Gå til innhold

Noen som har erfaring med ørebarn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er ni mnd. I flere mnd har han gnidd seg på øret. Men nå har det plutselig blitt mye verre. Gråter og er utilpass nesten hele tiden. Slår seg på øret og kan til og med hente harde leker som han slår seg selv på øret med. Legen har ikke sett noe spesielt, bare litt voks. Nå drypper vi med en olje som skal løse opp vokse sånn at det blir lettere for legen å se. Skal tilbake på fredag. Noen som har erfaring med dette eller vet hva som kan gjøres. Legges det inn dren på så små?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er snart 5 mnd, og har en kraftig ørebetennelse nå på begge ører med sprukne trommehinner. Så jeg har ikke lang erfaring, men kommer fra spesialist nå. Han sier at det ikke er rart at de ikke så at det var ørebetennelse før det sprakk da det er vanskelig å se på så små. Så vet du det. Men forøvrig vil jeg også gjerne høre fra noen med erfaring med ørebarn... Denne runden har vært helt forferdelig for han, og håper ikke det blir sånn framover. Det blir evt. mye smerter og mye medisiner på en så liten kropp! Sikkert mer napp på 2-3 år?

Skrevet

Min første fikk dren da han var rett under 2...og det hørtes ut som det var veldig tidlig på de som jobbet på øre-nese-hals.

Det skal være et kronisk eller svært gjentagende problem før de vil gjøre noe slikt.

Det første du må gjøre er å be hs henvise deg til en øre-nese-hals-lege/avdeling. Det er en grunn til at dette er spesialutdanning - ikke enhver helsesøster har den kompetansen som trengs.

Har forøvrig to "ørebarn" og vært gjennom tilsammen seks sett med dren (hvis det ikke er sju....) Bare spør hvis det er konkrete ting du lurer på.

Skrevet

Oi, vi svarte visst samtidig. Og jeg glemte å si at spesialisten allerede i dag sa at vi måtte vurdere å sette inn dren. (men ikke enda, virket som han tror at dette blir ett "ørebarn"Hvor gamle var dine barn når de fikk sine første ørebetennelser? Og sprakk trommehinnene? Har du reist med fly med dem, og evt. hvordan gikk det? Må de alltid behandle infeksjonene med antibiotika?

Skrevet

Begge fikk sine første betennelser i 7mnd alder. Og så gikk det kast i kule :((( Det var mye antibiotika, ja. Men nå er de så store (13 og 7 år) at at de står av en støyt - også uten antibiotika. Faktsik var jeg hos legen i dag med 7åringen med nok en ørebetennelse, men valgte nå å drøye med medisiner - se om det fikser seg selv.

Noen ganger har trommehinnene sprukket - men det har faktisk blitt et større problem jo eldre de har blitt - men det kan også ha sammenheng med at de har mange arr på trommehinna slik at den er skjør...

Vi har reist mye med fly - og det har gått helt fint. Men for førstemann har trommehinna sprukket på vei ned fra hytta på fjellet 2 ganger. Samtidig har han begynt med dykking - og det har gått greit (men han er jo frisk når han driver med det , da)

Skrevet

Elste mann er øre barn. Han er nå 3, 5 år og skal opperere inn dren i desember, samtidig som de fjerner nesmandlene og de vanlig halsmandlene.

Han var plaget med ørebetendelser da man var baby. Da ofte med høy feber og rendene nese. OG etter utalige øredager har jeg endel tips som kan hjelpe.

* Drypp nesen med saltvann før han legger seg, eller når dere merker at han er tett. Dette letter på trykket i ørene.

* Hev hode enden av senga (legg bøker eller lignende under sengebena), dette er også med på å lette trykket i ørene.

* Hvis han har mye verk på kvelds og nattestid fikk vi beskjed av en lege om å gi ha paracet, gjerne dobbeldose. Denne legen var 5 barnsfar og viste hva han snakket om når det gjalt ørebarn. For som han sa: Når barnet sover, sover foreldrene også og alle får en bedre dag. Dessuten søvn virker helbredene.

Håper dette kan hjelpe dere litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...