde en del andre symptom.

Du blir bra med medisinering.

Legen tar en blodprøve, og den kan ikke feiltolkes. Ingen fare for at du ikke blir trodd.

Skrevet

Jeg slet leeeeeenge for å få konstatert lavt stoffskifte. (Hypothyreose.)

Jeg gikk til min fastlege fordi jeg følte meg rett og slett jævelig. Hadde "bomull i hodet" konstant, trodde jeg skulle besvime flere ganger om dagen, brystsmerter og jeg var utrolig 'frøssen' (gikk med ullstrømpebukse på sommeren feks.)!

Da jeg kom til min fastlege fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig var fordi jeg spiste for lite tidlig på dagen, og blodsukkeret mitt var da såpass lavt utover dagen at jeg følte meg dårlig.

Jeg slo meg aldri veldig godt til rette med dette svaret, men hun mente at det ikke var noen vits i å ta blodprøver, selvom jeg ville dette.

Etter å ha gått flere måneder med de samme plagene etter mitt første legebesøk bestilte jeg meg en time hos Volvat i Oslo.

Det første min lege der gjorde var å teste alle stoffskifteverdiene mine.

Det de da fant ut, etter å ha fått prøvesvarene, var at stoffskiftet mitt var i KJEMPE ubalanse.

Anti-TPO verdiene mine var skyhøye, og sammen med noen andre verdier, viste det seg at jeg har noe som heter Hashimotos-sykdom. Det går ut på at jeg produserer antistoffer mot min egen skjoldbruskkjertel.

Jeg ble da satt på Levaxin umiddelbart.

Dosen begynnte veldig lavt, og det tok meg nesten et år før vi klarte å komme frem til en dose som klarer å holde stoffskiftet mitt i sjakk.

Nå har jeg gått på denne dosen i snart ett år, og jeg er helt symptomfri! :)

Det aller mest fantastiske, er at stoffskiftet mitt har holdt seg helt flott gjennom hele svangerskapet og! Utrolig nok.

Det kan være en lang og slitsom vei å finne ut at man har en stoffskifte sykdom, men jeg synes du skal stå på ditt, å tvinge legen din til å ta alle nødvendige stoffskifte prøver av deg!

Det kan og være en lang vei å få justert dosen levaxin / tyroksin riktig, om det er snakk om lavt stoffskifte, men om du er heldig, vil du etter hver bli helt symptomfri du og! :)

Det er ikke ofte jeg faktisk tenker på at jeg har en kronisk symdom som vil vare livet ut! :)

Annonse

Skrevet

Jeg fikk svar etter en uke, det er sikkert forskjellig fra sted til sted, spør de som tar prøver av deg, de har sikkert svar.

Som hun nedenfor skriver tok de det for å være psykisk hos meg og hadde jeg inntrykk av, jeg fortalte at jeg hadde vondt her og der, blei fort varm, og likte ikke varme steder fordi det var ubehagelig.

Først når prøvesvarene kom forsto legen at det ikke var noen jeg grubla på meg :-)

Stå på, har inntrykk av at det er pasienten som kjenner kroppen sin best, det er vi som lever med plagene, legen hører bare om den i max20min!

Skrevet

Jeg har Graves sykdom som er høyt stoffskifte. merket det ved at jeg skalv, fikk ikke sove, gikk ned i vekt, brakk meg osv. Legen brukte ikke mange minuttene på å diagnostisere meg, men jeg har skjønt at det er mer diffuse symptom på lavt stoffskifte. Jeg fungerer bra etter at jeg fikk medisiner. Er nå gravid og har sluttet på medisin. Ser ut til å gå bra selv om jeg fortsatt ikke hadde helt normale verdier.

Skrevet

Akkurat dette jeg er så redd for, at legen bare avskriver det som psykisk eller noe. Har hørt før at det kan være kronglete å få legen til å sjekke akkurat dette.

Jeg kan jo nevne at jeg sliter med ekstreme hetetokter eller skikkelig fryseperioder, jeg har en mens-syklus som er helt på viddene og jeg blør mer og mer for hver gang. Går og kjenner på stive ledd ( spes fingrene) og muskelverk, utrolig trøtt, ligger bare på sofaen og "døser" ifra ungene er lagt og frem til jeg sedlv orker å krype opp i senga. Før dusja jeg hver kveld, men nå har jeg ikke energi til det, Bare det å gå opp trappa til soverommet er en påkjenning til tider, beina kjennes ut som bly og jeg kjenner meg skikkelig utslitt. Har hatt en del hodepine den siste mnd.Spiser mat som en voksen mann, blir liksom aldri mett, men tøyet passer fortsatt det. Og sist men ikke minst, mitt forferdelige humør, Jeg er så utrolig irritabel, det er igrunnen det mest plagsomme med det hele!

Huff, ble veldig langt dette, og jeg vet jo at ingen av dere kan stille noen diagnose. Jeg er bare så spent på legetimen, tror jeg skal skrive ned symptomene mine slik at jeg ikke glemmer noe eller at jeg lar legen "overkjøre" meg!

