Gå til innhold

Fikk svar fra MR av ryggen, har 2 prolapser i ryggen.Hvilken hjelp av nav kan jeg få.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 1mnd nå har hatt skraftige smerter i ryggen.Jeg tok bilder for 6år siden også og bildene viste en prolaps den gang.Jeg jobber i barnehage og kan ikke løfte så mye.Hva gjør jeg?kan jeg søke på noe der?Sliter med å jobbe pga rygg, migerne og epilepsi vurderer uføretrygd også men vet ikke om jeg kan få det har ikke råd til å ikke motta lønn liksom.Er takknemmelig for seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bli uføretrygdet er et veldig langt løp, og du må gå gjennom mange typer tiltak før den tid evt kommer. Bl.a. må du prøve ut mange typer andre yrker.

Du kan jo ta kontakt med NAV for å få informasjon om det løpet der. Du må regne med å gå ned i lønn etter at sykemeldingsperioden er over.

Hva med å se deg rundt etter andre typer jobber? Om man kommer inn i NAV-systemet blir man ofte "fanget" i det, det kan være veldig passifiserende at noen "ordner" alt for deg. Jeg ville ha forsøkt å finne meg noe annet å gjøre selv først.

Har også hatt prolapser/isjas, og opplevde som de fleste andre at de gikk tilbake etter en tid. I følge legen min skjer dette i 9 av 10 tilfeller innen to år.

Skrevet

fikk også beskjed om at jeg hadde to prolapser etter MR. Nå har jeg snakket med en spesialist som så på de samme bildene og han kunne fortelle meg at jeg hadde en skiveruptur.

Det er helt andre behandlingsmetoder på de to diagnosene. så pass på å få riktig diagnose!

Lykke til!

Tror ikke nav kan hjelpe veldig da prolapser som oftest blir bra enten av seg selv eller etter operasjon.

Skrevet

Vet ikke hvilken type epilepsi du har, men jeg hadde en litt lettere type, var medisinert i 4 år. Også dette er jeg bra fra nå. Men, med epilepsi er det greit å få yrkesrettet attføring, det fikk jeg da legen sterkt frarådet meg å fortsette i det yrket jeg hadde da.. Du går ned i lønn under utdannelse, men det vil jo være midlertidig i forhold til uføretrygd..

Har også hatt 2 prolapser i ryggen, midt i ryggen et sted hvor det er veldig uvanlig å få de. Noen år mellom prolapsene. Litt andre medfødte greier i tillegg. Kunne nesten ikke gå når jeg til slutt ble sykemeldt.. Pga plasseringen kunne jeg nesten ikke snakke heller, vondt å puste.

Når jeg fikk den siste var jeg sikker på at jeg ikke skulle bli bra.. operasjon ville de ikke ta pga plasseringen. Ble 6-7 mnd med sykemelding, men så var jeg i full sving igjen. Prolapser tørker inn. Var hos spesialist, noen etter noen uker, men kan også ta lang tid som i mitt tilfelle.. Jeg var så dårlig at spesialisten antydet 50% uføretrygd for meg. Heldigvis ville jeg det ikke..

Tips til behandling er psykomotorisk fysioterapaut. Har vært til behandling der i det siste. Noe helt annet enn jeg trodde.. jeg trodde de var opptatt av at problemene var psykisk... De tar for seg hele kroppen og du lærer utrolig mye. Med prolaps er det lett at man belaster feil for å "beskytte" det området.. De kan jo ikke fikse prolapsen, men hjelpe til så smertene ikke sprer seg for mye, eller som i mitt tilfelle hvor det allerede hadde spredt seg til det meste av kroppen...

Uføretrygd bør være ABSOLUTT SISTE UTVEI. Har mye smerter selv og mener helt klart at de fleste kan gjøre noe.

Skrevet

Hei igjen og tusen takk for svar.Hva får man i mnd med yrkesrettet attføring hva vil det si?Hvordan er det med omskolering?Kan ikke jobbe på en stund nå og er jo sykemeldt,kan man gå sykemeldt i opptill 1 år selv om man nettopp har startet i ny jobb?De vil at jeg skal si opp også fordi de vet jeg skal slutte pga for dårlig lønn, kan de si meg opp?

Skrevet

Tusen takk da skal jeg ta en titt:)

Skrevet

For porlapsen: Fysioterapi, trening, aktivitet, tid. De fleste prolapser går tilbake etter en tid. Operasjon er en mulighet for mange, men det ville jeg ventet med.

Enig med de som sier at uføretrygd er siste utvei.

Skrevet

De kan ikke si deg opp... Om deg gjør det og begrunner med f.esk nedbemanning har du førsterett på stillingen i ett år. (Om de oppretter stillingen igjen..)

Omskolering er vel det "gamle" ordet på yrkesrettet attføring. Yrkesrettet attføring vil i de fleste tilfeller si skolegang, evt opplæring e.l i bedrift.

Ikke til å bli rik av, men man står jo sterkere etterpå ettersom man får utdannelse. Kommer jo også an på når du evt kommer i gang med dette... OM det blir skole kan du starte mens du fremdeles er sykemeldt. Da vil du ha mer utbetalt fram til du har vært sykemeldt ett år og går over på rehabiliteringspenger..

Snakk med legen din og be om et møte med NAV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...