Gå til innhold

4 mnd og har ikke lagt på seg siste mnd.. Hs anbefalte avocado, erfaring noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden 29/9, da vi var på 3mnd kontroll og fikk vaksine har hun gått ned i vekt, så litt opp og ned igjen. Har vokst på lengden, så hun er rimelig tynn nå... Har gått opp 120 gram totalt på en mnd og 2 cm. Siste uka ned 65 gram :(

Men blid og fornøyd og sover 11-12 timer natta uten mat.

Helsesøster trodde ikke noe var galt iom almmentilstanden er fin, men anbefalte å begynne med grøt eller frukt. Anbefalte da å mose avocado, det er en mild frukt med mye sunt fett.

Noen som har vært i samme situasjon?

Tenkte å begynne med grøt (rismel, vann og mm) i tolvtiden etter hun har fått pupp, og frukt i firetiden etter pupp da og.

Høres dette ok ut?

Noen som har vært i samme situasjon og løst dette på annen måte?

Skrevet

Hei,

jeg har ikke samme erfaring, men tenkte at det kanskje kunne være lurt å

vekke henne en gang om natten for å gi henne et ekstra måltid?

Forstår jo at det er dumt å forstyrre en så god søvnrytme,men med et nattmåltid vil hun få i seg mere mat, og du vil øke produksjonen.

Sa helsesøster noe om din melkeproduksjon dersom du gir fks avocado i tillegg?-tror jeg hadde prøvd å øke på med mm først.

Nå går jo vektøkningen i rykk og napp, men det er klart det er godt å se at vekten går jevnt oppover.

Lykke til

mvh

Skrevet

Problemet mitt med melkemengden har vært at jeg har hatt for mye melk, så kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at det er min mengde melk som er feilen... Men man skal vel aldri si aldri.

Å vekke henne på natten frister ikke.. hehe, litt egoistisk kanskje...

Men innførte et ekstra måltid på dagen for tre uker siden for å prøve å øke melkeinntaket, det ser ikke ut til å hjelpe...

Gir henne mat etter klokka nå, ikke når hun selv vil ha mat - så hver tredje time får hun mat. Var ikke lett å innføre det, ble bare gulping i starten, men nå spiser hun fint til hvert måltid. Litt mere strev om kvelden, men da er jo melka tykkere og ikke så lett å få ut..

Skrevet

heia,

vi har samme problem her å. Snuppa vår spiser veldig lite og har lagt på seg veldig lite. Var hos legen på mandag,siden hun bare skriker når hun må spise. Hun sov gjennom netter siste tiden også,men fikk streng beskjed fra legen å vekke hun og gi mat...

Så gjor jeg det...men da ble hun såååå sint og sur, gråter bare hele tiden og vanskelig å roe hun ned. Så til slutt når hun sovner etter skriking, så sover hun veldig dårlig resten av natta...så jeg skal slutte å vekke hun...for da blir hun veldig trøtt og skriker mye hele dagen...

så etter min erfaring er det ikke en løsning å vekke ungen for å få mat i henne!

lykke til ;)

Skrevet

Jeg har ei jente på 4 og en halv mnd. som alltid har spist lite og nesten ikke gått opp i vekt. måtte begynne med flaske og forsterket mme, og gir henne nå grøt 3 ggr pr dag. helsesøster sa atdet er best med hvete eller havregrøt, mest næring i dem. ris og mais er uten gluten.hun spiser masse når hun fårgrøt, men drikker bare 60 - 70 % av det hun har behov for i døgnet. veier 5200 gram nå. legene tror hun suger så lite pga trøske, som hun har fått behandling for, men at slimhinnene er fortsatt såre... hvur mye veier datteren din? min er forresten 63 lang..

Skrevet

Hun er 64 cm lang og veier 6100. Veide 6165 sist mandag.

Men hun er flink til å spise da.. tror jeg, har jo ikke så mye å sammenligne med.. Hun gulper enda en del, så tror hun får det hun kan få i seg!

Men takker mye for svar jenter, godt å vite at det er flere i samme båt! Føler meg litt misslykka som mor innimellom nå om dagen...

Ikke kjekt!!

Skrevet

Gutten vår spiser også dårlig, legger på seg heldigvis. Han sover hele natta og HS sa at jeg måtte ikke ødelegge den gode vanen ved å vekke han om natta for mat. Hun sa også at ettersom han sover godt på natta tydet det på at han fikk i seg nok mat og var fornøyd. Men som sagt han legger jo på seg og er aktiv så da er vel alt greit :)

Skjønner at det er vanskelig når de ikke legger på seg, men jeg hadde vel heller ville gitt litt mer mat på dagtid og latt henne sove på natta!

Skrevet

hun fikk trøske for ei uke siden, og siden da,har vi problemer med å få mat i hun...hadde ikke det tidligere. Hun er større en jente di, hun veier 5395 nå. Men når det er sagt,så pleide hun å legge på seg ca.700gram per 3 uker,men sist vi veide hun,så hadde ho lagt på seg 100gram per 3 uker...

så fikk beskjed å komme ofte innom hs for å sjekke vekta,slik at de kunne sjekke hvordan hun følger kurven sin

Skrevet

Men hun ligger greit på kurven eller? For syns da ikke hun hørtes så lita ut i vekst! Gutten min var 6500g og 63cm da han var 4mnd. Og gutter er jo i gjennomsnittet en del større enn jentene ofte også! Nå har heller ikke min vært veldig stor eller altså,men ligget fint på kurven hele tiden. Bare litt under på gjennomsnittet,spes på lengden. Han hadde noen perioder hvor han nesten ikke la på seg, men så tok det igjen etterhvert :)

Idag er han 13 mnd og er 10300g og 76cm:)

Skrevet

Lå fint på kurven frem til 3 mnd, nå går den opp og ned og har i snitt flatet ut og går nesten litt ned...

Hun er blitt veid hver uke, så jeg får jo god oppfølging.

Er vel ikke så veldig bekymret da hun er blid og fornøyd og kvikk og utvikler seg fint på alle andre måter.

Men er veldig spent på hvordan introduksjonen for mat skal gå, og håper selfølgelig vekta skal peke oppover etter dette.

Er vel forsåvidt greit om hun legger lite på seg, men på to av veiingene har hun jo gått ned i vekt. Det er det som plager meg.

Men får se hvordan det går frem til neste veiing om ei uke:)

Går til innkjøp av grøtmel og avokado i mårra!!

Skrevet

Okei, skjønner at det ikke er no gøy da hun går ned i vekt istedenfor opp!

Fra gutten min fylte 7-8,5 mnd la han kun på seg rundt 20gram. Da ble jeg beskymret,men fikk beskjed om at det var visst vanlig at de flatet ut litt etterhver som de ble større!

Men ettesom jenta di er blid og fornøyd å spiser bra er jo det et kjempebra tegn! Alt er nok i skjønneste orden;) Men vi mammaer vil jo bare det beste for våre små herligheter:)

Lykke til på ny veiing!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...