Skrevet

Ja, jeg får perioder med en slags indre skjelving, kjennes ut som kroppen skjelver innvendig, om du skjønner.

HI

Skrevet

Kjempelurt å skrive ned hva som plager deg, jeg glemmer bestandig halvparten, og er kjempeirritert på meg selv når timen er over, bortkasta time på en måte!

Skrevet

Det var ikke slike skjelvinger jeg hadde. Jeg skalv slik at det var godt synlig. Kunne m.a ikke ta på mascara. Men så hadde jeg skyhøye verdier. Fins sikkert mildere former.

Har du gått opp eller ned i vekt? Som regel det som indikerer best om stiffskifte er for høyt eller for lavt.

Har du hovnet opp i halsen? (indikerer struma).

Hilsen hun med Graves

Annonse

Skrevet

Oki, jeg har ikke noe skjelving som kan ses på utsiden.

Jeg har ikke gått opp i vekt, selv om jeg egentlig burde gjort det. Jeg har en helt enorm appetitt og spiser nesten like mye som min mann til middag, pluss at jeg må ha noe å spise på kvelden også, mat eller potetgull eller sjokolade eller.....

Jeg har ikke hovnet op ihalsen, men kjennes ut som jeg er konstant forkjølet, litt sånn grumsete stemme og føler for å kremte ofte.

HI

Skrevet

Høy apetitt er et symtom på høyt stoffskifte. Mulig at du spiser så mye at du derfor ikke mister vekt. Jeg fikk beskjed om å drikke fløte for ikke miste mer vekt.

Hvordan er søvnen din? Finner du roen eller føler du deg rastløs?

Skrevet

Det er nettopp dette som er litt av problemet med oss kvinner og leger.

Det er dessverre en STOR prosentandel av oss kvinner som får et problem med stoffskiftet i løpet av livet, og dessverre er det ikke rutine å ta disse prøvene enda. Hvorfor det ikke er det, kan man jo virkelig spørre seg om.

Men, jeg synes du virkelig skal stå på ditt i morgen, og krev at legen tar stoffskifteprøver av deg!

Det er en eller to kolber mer med blod, og det er virkelig ikke det vanskeligste å få til.

Men, som du sier, skriv ned symptomene dine, å si at for at du skal føle deg tryggere, så vil du gjerne at de tar prøver av stoffskiftet ditt. Om det viser seg at det ikke er noe med det, så har du i allefall utelukket det! :)

Jeg var og utrolig sliten da jeg ikke gikk på medisiner.

Jeg sov stort sett hele døgnet, og hadde aldri energi til noen ting.

For ikke å snakke om at libidoet mitt var ikke eksisterende!

Jeg har i mange år og slitt med psykiske problemer, og trodde kanskje det var det som hadde kommet tilbake, da jeg hadde mange av de samme symptomene når det var stoffskiftet som tullet.

Det har i ettertid og fått meg til å tenke at det faktisk er en mulighet at mine psykiske problemer alltid har hatt en sammenheng med stoffskiftet.

Det er utrolig trist å tenke på at så mange år av mitt liv ble ganske ødelagt, av noe som kanskje kunne vært "kurert" tidligere!

Men, det kommer jeg desverre aldri til å finne ut. :/

Skrevet

Jeg er faktisk HELT motsatt på akkuratt det der!

Jeg har jo lavt stoffskifte, spiste for sikkert 4, men gikk aldri opp et gram, faktisk!

Skrevet

Veldig opp og ned med søvnen. Enkelte ganger sovner jeg så fort at jeg ikke husker jeg har lagt meg engang, andre ganger så er jeg stuptrøtt men ligger bare og vrimler i lange tider.

Jeg har funnet ut atdet beste er å sovne på sofaen til tv-en og så bare krabbe meg opp i senga så fort som mulig når mannen vekker meg, da rekker jeg ikke å våkne ordentlig mellom sofaen og senga :-)

Skrevet

Hmmm, så rart da. Alle steder så står det jo at man går opp i vekt av lavt og ned av høyt. Men det er vel ingen regel uten unntak.

Jeg spiser jo også enorme mengder, men vekta står stille!

HI

Skrevet

Nå er det natta her, men jeg kom på en ting til, hukommelsen min er helt på bunn! Jeg husker ikke fra dag til dag nesten og enkelte ganger så husker jeg ikke fra minutt til minutt, fryktelig plagsomt for meg og litt artig for mannen som flirer godt når jeg må spørre han hvor lommeboka/veska/nøklene osv. mine er :-)

Tusen takk alle dere som har svart :-)

HI

Skrevet

Jepp, jeg vet.. Og det er MANGE som har kommentert det. Hehe. Tro meg.

Nå har jeg alltid vært ei tynn flis da, uavhengig av stoffskiftesykdommen eller ikke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...